  • 1. Data: 2004-09-10 12:10:07
    Temat: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    Witam

    Mam taką wątpliwość odnośnie zaokrągleń (do pełnych groszy) wartości na
    fakturze:
    jak zaokrąglić np. taką liczbę: 18,025 zł (występuje tutaj dokładnie
    "połówka" grosza - liczba podana z pełną precyzją) czy do 18,02 zł czy do
    18,03 zł. Zgodnie z matematyką powinno być w tym przypadku zaokrąglone w
    górę czyli do 18,03 zł (tak też robi Excel).

    Jednak obiło mi się o uszy, że w takich przypadkach należy zaokrąglić do
    parzystej liczby groszy - w myśl
    tej zasady 18,025 zł na 18,02 a 18,035 zł na 18,04 zł.
    Oczywiście nie ma wątpliwości, że wartość np. 18,0251 zł należy zaokrąglić
    do 18,03 zł.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2004-09-10 12:33:05
    Temat: Re: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Użytkownik "Marcin W." <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Mam taką wątpliwość odnośnie zaokrągleń (do pełnych groszy) wartości na
    > fakturze:
    [ciach]
    > Jednak obiło mi się o uszy, że w takich przypadkach należy zaokrąglić do
    > parzystej liczby groszy - w myśl
    ----------------------
    Mocne. Powinieneś pracować w MF
    Atomek

  • 3. Data: 2004-09-10 12:34:48
    Od: Dariusz Domagała <biuro(no_spam)@intersoft.net.pl>

> [...]
    > tej zasady 18,025 zł na 18,02 a 18,035 zł na 18,04 zł.
    > Oczywiście nie ma wątpliwości, że wartość np. 18,0251 zł należy zaokrąglić

    Jest to jasno opisane w rozporzadzeniu MF dotyczacemu co winna zawierac
    faktura
    i jak to powinno wygladac.

    < 5 - zaokragla sie w dol
    >= 5 w gore

    czyli 18.025 -> 18.03

    Darek

  • 4. Data: 2004-09-10 15:53:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, September 10, 2004, 2:10:07 PM, you wrote:

> [...]
    > 18,03 zł. Zgodnie z matematyką powinno być w tym przypadku zaokrąglone w
    > górę czyli do 18,03 zł (tak też robi Excel).

    I dobrze robi.

    > Jednak obiło mi się o uszy, że w takich przypadkach należy zaokrąglić do
    > parzystej liczby groszy - w myśl
    > tej zasady 18,025 zł na 18,02 a 18,035 zł na 18,04 zł.

    Nie w księgowości.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2004-09-10 15:54:59
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

> [...]
    > parzystej liczby groszy - w myśl
    > tej zasady 18,025 zł na 18,02 a 18,035 zł na 18,04 zł.

    Temu co to wymyślił było do szkoły "pod górkę" czy kamieniami na szkołę
    rzucał ???
    Żeby coś takiego wymyślić trzeba być skończonym debilem.

  • 6. Data: 2004-09-10 16:24:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello SP9LWH,

    Friday, September 10, 2004, 5:54:59 PM, you wrote:

    > Temu co to wymyślił było do szkoły "pod górkę" czy kamieniami na szkołę
    > rzucał ???
    > Żeby coś takiego wymyślić trzeba być skończonym debilem.

    Spokojnie - nie wyzywaj mądrych ludzi od debili, proszę. Przy
    klasycznej metodzie zaokraglania i bardzo dużej ilości zaokrągleń
    końcówki z zakrągleń nie kompensują się do zera. Przy tej metodzie -
    kompensują się.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2004-09-10 18:43:04
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

> [...]
    > klasycznej metodzie zaokraglania i bardzo dużej ilości zaokrągleń
    > końcówki z zakrągleń nie kompensują się do zera. Przy tej metodzie -

    ===========
    Bardzo ciekawe, ale całkowicie nieprawdziwe

    Atomek

  • 8. Data: 2004-09-10 19:30:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atomek,

    Friday, September 10, 2004, 8:43:04 PM, you wrote:

    > Bardzo ciekawe, ale całkowicie nieprawdziwe

    Sprawdziłeś? Bo ja tak - całe lata temu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2004-09-10 19:48:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2004, Atomek wrote:

> [...]
    >+ > klasycznej metodzie zaokraglania i bardzo dużej ilości zaokrągleń
    >+ > końcówki z zakrągleń nie kompensują się do zera. Przy tej metodzie -

    ...oczywiście statystycznie :)
    I dla wartości skwantowanych (czyli JUŻ liczonych "do ułamka", jako
    że w zbiorze ciągłym wartości "dokładnie 0,005" mają prawdopodobieńtwo
    wystąpienia tak około zera wyznaczone z błędem około zera :) czyli
    byłyby zupełnie nieznaczące dla wyniku)

    >+ Bardzo ciekawe, ale całkowicie nieprawdziwe

    Mniemam że się mylisz. Oczywiście przyjmując powyższe założenia,
    które "in real life" są *zawsze* spełnione - i miara i cena są
    podawane jako wartości skwantowane (to i wartość wyjdzie
    skwantowana). Co najwyżej waga aptekarska będzie miała kwant
    dający po przeliczeniu na wartości 10^6 pozycji albo więcej :],
    ale zasady to nie zmieni.
    Można sobie sprawdzić przyjmując jakiś wąski przedział w rodzaju
    zakresu <18,02..18,03> bądź odwrotnie - (18,02..18,03), znacznie
    lepiej niż "wynik z wagi aptekarskiej" pokazujący wpływ kwantu,
    zapchany rozkładem równomiernym z możliwie dużym kwantem wyniku
    - najlepiej 0,05 ;) - czyli tylko wartościami 18,020 18,025
    oraz 18,030 (dla domkniętych) oraz 18,025 (dla zbioru z granicami
    otwartymi zostaje aż jedna wartość do wyboru :>) i popatrzenia
    na średnią (przekładającą się na przeciętną dla rzeczywistego
    zbioru losowego wartości skwantowanych). Później to samo dla
    granic 18,03 i 18,04.
    Dla zakresu (18,02..18,04) albo (18,03..18,04) mamy "objęcie"
    zaokrągleniem "równej ilości" statystycznie "równo" występujących
    granic "w zakresie przetwarzania" (a przynajmniej ilość granic
    ułamka 0,0X5 dla X parzystych i nieparzystych ZNACZĄCO zbliża
    się do 1/2 - nawet dla niskich wartości rzędu kilkunastu
    złotych) - to i wynik średniej z zaokrągleniami (dla rozkładu
    "równego" dajacej obraz rozkładu statystycznie równomiernego)
    do średniej bez zaokrągleń (czyli "rzeczywistej") powinien
    co nieco pokazać.

    A twoje twierdzenie z czegoś wynika ? ;)

    Czy tylko z faktu zniesienia obowiązkowej matematyki na maturze ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-09-10 20:23:09
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    > Sprawdziłeś? Bo ja tak - całe lata temu.

    W jaki sposób to sprawdzałeś ? kalkulatorem 4 działaniowym 8 cyfrowym bez
    zaokrąglania, dla którego 1/3*3 jest mniejsze od 1 ???
    Czy nauczyciel matematyki zrobił psikusa i udowodnił podobnie jak 4>5 ????