    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zapomniałem o zus
    Date: Sat, 13 Jan 2018 10:19:34 +0100
    <5a590b95$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <p3bb2c$vkq$1@node1.news.atman.pl>
    <5a594203$0$15199$65785112@news.neostrada.pl>
    <p3cdua$p7$1@node1.news.atman.pl>
    <5a59c974$0$641$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2018-01-13 o 09:55, Kviat pisze:

    > Najpierw przeczytaj to co napisałeś i spróbuj to zrozumieć.
    >
    > Jeszcze raz, powoli:
    > Ubezpieczenie zdrowotne pozwala zachować składka na ubezpieczenie
    > zdrowotne, a nie składka na ubezpieczenie chorobowe.

    Nieprawda. Ubezpieczenie zdrowotne, przy działalności bez chorobowego,
    pozwala zachować składka na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia
    społeczne. Nie możesz ich rozdzielić.

    > Zapłacenie składki na chorobowe nie zachowuje ubezpieczenia zdrowotnego.

    Racja. Myślałem, że dyskutuję z osobą, która wie, o czym mówimy.

    "składka chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne bez
    konieczności opłacania składek społecznych."

    Z tego nie wynika, że uważam, że składki zdrowotnej nie trzeba płacić.

    > Masz przychód w postaci zasiłku chorobowego. Opodatkowany.

    Podatek będzie za mały aby w całości skorzystać z ulgi. Poza tym nie ma
    tu większego znaczenia, czy te wydatki na zdrowotne pochodzą z zasiłku,
    czy z podatku na zasiłek, czy z obu źródeł. Ważne jest to, że występują
    one tylko jak się płaci chorobowe.

    > Jak każdy.
    > Ale nie o tym jest dyskusja.

    Ależ o tym, przecież tutaj niektórzy twierdzą, że "się nie opłaca".

    > Ale nadal masz ubezpieczenie zdrowotne. Czyli płacenie składki
    > chorobowej, bądź jej niepłacenie, nie ma wpływu, jak sugerowałeś, na
    > zachowanie ubezpieczenia zdrowotnego.

    Od tego jest ubezpieczenie. Nie mając chorobowego, muszę płacić 405zł i
    nic sobie z podatku nie odzyskam. Mając ubezpieczenie chorobowe nie
    dość, że nic mi z mojej kieszeni nie ubędzie, to jeszcze coś przybędzie.
    To nie są sytuacje równoważne.

    > I również w tej sytuacji, skoro nie ma zasiłku chorobowego, to nie ma
    > dyskusji czy zasiłek chorobowy kompensuje się ze zdrowotnym, czy się nie
    > kompensuje.

    Oczywiste, Szerloku. Skoro nie ma zasiłku, to nie ma o czym dyskutować -
    chory musi płacić wszystko ze swojej kieszeni (czyli cały zus za
    działalność, jeśli chce ją mieć aktywną, lub 405zł zdrowotnej, jeśli
    chce się samodzielnie ubezpieczyć).

    > Nie kompensuje, ponieważ składkę zdrowotną możesz zapłacić z własnej
    > kieszeni/z innych przychodów, a nie z zasiłku z ZUSu. A zasiłek z ZUSu
    > możesz przepić.

    Bez znaczenia.

    > Mowa o kompensacji ma sens tylko ze względu na zapisy księgowe/rubryki w
    > papierach, a nie ze względu z której kieszeni wyciągnąłeś banknot.

    Mniej księgowości, więcej życiowego języka, to łatwiej ci będzie
    zrozumieć innych :)

    --
    Liwiusz