  • Data: 2004-09-11 13:25:38
    Temat: Re: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 11 Sep 2004, Atomek wrote:
    [...]
    >+ Dla równomiernego rozkładu liczb wymiernych w jakimś przedziale dających się
    >+ zapisać na z góry określonej liczbie miejsc znaczących ( np przedział <0,1>
    >+ i wszystkie takie liczby wymierne x dla których x*10^5 modulo 10=0) wielkość
    >+ kroku z którym zaokrąglamy poszczególne liczby nie ma większego znaczenia,
    >+ ich suma będzie prawie

    O owo "prawie" chodzi.

    >+ taka sama jak suma przed zaokrągleniem. Chociaż i tak
    >+ błąd dla wiekszego kroku będzie większy.

    Oczywiście.

    >+ W praktyce, oczywiście pewne liczby wytepują częściej od innych

    Ale NIE O TO CHODZI !
    Jeśli zaokrągla się wartości operacji które *już* są prezentowane jako
    wartości zapisane na określonej liczbie cyfr - to dla systemów zapisu
    nie będących wyłącznie potęgą liczby dwa (w tym dla dziesiętnego :))
    pojawia się "mały problem": zakres "w okolicy środkowej cyfry", czyli
    "5" na ostatniej pozycji cyfr składa się "tak naprawdę" z DWU podzakresów:
    zaokrąglonych na tej pozycji "do 5 w górę" oraz "do 5 w dół".
    Wskutek tego iż liczby mamy *już* poobcinane - przedział "oczekiwanych
    liczb wymiernych" które w poszczególnych *wynikach pośrednich* trafia
    "w okolice środka" jest zaokrąglany *zawsze w górę* !

    To zaokrąglanie czegoś, co powinno stanowić (przy systemie dziesiątkowym)
    *przedział* o szerokości 10% zaokrąglenia "zawsze w górę" jest
    powodem niewielkiego dryfu - który POWINIEN wystąpić. I jest
    jedynie "zakłócany" przez przypadkowe odchylenia od średniej !

    JAKBY mowa była o liczbach wymiernych - to nie ma sprawy,
    prawdopodobieństwo wystąpienia "dokładnie granicy" jest zero.
    Pewne prawdopodobieństwo występowałoby z powodu skwantowanych
    wartości wejściowych - ale po pierwsze byłoby mniejsze (niż
    występowanie zaokrągleń *w niemal każdym* - a przepisy nakazują
    najczęściej ujawniać wyniki pośrednie ! - kroku) a po drugie
    przecież wartości wejściowe byłyby wymierne lub rzeczywiste :)

    Zasada zaokrąglania wartości Y,XX5 "zawsze w górę" jest dobra
    dla liczb rzeczywistych (takoż wymiernych) i "uchodzi" dla
    liczb zmiennoprzecinkowych (kiedy to NAJCZĘŚCIEJ dokładność
    zapisu Y,XX5(0) :) daje tylko śladowy błąd) ale NIE JEST
    "matematycznie dokładna" dla liczenia *na zaokrągleniach*.

    >+ ale zawsze
    >+ bład przy sumowaniu liczb zaookrąglanych z większym krokiem jest większy od
    >+ analogicznego błedu gdy liczby zaokrąglane są z krokiem mniejszym.

    To dotyczy ZARÓWNO samego odchylenia od wartości średniej (można
    powiedzieć: "szumu statystycznego") jak i dryftu wynikłego ze
    stosowania sposobu zaokrąglania właściwego dla liczb rzeczywistych
    lub wymiernych do liczb ze stałą ilością cyfr po przecinku (czyli
    "zapisanych urzędowo").

    >+ A wynika
    >+ to z prostego faktu że zaokrąglając każdą liczbę popełniamy błąd który <=
    >+ krok/2 oraz > -krok/2 . To że w jakimś konkretnym przypadku zaokrąglanie
    >+ liczb z większym krokiem bardziej zbliżyło nas do rzeczywistej sumy o niczym
    >+ nie świadczy i nie może stanowić podstawy do ustanowienia jakiejś reguły.

    Wrrr.....
    Ale *ta metoda ma błąd* jeśli jest stosowana do liczb JUŻ zaokrąglonych !
    Błąd metody - który jest TAK MAŁY że jak widać większość użytkowników
    nie zdaje sobie z niego sprawy :]

    >+ A
    >+ reguła jest taka że szacując błąd dla sumy liczb zaokrąglanych z większym
    >+ krokiem otrzymujemy większy błąd.

    Ależ oczywiście.
    Tyle iż RoManowi i mi chodzi o INNY błąd.

    Spróbuję w osobnym poście, bo grupowicze pewnie już przestali czytać
    a widzę że i nasz krótkofalowiec czeka w kolejce :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)