  • 1. Data: 2002-01-23 11:49:36
    Temat: zatrudnienie - na umowe czy dzialalnosc?
    Od: "s...@i...pw.edu.pl" <s...@i...pw.edu.pl>

    witam,
    potencjalny pracodawca postawil sprawe tak: co miesiac firma na mnie
    jako pracownika bedzie przeznaczala pewna kwote; ile z tej kwoty ja
    dostane do reki - zalezy 'posrednio' ode mnie. no i pytanie: jezeli ta
    kwota to 5000 pln, to czy bardziej sie oplaca zatrudnic na umowe o
    prace, czy zarejestrowac dzialalnosc gospodarcza?
    pozdrawiam
    serwan
    s...@i...pw.edu.pl

  • 2. Data: 2002-01-23 12:10:19
    Temat: Re: zatrudnienie - na umowe czy dzialalnosc?
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Uzytkownik <s...@i...pw.edu.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > kwota to 5000 pln, to czy bardziej sie oplaca zatrudnic na umowe o
    > prace, czy zarejestrowac dzialalnosc gospodarcza?

    Jak nic nietypowego sie nie dzieje, to dzialalnosc gospodarcza jest
    bardziej oplacalna. Mozesz sobie sporo rzeczy wrzucic w koszty, nie
    musisz odprowadzac ZUSu w takiej wysokosci, jak na umowe o prace itd.
    Umowa o prace chociaz finansowo gorsza, ma tyle zalet, ze IMO jest
    lepsza.
    1. Urlop nalezy Ci sie jak psu kielbasa
    2. Mozesz chorowac na koszt pracodawcy (35 dni w roku)
    3. Masz swiadczenia dodatkowe (z ZFSS lub swiadczenie urlopowe).
    4. Dotyczy Cie ochrona i inne przywileje zawarte w KP.

    Poczytaj KP i zastanów sie, czy te bonusy sa warte róznicy w tym, co
    dostaniesz na reke (uwzgledniajac, ze niektóre z praw z KP pracodawca
    jest sklonny zawrzec w umowie o wspólpracy).

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 3. Data: 2002-01-23 12:53:31
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Kaizen" [...]

    JEDYNE, co naprawde rozni to "mozliwosc rozwiazania umowy".
    i "ew trudnosci z wyegzekwowaniem naleznosci"

    "reszta zalezy od Ciebie".

> [...]
    > musisz odprowadzac ZUSu w takiej wysokosci, jak na umowe o prace itd.
    > Umowa o prace chociaz finansowo gorsza, ma tyle zalet, ze IMO jest

    Nie ma platnych urlopow.
    Sytuacja jest postawiona jasno
    "firma miesiecznie przeznacza 5 000".

    Twoja sprawa, czy wynegocjujesz "urlop".

    > 2. Mozesz chorowac na koszt pracodawcy (35 dni w roku)

    "firma miesiecznie przeznacza 5 000".

    Nie ma w dluzszym okresie czasu "choroby na koszt pracodawcy".
    Firma chcac dochowac umowy "firma miesiecznie przeznacza 5 000".
    powinna tak policzyc place, by owe 35 dni wyplacic jako specjalna nagrode na
    koniec roku.
    > 3. Masz swiadczenia dodatkowe (z ZFSS lub swiadczenie urlopowe).

    "firma miesiecznie przeznacza 5 000".

    J.w.

    > 4. Dotyczy Cie ochrona i inne przywileje zawarte w KP.

    "firma miesiecznie przeznacza 5 000".

    I dlatego firma musi obnizyc place, by pokryc "koszty ochrony".

    > Poczytaj KP i zastanów sie, czy te bonusy sa warte róznicy w tym, co
    > dostaniesz na reke (uwzgledniajac, ze niektóre z praw z KP pracodawca
    > jest sklonny zawrzec w umowie o wspólpracy).

    No wlasnie.
    Podobno jest bezrobocie....

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-01-23 20:46:26
    Od: s...@i...pw.edu.pl (s...@i...pw.edu.pl)

    jeszcze raz witam - a jak to wyglada finansowo?.. przy umowie o prace
    pracodawca potraca mi jakas kwote tytulem skladki na zus, place
    podatek w jakiesj wysokosc; te 'wysokosci' mniej wiecej znam - ale jak
    to wyglada dla dzialalnosci? firma przeznacza 5000 (zakladam ze je
    dostane w formie zaplaty za swiadczone uslugi) i ile z tych 5000 musze
    przeznaczyc na wszelkiego rodzaju haracze? wpadlo mi w ucho cos o
    (minimalnej) skladce na zus - jaka ona jest? do tego podatki - tez nie
    wiem jakie; cos slyszalem o vatowcach i nie-vatowcach (prowadzacych
    dzialalnosc) itd..
    moze jest w sieci jakies www gdzie znajde blizsze info (aktualne w
    miare) o powyzszych?
    pozdrawiam
    serwan
    s...@i...pw.edu.pl

  • 5. Data: 2002-01-24 07:52:58
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Jan 2002 12:49:36 +0100, "s...@i...pw.edu.pl"
    <s...@i...pw.edu.pl> wrote:

> [...]
    >kwota to 5000 pln, to czy bardziej sie oplaca zatrudnic na umowe o
    >prace, czy zarejestrowac dzialalnosc gospodarcza?

    a) Umowa o pracę:
    -- płatny urlop
    -- wypowiedzenie
    -- pewna pensja
    -- mniejsza pensja

    b) DG
    -- nie masz urlopu
    -- pod koniec miesiąca mogą Ci powiedzieć ,,pan u nas nie pracował''
    i nie przyjąć faktury
    -- bawisz się w księgowość
    -- więcej kasy dla Ciebie

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 6. Data: 2002-01-24 07:55:55
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    <b...@u...agh.edu.pl> wrote:

    >Nie ma platnych urlopow.
    >Sytuacja jest postawiona jasno
    >"firma miesiecznie przeznacza 5 000".
    >
    >Twoja sprawa, czy wynegocjujesz "urlop".

    Tak, ale przy Umowie o pracę urlop jest. I właśnie o to chodzi.

    >"firma miesiecznie przeznacza 5 000".

    No i? Jak chorobowe przyniesie, to muszą je uwzględnić, ewentualnie
    zwolnią później...

  • 7. Data: 2002-01-24 07:58:30
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Jan 2002 20:46:26 GMT, s...@i...pw.edu.pl
    (s...@i...pw.edu.pl) wrote:

> [...]
    >przeznaczyc na wszelkiego rodzaju haracze? wpadlo mi w ucho cos o
    >(minimalnej) skladce na zus - jaka ona jest?

    Obecnie coś koło 600zł. Więc przy zarobkach 5000 zus idzie duuuuuuużo
    mniejszy jeżeli to DG.

    >do tego podatki - tez nie wiem jakie;

    Typowe. 19% na pierwszym progu... Ale część czynszu, telefonu, meble
    itp. wliczasz w koszta, więc część kosztów życia masz nieopodatkowane.

    >cos slyszalem o vatowcach i nie-vatowcach (prowadzacych
    >dzialalnosc) itd..

    A to kwestia rodzajów usług, bo jeżeli faktycznie Twoje wymagają VATu,
    to masz gorzej, bo VAT zjada Ci jeszcze około 22%

  • 8. Data: 2002-01-24 08:28:20
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

    > A to kwestia rodzajów usług, bo jeżeli faktycznie Twoje wymagają
    VATu,
    > to masz gorzej, bo VAT zjada Ci jeszcze około 22%

    Zaraz, zaraz
    te 5000 to przecież netto było chyba, nie? :-)))

    CEZ

  • 9. Data: 2002-01-24 09:24:33
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Tristan Alder"

    > Tak, ale przy Umowie o pracę urlop jest. I właśnie o to chodzi.

    I ten urlop jest "wkalkulowany" w wydatki "na pracownika".
    KAZDY zatrudniajacy pracownika powinien (a jak sei conajmniej
    raz "przejedzie" to to zrobi na pewno), w szacunku ile go bedzie pracownik
    kosztowal
    uwzglednic urlop, choroby, swiadczenia itd itp. Rzadko ktory pracodawca jest
    "takim idiota", by nie pamietac co stanowi "dla niego" (a nie wg US czy jego
    ksiegowej)
    "wydatek na pracownika".

    > No i? Jak chorobowe przyniesie, to muszą je uwzględnić, ewentualnie
    > zwolnią później...

    Lub wyplaca miesiecznie mniej i wyrownaja specjalna premia
    na koniec roku.

    > Tristan hrabia Alder

    Boguslaw

  • 10. Data: 2002-01-24 09:28:47
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Tristan Alder"

    > A to kwestia rodzajów usług, bo jeżeli faktycznie Twoje wymagają VATu,
    > to masz gorzej, bo VAT zjada Ci jeszcze około 22%

    VAT dla VAT-mana nie jest kosztem. W "przecietnej" firmie i tak paca go
    jedynie komsumenci. Wiec jesli umowa jest uczciwa a partner VAT-manem,
    to 5 000 powinno byc "netto".
    Pamietaj jednak, ze osoba fizyczna zostaje VAT-manem "na cale zycie".

    Boguslaw