  • 1. Data: 2004-11-10 13:33:54
    Temat: KKS: złożenie PIT-5 po terminie, 16artKKS a mandacik karny...
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam po dłuższej przerwie,
    i od razu z prośbą o komentarz.

    Podatnik nie złożył deklaracji PIT5 za marzec w terminie (zagubiła mu się
    fakturka sprzedaży ... :-/ )
    Przygotowaliśmy deklarację, złożyliśmy 15.06 wraz z wyjaśnieniem do
    deklaracji o treści:

    "Na podstawie art. 16 KKS niniejszym składam deklarację PIT-5 za miesiąc
    marzec 2004.
    Przez niedopatrzenie deklaracja ta nie została złożona w terminie.
    Jednocześnie informuję, iż kwotę podatku przypadającego do zapłaty
    uregulowałem w dniu
    dzisiejszym wraz z odsetkami [62 pln - przyp. mój]

    Za powstałe utrudnienia przepraszam"...

    Niby wszystko gra, do tej pory takie sprawy 'przechodziły' bez echa,
    natomiast tym razem Podatnik dostał wezwanie do US z 17.10.2004 do stawienia
    się w charakterze sprawcy wykroczenia skarbowego 56$4 KKS.
    Poszedł i poinformowano go iż jest to WYKROCZENIE SKARBOWE i:
    - mandacik karny do 15 tys. pln :-)
    - wyjaśnienie do deklaracji to wyjaśnienie i nic więcej - ukarany zostanie i
    tak....

    Ja się z tym absolutnie nie zgodzę -
    "Art. 16. § 1. Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub WYKROCZENIE
    SKARBOWE, kto po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ
    ścigania....."

    Skoro nie podlega - to nie podlega - więc dlaczego jednak wg. pana z US
    podlega?
    ;-)

    Co wy na to ?

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-11-10 17:10:50
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Wed, 10 Nov 2004 14:33:54 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Łukasz Kaliński
    napisał(a):

    > Skoro nie podlega - to nie podlega - więc dlaczego jednak wg. pana z US
    > podlega?

    Wpisz w google "czynny żal" a dowiesz się dlaczego :((

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-11-10 18:14:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Nov 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Podatnik nie złożył deklaracji PIT5 za marzec w terminie (zagubiła mu się
    >+ fakturka sprzedaży ... :-/ )

    Może mimo oczywistej racji Mieczysława :( podywaguję i ponarzekam
    na grupowiczów co to oczywistych informacji nie podają: a składał
    PIT-5 za luty ?
    No to odpowiedz sobie sam czy urząd "ma udokumentowane że miała
    być deklaracja". Brak deklaracji jest OSOBNYM przewinieniem... :(

> [...]
    >+
    >+ "Na podstawie art. 16 KKS niniejszym składam deklarację PIT-5 za miesiąc

    A weź ty... Ordynację nalepiej.
    I przeczytaj art. 81.
    A później się zdecyduj czy składasz "uzasadnienie" czy "czynny żal".
    To są DWA dokumenty !!
    Osobiście załączałem :] na jednym świstku. Ale z dwoma podtytułami
    (i AFAIR dwoma autografami :]).

    [...]
> [...]
    >+ SKARBOWE, kto po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ

    ...primo: o KTÓRY czyn zabroniony ci chodzi ?
    I czy doczytałeś:
    § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli [...]
    ??

    >+ Skoro nie podlega - to nie podlega - więc dlaczego jednak
    >+ wg. pana z US podlega?

    ...bo trzeba przeczytać CAŁY przepis :(
    Co gorsza trzeba znać WSZYSTKIE przepisy. Włącznie z rozporządzeniami
    wydanymi jeszcze przez marszałka Piłsudzkiego :( "o ile dotyczy
    i nie został uchylony".
    Zeznaję że NIE ZNAM... :> (wszystkich) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-11 07:24:27
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > No to odpowiedz sobie sam czy urząd "ma udokumentowane że miała
    > być deklaracja". Brak deklaracji jest OSOBNYM przewinieniem... :(

    Pierwszą deklaracją w roku była właśnie ta niezłożona deklaracja za marzec.

    Urząd nie miał(by) żadnej informacji o obowiązku złożenia ww. deklaracji,
    więc wszystko powinno być ok.
    Napisałem miał(BY), bo niestety zauważyłem to, na czym się 'wkopaliśmy':
    wiedząc, iż zmienił sie PIT marcowy (podatek 62 zł) złożyliśmy terminowo
    deklarację za kwiecień z wykazanym należnym podatkiem za poprzedni miesiąc
    (marzec).
    Deklaracja kwietniowa poszła z pieczątką Biura (rachunkowego), ale trochę
    długo zeszło się podatnikowi zanim trafił do nas i podpisał się na
    wyjaśnieniu do deklaracji marcowej.
    W urzędzie została złożona 3 tygodnie po kwietniowej.
    :-(

    Więc jak byk stoi, że jednak US otrzymując deklarację kwietniową z wykazanym
    podatkiem za pop.mc zastosował poniższe....
    § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone:
    1) w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną
    wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,

    cóż, kiepsko....

> [...]
    > To są DWA dokumenty !!
    > Osobiście załączałem :] na jednym świstku. Ale z dwoma podtytułami

    Czyli:
    po pierwsze primo: PISEMNE UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY (bo art. 81 OP)
    i po drugie primo: ZAWIADOMIENIE O POPEŁNIENIU CZYNU ZABRONIONEGO (art. 16
    KKS)

    > ...primo: o KTÓRY czyn zabroniony ci chodzi ?

    Art. 56.
    § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo
    ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie
    organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.

    ta....
    jak widać w powyższym czasami można się głupio wkopać - w każdym razie mam
    ja (i podatnik) nauczkę na przyszłość...
    :-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2004-11-15 07:07:29
    Od: "CICHOCKI" <c...@s...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ścigania....."
    >
    > Skoro nie podlega - to nie podlega - więc dlaczego jednak wg. pana z US

    Myślę, że sprawa jest w samej rzeczy prosta. Niech podatnik dobrze
    schowa świadectwo wysłania listu poleconego, na którym widnieje data
    wysłania. Rozumiem, że postępowanie przeciwko podatnikowi zostało wszczęte
    następnego dnia (to ważne!!!). Jeżeli tak, to należy zapomnieć o sprawie, a
    na pisma dotyczące kary, należy odpowiedzieć, wysyłając kserokopię odcinka
    listu poleconego. Jeżeli natomiast postępowanie zostało wszczęte wcześniej,
    to - niestety - trzeba się liczyć z karą. Pamiętaj - wszystko na piśmie.

    Pozdrawiam,

    Dariusz Cichocki

  • 6. Data: 2004-11-15 07:53:06
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "CICHOCKI" <c...@s...pl> napisał
> [...]
    wcześniej,
    > to - niestety - trzeba się liczyć z karą. Pamiętaj - wszystko na piśmie.

    Re : Domyślam się, że stwierdzenie "wyraźnie udokumentowana wiadomość"
    jest co najmniej tożsama z "wszczęciem przeciwko podatnikowi postępowania"
    (jakiego ?). Czy może Kolega dysponuje "czymś" na poparcie swojego
    twierdzenia ?
    Jeśli przyjmiemy, że nasz podatnik składał już w danym roku podatkowym PIT-5
    i nie zachodzą ujemne przesłanki dla złożenia kolejnego, to brak wpływu w
    terminie owego kolejnego PIT-u 5 nie jest "wyraźnie udokumentowaną
    wiadomością" ?
    Zgodzę się, jeśli będzie chodziło o pierwszy PIT-5 w danym roku podatkowym.
    Ale następne ?
    Również pozdrawiam AR

  • 7. Data: 2004-11-15 08:32:48
    Od: "monia" <m...@o...pl>

> [...]
    > ścigania....."
    >
    > Skoro nie podlega - to nie podlega - więc dlaczego jednak wg. pana z US

    Ja nie złożyłam deklaracji PIT4 za 12/2003. Deklarację zrobiłam 19-01,
    poszłam sobie na urlop i zostawiłam deklarację szefowi, a ten miał ją
    podpisać i wysłać do urzędu. Wróciłam do pracy 26-01 i jakież było moje
    zdziwienie, gdy zobaczyłam na biurku nie wysłaną deklarację. Doznałam szoku.
    Wskoczyłam wówczas na tę grupę i szanowni grupowicze poinformowali mnie, że
    istnieje coś takiego jak instytucja czynnego żalu. Zajrzałam w google,
    zajrzałam w kodeks karno-skarbowy i amatorsko bo amatorsko, ale wydukałam
    ten czynny żal.. Czekałam dłuuuuugo na odzew, aż otrzymałam postanowienie o
    umorzeniu postępowania w sprawie wykroczenia skarbowego (czy jakoś tak).
    Jeśli Ci to w cczymś pomoże, wklejam treść tej amatorszczyzny, która
    poskutkowała pozytywnie :)
    Aha nie zdziw się, że pisze to mój szef a nie ja.. takie jest odgórne
    założenie (gdzieś to wyczytałam), że czynny żal składa wspólnik spółki (w
    moim przypadku), u Ciebie to i tak będzie ten sam podatnik pit-5.

    Jan Kowalski
    W-wa, ul...
    NIP ****
    Wspólnik Spółki Cywilnej
    ***** z siedzibą ****
    NIP *****

    URZĄD SKARBOWY
    w.............

    WYJAŚNIENIE

    Na podstawie art. 16 § 1 Kodeksu karnego skarbowego zawiadamiam o
    popełnieniu czynu zabronionego, dokonanego przez nie złożenie w terminie
    deklaracji podatkowej PIT-4 za miesiąc 12-2003r. Czyn ten jest wynikiem
    działania nieumyślnego. Jako wspólnik spółki cywilnej *********** jestem
    osobą odpowiedzialną za rozliczenia z Urzędem. W dniu 19.01.2004r.
    popołudniu, otrzymałem do podpisu deklarację PIT-4 sporządzoną przez
    księgową spółki panią X. Ponieważ pani X, do której obowiązków należy oprócz
    sporządzania deklaracji podatkowych również dostarczanie ich do Urzędu
    poprosiła o urlop zaoferowałem, że w dniu 20.01.2004r. sam dostarczę
    deklarację do Urzędu lub wyślę za pośrednictwem poczty. W wyniku
    nieostrożności bądź też roztargnienia, zapomniałem w/w deklarację przekazać
    do Urzędu. O fakcie tym zorientowałem się dziś, kiedy pani X po kilku dniach
    urlopu wróciła do pracy.

    ŻAL

    Uprzejmie informuję, iż nie przekazaną w terminie deklarację PIT-4 załączam
    do niniejszego pisma. Zaległość podatkowa wynikająca z deklaracji wraz z
    należnymi odsetkami zostanie wpłacona na konto Urzędu w dniu 28.01.2004r.
    Wyrażam żal za popełnienie czynu zabronionego, jednak chciałbym jeszcze raz
    podkreślić, iż był to czyn nieumyślny. Bardzo proszę o rozpatrzenie mojej
    sprawy i nie wyciąganie konsekwencji karno-skarbowych.

    Z poważaniem

    --
    Mam nadzieję, że to się przyda :)
    Pozdrowienia, Monia.

  • 8. Data: 2004-11-15 09:42:16
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "monia" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podkreślić, iż był to czyn nieumyślny. Bardzo proszę o rozpatrzenie mojej
    > sprawy i nie wyciąganie konsekwencji karno-skarbowych.

    Dzięki, myślę, że przyda sie to wielu osobom na tej grupie...
    :-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 9. Data: 2004-11-15 10:19:05
    Od: "monia" <m...@o...pl>

> [...]
    > załączam
    > raz

    > Dzięki, myślę, że przyda sie to wielu osobom na tej grupie...

    Cieszę się niezmiernie :)
    Generalnie przy pisaniu żalu trza być szczerym po prostu i napisać prawdę
    jak było :)
    Po moim doświadczeniu, mogę spokojnie stwierdzić, że los bywa wtedy
    łaskawy.. i urzędy :)

    Trzymajcie się ciepło, Monia.

  • 10. Data: 2004-11-15 10:55:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Nov 2004, monia wrote:
    [...]
    >+ Ja nie złożyłam deklaracji PIT4 za 12/2003.

    Ale wKF: przy PIT-4 US *nie ma* "udokumentowanej wiedzy" że
    miał on być złożony ! Może jak urzędujesz w dużej firmie
    to ci to dziwnie wygląda, ale np. ode mnie czasem dostawał,
    czasem nie... ;)
    A przy PIT-5 który NIE jest 1. w roku oraz braku informacji
    o zakończeniu DG urząd "ma wiedzę"... :[

    *** PODANIE ***
    Jakbyście tak z lekka cytaty przycinali... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)