    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zatrudnienie pracownika - gdzie i co zgłosić ?
    Date: Tue, 17 Jul 2007 19:52:49 +0200

    Dnia Tue, 17 Jul 2007 07:19:05 +0200, Kuba napisał(a):

    > Witajcie mam kilka pytań bo po raz pierwszy zatrudniam pracownika

    Hej :)

    > Gdzie to trzeba zgłosić ?
    > 1.Wiem że w Zusie na druku Zua i ponoć w Pipie, czy tak, czy w US także ?

    ZUS - ZUA słusznie

    w PIP - druk zgłoszenia pracodawcy też słusznie

    w US zgłaszasz pracownika tylko i wyłącznie wtedy, gdy płacisz podatek
    zryczałtowany w formie karty podatkowej

    Dodatkowo, jeśli DG prowadzisz w formie np. SC, trzeba złożyć oświadczenie
    o tym, kto odpowiada za odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy od osób
    zatrudnionych w Twojej firmie. Jeśli to działalność jednoosobowa, nic o tym
    pisać nie musisz.

    > 2.Czy jeśli dotychczas osoba ta była zgłoszona w "pośredniaku" to ja ich musze o
    > tym powiadomić czy osobiście obecny juz mój pracownik ?

    I Ty i pracownik - w terminie 7 dni. Warto o tym nie zapomnieć, bo bywa
    karane.

    > 3.Widziałem jakiś formularz Pit2 czy wypełnienie tegoż także należy do moich
    > obowiązków ?

    Do obowiązków pracownika, Ty musisz mu tylko ten druk przedłożyć do
    wypełnienia. Potrzebny jest do tego, abyś mógł potrącać z zaliczki na
    pod.doch. kwotę ulgi podatkowej.
    Dobrze by było, żeby pracownik przeczytał ten druk przed wypełnieniem, bo
    może się okazać, że nie może go podpisać... ;)

    > 4.Czy w US składa się za pracownika lub pracownik osobiście jakieś formularze
    > zgłoszeniowe ?

    Jeśli pracownik nie posiada nr NIP, powinien za Twoim pośrednictwem złożyć
    w US druk NIP 3, na którym i Ty przybijasz stempelek, jeśli go posiadasz.

    > 5. Czy do US składam miesięczne formularze zaliczkowe za pracownika ( jakie? ) ?

    Już nie. To do końca ubiegłego roku. Teraz tylko za cały rok zbiorcza
    deklaracja na zaliczki za pracowników.

    > 6.Czy za pracownika ja płacę jego zaliczki na podatek dochodowy i czy robi się
    > to co miesiąc czy na koniec roku

    Ty przekazujesz jego zaliczki do 20-go każdego następnego miesiąca za
    miesiąc ubiegły w zaokrągleniu do pełnych złotych. I niekoniecznie co
    miesiąc, bo to uzależnione jest od tego, czy co miesiąc wypłacisz mu
    wynagrodzenie...
    Jeśli zamiast ostatniego lipca, pracownik dostanie kasę 1 sierpnia, podatek
    do zapłącenia przechodzi na termin 20-go września.

    > pozdrawiam i dzięki z góry za odpowiedzi

    bardzo proszę :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna