    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zapomniałem o zus
    Date: Sat, 13 Jan 2018 08:53:42 +0100
    <5a590b95$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <p3bb2c$vkq$1@node1.news.atman.pl>
    <5a594203$0$15199$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2018-01-13 o 00:17, Kviat pisze:

    > Jak to pozwala?
    > Ubezpieczenie zdrowotne pozwala zachować składka na ubezpieczenie
    > zdrowotne, a nie składka na chorobowe.

    Najpierw przeczytaj całość, a potem wycinaj, to zrozumiesz. Zacytuję
    jeszcze raz:

    "składka chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne bez
    konieczności opłacania składek społecznych."

    > Napisałeś:
    > " i jeszcze dostawać zasiłek, w jakimś stopniu rekompensujący składkę
    > zdrowotną"
    >
    > Tak więc składka na chorobowe nie rekompensuje składki zdrowotnej (bo ta
    > jest odliczana od podatku).

    Jest odliczana od podatku, jeśli ten podatek masz. W czasie choroby (tej
    poważnej, a nie 2 tygodnie grypy) przychodów zwykle się nie miewa.

    > Więc płacenie składki chorobowej (12 x 65 zł = 780 zł) opłaca się,
    > jeżeli obniżenie składki społecznej + zasiłek chorobowy będzie równe lub
    > większe niż 780 zł.

    Zgoda.

    > Bo co z tego, że składkę obniżysz (dane przykładowe) za 4 dni choroby w
    > roku, czyli np. 4 x 25 zł + 4 x 25 zł zasiłku chorobowego = 200 zł,
    > Skoro składki chorobowej odprowadziłeś 780 zł.

    Już o tym pisałem - jak masz końskie zdrowie i w rok przechorujesz 4
    dni, to (w tym roku!, o czym w kolejnym akapicie) nie opłaca ci się. Ja
    jestem przykładem takiego końskiego zdrowia. Mógłbym nie brać zwolnień w
    ogóle (patrząc na dane historyczne z ostatnich lat). Ale jeśli miałbym z
    tego korzyści, to bez problemu mógłbym uczciwie wykręcić ten miesiąc
    zwolnienia, na jakieś przeziębienia i grypy.

    Ale co ważniejsze - ubezpieczenie ze swojej natury nie polega na tym, że
    ma się opłacać co roku. Przecież nie przestajesz ubezpieczać domu czy
    samochodu tylko dlatego, że w ciągu kilku lat nie miałeś szkód. I tu już
    podawałem przykład, jak przedsiębiorca kladzie się na rok do szpitala,
    przychodów nie osiąga, bo nie ma jak, i ma do wyboru - aby móc się
    leczyć, płacić pełen ZUS, lub skorzystać z chorobowego i finansowo
    wychodzić nawet na tym na plus.

    > Miałbyś je z zaoszczędzonej składki chorobowej, rocznie 780 zł.
    > A zdrowotne odzyskujesz płacąc mniejszy podatek.

    Te 780zł oszczędności rocznie nie pokryje mi nawet kosztów związanych z
    miesięcznym chorowaniem (bo muszę podczas choroby płacić pełen ZUS 1200zł).

    > I w żadnym momencie nie twierdziłem, że składka na dobrowolne chorobowe
    > w ogóle się nie opłaca.
    > Od pewnego progu czasu trwania choroby się opłaca.

    W tym sęk właśnie, że ona u normalnego człowieka (który z jakiegoś
    powodu nie unika specjalnie lekarzy) opłaca się zawsze.

    > Albo zawieszasz działalność.

    Nie mogę, bo nie będę miał ubezpieczenia zdrowotnego, aby się leczyć.

    > Więc rejestrujesz się do płacenia tylko dobrowolnego zdrowotnego i
    > zachowujesz ciągłość w opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

    Która to składka zdrowotna nie kosztuje mnie już 297zł tylko 405zł, i w
    sytuacji o której mówimy (długotrwała choroba) od niczego jej sobie nie
    odliczę, bo nie mam dochodów.

    > Jak dziecku będę tłumaczył
    > 1/ chorobowe nie kompensuje zdrowotnego

    Kompensuje, ponieważ z zasiłku chorobowego możesz opłacać składkę
    zdrowotną, którą normalnie byś płacił ze swojej kieszeni.

    --
    Liwiusz