  • 1. Data: 2012-09-04 22:24:03
    Temat: Remont domu
    Od: G <@>

    Jakiś czas temu syn kupił dom i teraz ojciec chce mu zasponsorować
    zmianę dachu, ocieplenie i kostkę brukową. Czy syn będzie musiał od tego
    zapłacić jakiś podatek?

  • 2. Data: 2012-09-05 01:31:32
    Temat: Re: Remont domu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    G wrote:
    > Jakiś czas temu syn kupił dom i teraz ojciec chce mu zasponsorować
    > zmianę dachu, ocieplenie i kostkę brukową. Czy syn będzie musiał od tego
    > zapłacić jakiś podatek?

    nie widzę paragrafu, ktory by taką sponsorkę zwalniał z podatku.
    Ale jak mu najpierw formalnie da kasę, taką darowiznę zgłosicie w US, a
    potem tatus bedzie nadzorowal robote juz za kase syna, to wszystko
    bedzie ok.

    uwaga: mam nadzieje, ze wiesz jak sie formalnie daje darowizny, zeby byc
    zwolnionym z podatku.

  • 3. Data: 2012-09-05 09:52:43
    Od: G <@>

    Sprawa dotyczy znajomych, takie rozeznanie tylko robię.
    Problem, albo i nie, u nich jest taki że parę lat temu ojciec już dał
    kasę na ten dom synowi. Z tego co mówili zapłacili jakiś podatek i to
    zniechęciło ojca. Teraz chce, w zasadzie to dach już zrobił,
    wyremontować dom z własnych pieniędzy nie zgłaszając tego nigdzie. Czy
    to jest "bezpieczne"? Bo teraz chyba nie płaci się żadnego podatku w
    przypadku darowizny ojciec-syn? Trzeba to tylko zgłosić do US.

  • 4. Data: 2012-09-05 13:52:30
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    Użytkownik "G" <@> napisał w wiadomości
> [...]
    > "bezpieczne"? Bo teraz chyba nie płaci się żadnego podatku w przypadku
    > darowizny ojciec-syn? Trzeba to tylko zgłosić do US.

    chyba wszystko zależy od tego jaki to remont
    jeżeli dach, steropian, poprawki ścian
    to właściwie nie powstaje nic nowego więc do czego miałby się US czepiać

    jeżeli jakiś drogi sprzęt w środku to co innego

    erator/

  • 5. Data: 2012-09-05 14:46:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    G wrote:
> [...]
    > Problem, albo i nie, u nich jest taki że parę lat temu ojciec już dał
    > kasę na ten dom synowi. Z tego co mówili zapłacili jakiś podatek i to

    to znaczy, ze cos skopali i pretensje tylko do siebie.

    Teraz chce, w zasadzie to dach już zrobił,
    > wyremontować dom z własnych pieniędzy nie zgłaszając tego nigdzie. Czy
    > to jest "bezpieczne"?

    To zalezy od zlosliwosci sąsiadow.
    To, ze US sie dowie, ze syn cos robi nie majac kasy jest malo
    prawdopodobne.
    Chyba, ze nagle w rozliczeniu rocznym sprobuje odliczyc VAT czy co tam
    teraz mozna lub wlasnie zyczliwy sąsiad doniesie. Ze syn pijak nic nie
    robi, a chate za setki tysiecy remontuje.

    > Bo teraz chyba nie płaci się żadnego podatku w
    > przypadku darowizny ojciec-syn?

    1. Remontowanie komus chaty nie jest darowizna.
    2. Podatku sie nie placi jesli
    a) jest to rzeczywiscie darowizna
    b) sie ją odpowiednio przeprowadzi i odpowiednio zgłosi.

    > Trzeba to tylko zgłosić do US.
    tez. jeszcze kasa musi pojsc przelewem, a nie gotowka. tak zeby
    pozostal trwaly slad.

  • 6. Data: 2012-09-05 14:47:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    zlotowinfo wrote:

    > chyba wszystko zależy od tego jaki to remont
    > jeżeli dach, steropian, poprawki ścian
    > to właściwie nie powstaje nic nowego więc do czego miałby się US czepiać

    dokladnie wlasnie tego.
    Pytanie tylko jak sie o tym remoncie dowie i w jaki sposb powinna mu sie
    zapalic czerwona kontrolka, ze to ktos robi za syna.

  • 7. Data: 2012-09-05 15:10:29
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-09-05 14:46, witek pisze:

    > to znaczy, ze cos skopali i pretensje tylko do siebie.

    Niekoniecznie, zwolnienie z podatku w takim przypadku obowiązuje od 2007 r.

    --
    spp

  • 8. Data: 2012-09-05 15:57:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > Niekoniecznie, zwolnienie z podatku w takim przypadku obowiązuje od 2007 r.

    no to juz ladnych pare lat temu :)

    po za tym nawet i przed 2007 przepuszczalem 70 tys bez podatku. tylko
    trzeba to bylo inteligentnie robic.

  • 9. Data: 2012-09-07 00:40:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Sep 2012, zlotowinfo wrote:

> [...]

    Dla jasności - IMO tak jak napisał "witek".
    Zakładając stan "na dziś", trzeba dopełnić formalności.

    Jak poprzednio :) (patrz post "witka")

    Wielkimi literami sobie zapisz: *darowizny*!

    > chyba wszystko zależy od tego jaki to remont
    > jeżeli dach, steropian, poprawki ścian
    > to właściwie nie powstaje nic nowego więc do czego miałby się US czepiać

    Niedarowizny.

    Ale sprawa wygląda w omawianym przypadku tak, że dla I i II grupy
    podatkowej jest zwolnienie (z wyjątkiem zapłaty za pracę), zapisane tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    ...art.21.1.125

    Natomiast dla osoby obcej przeczytaj sobie art.11.
    Polecam :)
    Tak, DOKŁADNIE to zapisali co tam czytasz.

    > jeżeli jakiś drogi sprzęt w środku to co innego

    Właśnie drogi sprzęt kwalifikuje się do darowizny.
    Ale świadczenie *usługi* (w tym płacenie za już należne wynagrodzenie
    wykonawców) to nie jest darowizna. I nie, nie mam na myśli
    "dania pieniędzy żeby syn *sobie* zapłacił, lecz zapłacenie
    za niego).
    "Danie rzeczy", pieniędzy, papierów wartościowych itede, to
    może być darowizna - acz nie musi; trzeba dopilnować aby:
    - nie było "świadczenia zwrotnego" w żadnej postaci
    - nie była to zapłata "za coś" wnoszona osobie trzeciej, bo
    prawnicy będą wywodzić że "zmniejeszenie długu" nie jest
    w literalnym zapisie tożsame ze "zwiększeniem majątku"
    i kop się z koniem (i faktycznie tak to działa - jak
    ktoś musi, znaczy ma obowiązek jako firma lub instytucja
    "na papierze" np. odpuścić dług, to w wyniku wystawia PIT,
    tak jak od zarobku)
    - było to "danie majątku" (ten majątek musi więc już istnieć,
    coś co "się [dopiero] robi" majątkiem jeszcze nie jest)
    - było "na rzecz" (o co akurat w omawianym przypadku najłatwiej)

    Może to i dziwne, ale tak sejm zagłosował był i tyle.

    Niemniej jak wyżej - dla "rodziny" (I i II grupa) jest zwolnienie.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-09-07 00:43:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Sep 2012, witek wrote:

    > 1. Remontowanie komus chaty nie jest darowizna.

    W 100% się zgadza.
    Co faktowi, że w 21.1.125 PDoOF jest zwolnienie od podatku
    dochodowego nie zaprzecza :)

    Swoją drogą ciekaw jestem, jakie postępowianie "sankcyjne"
    mogłoby dotknąć podatnika; pamięta ktoś czy w PIT-36 jest
    pozycja dla nieodpłatnych świadczeń zwolnionych od podatku?
    (to że się ich nie wlicza nie jest tożsame z tezą że nie
    trzeba ich dokumentować, więc ciekaw jestem a szukać mi
    się nie chce)

    pzdr, Gotfryd