  • 11. Data: 2012-09-07 09:17:29
    Temat: Re: Remont domu
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    Z całym szacunkiem, Gotfrydzie, ale Ty masz szczególną przypadłość
    presji na teoretyczne dociekanie znaczenia liter(y) prawa. Dla Ciebie
    tzw. "prawo" (bo to, z czym mamy do czynienia powinno się nazywać
    "lewo") samo w sobie jest obiektem zainteresowania, a tutaj ludzie
    przychodzą po praktyczną "wykładnię", ale i pogadać, owszem, od czego
    sam nie stronię.

    Tymczasem rozwiązanie problemu wątkotwórcy, jak już tu zaznaczono, jest
    banalne -
    ojciec ma przelać synowi milion (czy stówę), syn ma wypełnić stosownego
    pita i zanieść w zębach do US w ciągu miesiąca (chyba) i nic nikomu
    potem do tego. A Vincent niech się wychędoży sam.

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel

  • 12. Data: 2012-09-07 11:58:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Sep 2012, SQLwiel wrote:

    > Z całym szacunkiem, Gotfrydzie, ale Ty masz szczególną przypadłość presji na
    > teoretyczne dociekanie znaczenia liter(y) prawa. Dla Ciebie tzw. "prawo" (bo
    > to, z czym mamy do czynienia powinno się nazywać "lewo")

    To się akurat zgadza :]

> [...]
    pita
    > i zanieść w zębach do US w ciągu miesiąca (chyba) i nic nikomu potem do tego.

    Kiedy moja uwaga miała na celu raczej wskazanie, że w *tym* przypadku
    "nierozwiązanie" wcale nie jest rozwiązaniem gorszym.
    To samo, czym skarbówka w przeszłości (z rzadka, bo działania wyglądały
    na dość wybiórcze) pogrążała podatników, czyli wykazywanie "niedarowizny"
    (i łupnięcie dochodowym, który ma wyższe stawki), w tym przypadku całkiem
    skutecznie prowadzi do zwolnienia.

    I jak już trzymać się tematu dyskusji, to mi wychodzi, że obłożonego
    słabszymi restrykcjami.
    Może ktoś wskazać, że do skorzystania z art.21.1.125 potrzebne
    jest przelewanie bankiem, składanie u notariusza bądź wypełniania
    papierków dla US albo dopełnianie innych formalności, które byłyby
    potrzebne dla uzyskania zwolnienia z darowizny?

    > A Vincent niech się wychędoży sam.

    Toć ja właśnie o tym ;)

    Inna sprawa, że nie jest powiedziane iż pierwszy z brzegu skarbowiec
    ma w małym palcu rozróżnianie darowizny od nieodpłatnego świadczenia,
    więc "mocne" papiery na darowiznę wydają się nieść mniej potencjalnych
    komplikacji. Raczej chciałem wskazać, iż podatnik któremu (choćby
    z nieświadomości) "wyświadczono", w tym przypadku - remont domu,
    wcale nie jest (IMHO) na przegranej pozycji, znaczy zagrożony
    podatkiem.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2012-09-07 12:20:36
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Przeczytałem ustawę i nie zrozumiałem.

    art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    125) wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków
    i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20,

    Tu już nie rozumiem, bo po co obliczać wartość, skoro wolne od podatku
    niezależnie od wartości. I czy obliczenie tej wartości jest niezbędne
    do uzyskania zwolnienia?

    MJ

  • 14. Data: 2012-09-07 12:54:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Sep 2012, Michal Jankowski wrote:

    > Przeczytałem ustawę i nie zrozumiałem.
    >
    > art. 21
    > 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    > 125) wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń,
    > obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b,

    Ototo.

> [...]
    > i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20,
    >
    > Tu już nie rozumiem, bo po co obliczać wartość, skoro wolne od podatku

    Bo to wartość jest opodatkowana, nie samo świadczenie.
    Czysty formalizm :), ale patrz nizej.

    > I czy obliczenie tej wartości jest niezbędne
    > do uzyskania zwolnienia?

    Nie :), bo niepodanie tej wartości nie powoduje skutku, nie
    ma sankcji. US może wezwać do podania, może sam wydać decyzję,
    ale efekt będzie ten sam.
    Idzie (wyłącznie) o to, że w art.11 opodatkowana jest wartość
    świadczenia, a nie samo świadczenie.
    W sumie czysty formalizm, jakby to ująć - "miejsce zwolnienia"
    jest inne.
    Za to pozwala na w miarę proste wyłuskanie podziału podstawy
    opodatkowania, jeśli świadczenie będzie miało mieszane
    źródło.
    Załóżmy, że jakieś świadczenie wykona Ci ojciec i jego kolega
    z pracy. Będzie wiadomo, że *całe* świadczenie zwolnione nie
    jest, po wyznaczeniu wartości wystarczy wyznaczyć udziały
    i ta część wartości (właśnie) która przypada na świadczenie
    ojca bedzie wolna od podatku.
    Tak, oczywiście, w Sejmie posłowie (przy okazji podnoszenia
    VAT na materiały budowlane) poruszali kwestię budowania
    metodą "samopomocy", zupełnie nie zauważając, że w ustawie
    obok ujawnienie czegoś takiego jest obłożone podatkiem.
    Ale to nie mi tłumacz ;)

    Wyrywki:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem [...] sš otrzymane lub postawione do
    dyspozycji [...] oraz wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych œwiadczeń.
    ---

    Zapis .125 w takiej formie usuwa wątpliwość - każda "wartość
    świadczenia", jaka by ona nie była, otrzymana od osoby z I..II
    grupy, nie podlega opodatkowaniu wg art.11.
    Dopóki całe świadczenie jest od takich osób, domaganie się
    podania tej wartości nie da nic.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2012-09-07 14:54:03
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 05 Sep 2012 15:10:29 +0200, spp <s...@o...pl> wrote:

    >Niekoniecznie, zwolnienie z podatku w takim przypadku obowiązuje od 2007 r.
    Pod pewnymi warunkami, moze ich nie spelnili = cos skopali?

    WAM