  • 1. Data: 2008-10-25 10:44:18
    Temat: Rozliczanie się w walutach wymienialnych - nowe prawo
    Od: Sheen <z...@v...pl>

    1. Czy ktoś wie, kiedy wchodzi w życie nowelizacja Prawa Dewizowego i
    Kodeksu Cywilnego, która umożliwi rozliczanie transakcji między
    przedsiębiorcami w walutach wymienialnych?

    2. Jak należy wtedy prowadzić księgę przychodów i rozchodów? Jeśli np.
    mam przychód w USD i w EUR, to mam je przeliczyć na PLN? Po jakim
    kursie? Jak obliczyć należny podatek?

  • 2. Data: 2008-10-25 12:21:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Sheen wrote:
> [...]

    > 2. Jak należy wtedy prowadzić księgę przychodów i rozchodów? Jeśli np.
    > mam przychód w USD i w EUR, to mam je przeliczyć na PLN? Po jakim

    Jesteś pewny, że coś takiego uchwalono, że ma wejść w życie?
    Przecież od dawna przedsiębiorcy tak robia i nie ma w tym nic sprzecznego
    z prawem. Podaj link do tekstu tej nowelizacji.

  • 3. Data: 2008-10-25 13:16:48
    Od: Sheen <z...@v...pl>

    cef wrote:
    > Jesteś pewny, że coś takiego uchwalono, że ma wejść w życie?
    > Przecież od dawna przedsiębiorcy tak robia i nie ma w tym nic sprzecznego
    > z prawem. Podaj link do tekstu tej nowelizacji.

    Podaję link do newsa na ten temat:
    http://www.tinyurl.pl/?tavyoohy

  • 4. Data: 2008-10-25 13:49:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-10-25, Sheen <z...@v...pl> wrote:

    [...]

    > Podaję link do newsa na ten temat:
    > http://www.tinyurl.pl/?tavyoohy

    Ten news dotyczy chyba sytuacji, gdy obie strony umowy są podmiotami
    polskimi. Ale nie sądzę by to coś zmieniało w kwesti KPiR.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-10-25 14:31:00
    Od: Sheen <z...@v...pl>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Ten news dotyczy chyba sytuacji, gdy obie strony umowy są podmiotami
    > polskimi. Ale nie sądzę by to coś zmieniało w kwesti KPiR.

    Taka jest moja sytuacja: otrzymuję wypłaty w EUR (obecnie przeliczane na
    PLN) od podmiotu zarejestrowanego w polskim KRS (oddział podmiotu
    zagranicznego). Chciałbym otrzymywać wypłaty w EUR na rachunek walutowy,
    co ta nowelizacja umożliwia. Co mam wpisywać do KPiR?

  • 6. Data: 2008-10-25 14:32:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Sheen wrote:

    > Podaję link do newsa na ten temat:
    > http://www.tinyurl.pl/?tavyoohy

    Nawet nie szukałem tekstu uchwalonego prawa, ale podejrzewam
    (może niesłusznie), że to taka sama "dobroć" jak otwieranie DG w jeden dzień
    czy "zwolnienie" internetu z podatku.
    Od wielu lat przedsiebiorcy zawierają umowy określając
    wartość przedmiotu umowy w walucie z określeniem
    sposobu rozliczenia transakcji i ustawa była do tego niepotrzebna.
    Dotyczyć to będzie jedynie pewnej grupy podmiotów,
    które żeby korzystać z dobrodziejstw tych zapisów muszą posiadać
    zasoby w danej walucie i operować nimi bez potrzeby przewalutowania.
    W minimalnej ilości będzie to dotyczyć podmiotów rozliczających się KPiR,
    a zapisy z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    i sposoby przeliczeń pozostały przecież takie same.

  • 7. Data: 2008-10-25 14:36:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Sheen wrote:

> [...]
    > zagranicznego). Chciałbym otrzymywać wypłaty w EUR na rachunek
    > walutowy, co ta nowelizacja umożliwia. Co mam wpisywać do KPiR?

    To samo co wcześniej prawo przewidywało
    w przypadku przychodów w walutach obcych.
    Chcesz prawidłowo to sam rozliczać, to poczytaj przepisy :-)

  • 8. Data: 2008-10-26 09:49:57
    Od: Sheen <z...@v...pl>

    W takim razie co się zmieniło dla takiego przedsiębiorcy jak ja? W
    dalszym ciągu będę przeliczał przychody na PLN wg kursu NBP z dnia
    poprzedzającego dzień otrzymania przychodu i tym samym wciąż będę
    narażony na ryzyko kursowe.

  • 9. Data: 2008-10-26 10:52:50
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Sheen wrote:
> [...]
    > dalszym ciągu będę przeliczał przychody na PLN wg kursu NBP z dnia
    > poprzedzającego dzień otrzymania przychodu i tym samym wciąż będę

    Przecież ryzyko kursowe wynika nie z obowiązku przeliczania przychodów
    według kursu NBP, tylko z faktu zmienności kursu waluty do PLN.

    Natomiast jeśli chodziło Ci o różnice kursowe i nie pasuje Ci przy
    wyliczaniu przyjmowanie kursu NBP, to przeliczaj po kursie Twojego banku.

    Tylko w takim przypadku - ponieważ w kwestii prawidłowości rozliczania
    różnic kursowych przy braku przewalutowania są odmienne opinie -
    sugeruję wystąpić o interpretację.

    Ja w tej sprawie mam interpretację, potwierdzającą poprawność takiego
    postępowania (również w przypadku kiedy nie było fizycznego
    przewalutowania).

    Piotrek