  • 1. Data: 2004-02-18 19:09:43
    Temat: Różnice kursowe od środków na rachunku walutowym ?
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Mam 3 pytanie i proszę serdecznie o pomoc
    1) Firma przeszła z książki przychodów i rozchodów na księgi handlowe ,
    posiada rachunek walutowy na którym na 31,12,2003 znajduje się kwota 2000
    euro .
    Pytanie jest jak wycenić bilans otwarcia tego rachunku w złotówkach?

    2) Faktury export jest na kwotę 2000 euro po kursie 4,70 tj. 9400 PLN ,
    kontrahent zagraniczny płaci za w/w fakturę - na rachunek walutowy firmy
    wpływa 1990 euro po kursie 4,60 tj. 9154 PLN ( dyspozycja kontrahenta
    zagranicznego dotyczyła kwoty 2000 euro jednakże bank tegoś kontrahenta
    przelał o 10 euro mniej tytułem zapłaty mojej faktury exportowej potrącając
    koszt obsługi).
    Pytanie jak rozliczyć różnice kursowe:
    - czy przyjąć że zapłata nastąpiła w wysokości 2000 euro ?
    - czy przyjąć ,że zapłata nastąpiła w wysokości 1990 euro i do tej wysokości
    rozliczyć różnice kursowe?
    Co zrobić z brakującymi 10 euro ( od strony podatkowej) , które nigdy nie
    wpłyną do firmy?

    3) Na rachunek walutowy wpływają kwoty:
    a) 5000 euro razy kurs 4,70 = 23500PLN (zapłata za fakturę exportową)
    b) 1000 euro razy kurs 5,00 = 5000PLN (zapłata za fakturę exportową)
    Z rachunku wypływają kwoty :
    a) 2000 euro razy kurs 4,60 =9200PLN (zapłata za fakturę zagraniczą)
    b) 8000 euro - na rachunku bieżącym w PLN zaewidencjonowano kwotę 38400PLN.
    Na rachunku walutowym wobec powyższego zostaje 18500 euro.
    pytania: różnice kursoew powstają oczywiście przy zapłatach należności jak i
    zobowiązań kontrahentom zagranicznym ale , czy powstają jeszcze jakieś
    podatkowe różnice kursowe od wypływów waluty obcej z rachunku walutowego i
    jak je ustalić?

    Jeszcze raz serdecznie dziękuje za odpowiedź
    Tomek
    gg3196644

  • 2. Data: 2004-02-19 01:55:00
    Od: ala <w...@o...pl>

    > 1) Roznice kursowe rozliczasz wg sredniego kursu NBP (www.bnp.pl)

    2) przyjmujesz że kontrahent zapłacił Ci 2.000,00 EURO reszta - to Twój koszt
    obsługi banku (chyba , że Twoja umowa z kontrahentem wskazuje wyraźnie, że
    kontrahent ma Ci zapłacić 2.000,00 bez względu na różnice kursowe)
    3) Różnice kursowe od należności oraz zobowiązan liczysz OSOBNO.
    na dzień bilansowy powstają róznice kursowe (kurs historyczny minus kurs na
    31-12-2003 r
    przykład:

    1 nalezności
    sprzedaz dnia 20-12-2003 na kwote 1.000,00 EURO x kurs sp 4,5 = 4.500 PN (kurs
    historyczny) (tyle masz zaewidencjonowane w księgach)
    - (mijus) wycena na 31-12-2003 r średni kurs EURO 4,71
    liczysz 1.000 x 4,71 = 4.710,00
    Róznica pomiedzy kursem hisrorycznym a kursem wg NBP,na dzień bialnsowy wynosi 210,00
    - to,Twój datatkowy przycód do opodatowania.
    Poruszyłeś temat bardzo szeroki, w killu słowach nie da się odpowiedzieć szczegółowo.

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 3. Data: 2004-02-19 17:31:40
    Od: "Fin" <f...@a...pl>

    "ala" <w...@o...pl> wrote in message

> [...]
    wynosi 210,00 - to,Twój datatkowy przycód do opodatowania.
    > Poruszyłeś temat bardzo szeroki, w killu słowach nie da się odpowiedzieć

    Różnice kursowe z wyceny walut na dzień bilansowy nie jest ani przychodem
    ani kosztem podatkowym!
    w upop i upof kosztami i przychodami podatkowymi są różnice kursowe ze
    zrealizowanych
    transakcji.

    pzdr
    Fin

  • 4. Data: 2004-02-19 18:03:37
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Dziękuje ale czy jsteście wstanie odpowiedzieć na to pytanie:
    różnice kursowe powstają oczywiście przy zapłatach należności jak i

    pozdr.
    Dosia

  • 5. Data: 2004-02-19 19:24:09
    Od: "Fin" <f...@a...pl>

    "Tomek" <t...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > zobowiązań kontrahentom zagranicznym ale , czy powstają jeszcze jakieś
    > podatkowe różnice kursowe od wypływów waluty obcej z rachunku walutowego i

    Zerknij pare postów niżej...

    Temat: Różnica kursowa - konto w Eur

    pzdr
    Fin