  • Data: 2004-09-10 20:55:18
    Temat: Re: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello SP9LWH,

    Friday, September 10, 2004, 10:31:01 PM, you wrote:

    [...]

    > Pozostaniemy w przyjaźni przy swoich zdaniach

    Przeczytaj odpowiedź Gotfryda, proszę. I uwierz - ja to sprawdziłem
    nie tylko teoretycznie ale i praktycznie, gdy przy rozksięgowywaniu na
    5-tki kosztów płac według skomplikowanych kluczy analitycznych na
    koncie gromadzącym 'ogony' z zaokrągleń zaczął mi narastać właśnie
    błąd zaokrągleń.
    Niestety - księgowość nie uznaje innej metody zaokrągleń niż 4/5 i
    księgowe musiały się pogodzić z tym, że kwota na tym koncie będzie
    systematycznie rosnąć. Błędu zaokrągleń można uniknąć, stosując metody
    statyczne, np. migracja/propagacja błędu ale - o ile dałoby to się
    wytłumaczyć młodej, zdolnej księgowej, to już wytłumaczenie skąd taka
    metoda staremu biegłemu rewidentowi mogłoby trafić 'na opór materii'.

    Obliczane kwoty z dokładnością do groszy mnożone przez liczby z
    dokładnością do 4 miejsc po przecinku. Wynik zaokrąglany do groszy.
    A skali problemu niech świadczy to, że z pojedynczej listy płac
    dla 2500 pracowników powstawało ponad 100000 (słownie: sto tysięcy)
    pozycji w pierwotnym PK dotyczących 5-tek. Średnio ponad 40 na jednego
    pracownika. Oczywiście po agregacji danych było już rozsądniej. Po
    roku na koncie zaokrągleń zebrało się ponad 8 PLN (już nawet nie
    pamiętam, czy in plus czy minus).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl