  • 11. Data: 2012-04-25 16:42:04
    Temat: Re: Rozliczenie roczne - rozterki...
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-25, Marzena <m...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany czy karta podatkowa wykluczaja z
    > możliwości wspólnego rozliczenia małżonków czy w sposósb przewidziany dla
    > osób samotnie wychowujących dzieci.
    > Jest to traktowane jako przywilej, do kórego latwo stracić uprawnienia.
    > Wystarczy też np. złożyć zeznanie roczne po terminie i też już traci się to
    > uprawnienie.

    Nie lubię tekstów ogólnych skopiowanych z poradników i bez podstawy
    prawnej ;) Sam sobie pogooglałem, więc zapisuję do archiwum ku potomności.

    Ustawa o podatku dochodowym od os. fizycznych, stan prawny na 2012.04.25 ;)

    -----
    Art. 6.

    1. Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich
    dochodów.

    2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art.
    3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność
    majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy
    mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8 [... dalsza część nieistotna ...]

    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji,
    gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej
    dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy
    o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006
    r. o podatku tonażowym.

    9. Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2
    ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie
    z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub
    z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo
    w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24
    sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

    [...]

    Art. 30c.

    Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub
    działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których
    mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19%
    podstawy obliczenia podatku.
    -----

    Czyli rację masz, bo przepis wyklucza osoby za sam fakt wybrania
    opodatkowania liniowego. Przy czym linia orzecznictwa wskazuje, że
    wystarczy utracić prawo do liniówki (w ciągu roku) i przeszkoda
    taka znika.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2012-04-25 18:18:26
    Od: Meehoo <m...@P...pl>

    Dnia Wed, 25 Apr 2012 16:42:04 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

> [...]
    > opodatkowania liniowego. Przy czym linia orzecznictwa wskazuje, że
    > wystarczy utracić prawo do liniówki (w ciągu roku) i przeszkoda

    A co jeśli takie prawo nabiera się w czasie trwania roku podatkowego? :-)

    --
    Meehoo

  • 13. Data: 2012-04-25 19:20:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-25, Meehoo <m...@P...pl> wrote:

    [...]

    > A co jeśli takie prawo nabiera się w czasie trwania roku podatkowego? :-)

    No to "podpada pod Art. 30c", czyli brak możliwości wspólnego rozliczenia.
    W przypadku "utraty" prawa jest się zobowiązanym do korekty "od początku
    roku", czyli wtedy się w ogóle nie podpada pod ten przepis.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 14. Data: 2012-04-26 07:35:55
    Od: "mkgp" <m...@g...pl>

> [...]

    Jeśli się nabiera prawo do podatku liniowego w ciągu roku to można z niego
    skorzystać dopiero w następnym roku. Do 20 stycznia trzeba złożyć
    oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. (art. 9a ust. 2 pdof).
    Więc jeśli podatnik jest na zasadach ogólnych i w ciągu roku zdecyduje się
    na liniowy to może rozliczyć się z małżonkiem bo liniowy będzie miał od
    następnego roku.

  • 15. Data: 2012-04-26 07:42:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    mkgp wrote:

    > Jeśli się nabiera prawo do podatku liniowego w ciągu roku to można z
    > niego skorzystać dopiero w następnym roku.

    Jak można nabyć prawo do podatku liniowego?
    Przecież to musi być wybór, a nie na skutek okolicznosci.

  • 16. Data: 2012-04-26 08:47:58
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-26, mkgp <m...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Jeśli się nabiera prawo do podatku liniowego w ciągu roku to można z niego
    > skorzystać dopiero w następnym roku.

    Jest wyjątek, jak zakładasz działalność, to możesz w tym momencie też wybrać.

    > Do 20 stycznia trzeba złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.
    > (art. 9a ust. 2 pdof).

    Ale tu mówimy o sytuacji "nowa DG", o czym mowa w dalszej części tego przepisu:

    "Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej,
    oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności
    gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych
    przepisów -- pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu
    skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu."

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2012-04-26 22:59:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 25 Apr 2012 15:53:01 +0200, m napisał(a):

    > Czy coś się zmieniło w tym temacie ostatnio? Ja, kiedy byłem na liniowym
    > + etat, "od zawsze" część etatową rozliczałem wspólnie z żoną, część
    > liniową - samodzielnie.

    Nic się nie zmieniło. Więc jeśli to twoje "kiedy" jeszcze się nie
    przedawniło to masz wybór: czekać na kontrolę albo robić korektę +
    zapłata wraz z odsetkami. Szczerze mówiąc nie wiem czy trzeba do tego w
    obecnym stanie prawnym dodawać "czynny żal".

  • 18. Data: 2012-04-28 22:14:29
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 25 Apr 2012 19:20:05 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

    > No to "podpada pod Art. 30c", czyli brak możliwości wspólnego rozliczenia.
    > W przypadku "utraty" prawa jest się zobowiązanym do korekty "od początku
    > roku", czyli wtedy się w ogóle nie podpada pod ten przepis.

    To mnie zawsze zastanawiało - co w sytuacji, gdy ktoś traci prawo do
    liniowego 19% i trafia w skalę pod 18%? Załóżmy, że do drugiego progu nie
    dotrze. US grzecznie odda nadpłatę podatku czy każe czekać do 30.04
    przyszłego roku?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 19. Data: 2012-04-28 23:34:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Borys Pogoreło wrote:

> [...]
    > liniowego 19% i trafia w skalę pod 18%? Załóżmy, że do drugiego progu
    > nie dotrze. US grzecznie odda nadpłatę podatku czy każe czekać do

    Tak jak przy normalnych zaliczkach w trakcie roku.
    Przecież jak zrobisz duży obrót w styczniu i zapłacisz jakąś ogromną
    zaliczkę
    a potem masz "słabe"miesiące i wychodzi nadwyżka, to przecież
    w ciągu roku US jej nie zwraca.