  • 2. Data: 2003-11-21 05:39:34
    Temat: Re: SC i problemik...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, Slayer wrote:

    >+ jest spółka cywilna, dwóch wspólników (osoby obce),przy założeniu spółki
    >+ jeden wniósł 90000zł drugi 10000zł. podział zysków był : pierwszy 90% drugi
    [...]
    >+ 50%, kapitał pozostaje bez zmian, drugi wspólnik który wniósł przy założeniu
    >+ SC 10000zł.teraz "oddaje" pierwszemu częśc wkładu tj. 40000zł.

    Dla jasności: pierwszy "wyciąga z kasy" 40 kzł, a drugi je wpłaca ?
    Żeby była jasność: jak wkłada swoje to IMHO obejdzie się bez podatku
    (zakładając że dobrze czytam to PCC jest tylko od "podwyższenia
    wartości umowy" a to miejsca nie ma), natomiast żeby się gdzieś
    darowizna nie pokazała...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 1. Data: 2003-11-21 05:39:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

  • 3. Data: 2003-11-21 13:24:24
    Temat: SC i problemik...
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    jest spółka cywilna, dwóch wspólników (osoby obce),przy założeniu spółki
    jeden wniósł 90000zł drugi 10000zł. podział zysków był : pierwszy 90% drugi
    10%, teraz jest aneks do umowy SC zmianie ulega podział zysków będzie 50% na
    50%, kapitał pozostaje bez zmian, drugi wspólnik który wniósł przy założeniu
    SC 10000zł.teraz "oddaje" pierwszemu częśc wkładu tj. 40000zł. aby ich wkłady
    były równe... jak taką sprawę załatwić?

    z góry dziekuję pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-11-21 17:21:15
    Od: "Barman" <b...@N...gt.pl>

    Aneksem.

    Jeden wycofuje część wkładu a drugi dopłaca.

    Inaczej jak sie pokłocicie i bedziecie likwidowac spolke
    to on - 90k zabiera swoj wklad a 10k swoj.

    Art. 871. § 1. Wspólnikowi występującemu ze spółki zwraca się w naturze
    rzeczy, które wniósł do spółki do używania, oraz wypłaca się w pieniądzu
    wartość jego wkładu oznaczoną w umowie spółki, a w braku takiego
    oznaczenia - wartość, którą wkład ten miał w chwili wniesienia. Nie ulega
    zwrotowi wartość wkładu polegającego na świadczeniu usług albo na używaniu
    przez spółkę rzeczy należących do wspólnika.

    A teraz podział majątku:

    § 2. Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu taką część
    wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów
    wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący
    wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

    CZYLI TO ZAŁATWIA UDZIAL W ZYSKACH 50/50

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 5. Data: 2003-11-21 17:28:36
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Barman" <b...@N...gt.pl> napisał

    /ciach/

    no proszę, jak miło, wielkie dzięki, po raz pierwszy otrzymałem tutaj
    odpowiedź...
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-11-22 08:22:51
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

    > [...]
    >
    > Dla jasności: pierwszy "wyciąga z kasy" 40 kzł, a drugi je wpłaca ?

    tak nie było, ale patrząc na post Barmana jest to chyba najprostszy
    sposób...

    > Żeby była jasność: jak wkłada swoje to IMHO obejdzie się bez podatku
    > (zakładając że dobrze czytam to PCC jest tylko od "podwyższenia
    > wartości umowy" a to miejsca nie ma),

    oj, tutaj mam poważne wątpliwośći, wydaja mi się że podatkowi PCC podlegają
    wszystkie dopłaty, przy osobach prawnych jest przynajmiej zapis że zwrotowi
    podlega różnica z KRS-u, zresztą to nie ma znaczenia podatek PCC od
    podwyższenia kapitału jest ...hmm śmieszny? ;-)

    natomiast żeby się gdzieś
    > darowizna nie pokazała...

    dokładnie, jeżeli sposób załatwienia tego byłby inny niż przedstawiony przez
    Barmana to IMHO darowizna (III gr. podatkowa, dziękuję bardzo!), lub jakaś
    umowa "nienazwana"...niewymieniona w ustawie o PCC, więc nie podlegająca
    podatkowi....!? ale to takie gdybanie tylko ;-)

  • 7. Data: 2003-11-22 10:46:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Nov 2003, Slayer wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ oj, tutaj mam poważne wątpliwośći, wydaja mi się że podatkowi PCC podlegają

    Ja też mam wątpliwości :), ale skoro:
    ++++
    3. W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:
    1) przy spółce cywilnej, jawnej lub partnerskiej - podwyższenie
    wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie
    majątku spółki,
    ----

    ...to w opisywanym przypadku nie ma to miejsca.
    [...]
    >+ zresztą to nie ma znaczenia podatek PCC od
    >+ podwyższenia kapitału jest ...hmm śmieszny? ;-)

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-22 18:29:54
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości
> [...]
    > majątku spółki,
    > ----
    >
    > ...to w opisywanym przypadku nie ma to miejsca.

    jeżeli jeden "spłaca" drugiego to nie ma oczywiście żadnego podwyższenia
    kapitału, ale jak to zrobić, hmm, nie mam pojęcia...
    natomiast jeżeli zrobimy to tak jak proponuje Barman, to będzie dopłata do
    kapitału i trzeba będzie PCC zapłacić -jeden wyciąga pieniądze - bez
    podatku, drugi dopłaca - kapitał ulega zwiększeniu, mimo że po obu
    operacjach jest tyle co przed...

  • 9. Data: 2003-11-24 23:51:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > 1) przy spółce cywilnej, jawnej lub partnerskiej - podwyższenie
    >+ > wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie
    [...]
    >+ jeżeli jeden "spłaca" drugiego to nie ma oczywiście żadnego podwyższenia
    >+ kapitału, ale jak to zrobić, hmm, nie mam pojęcia...

    IMHO - zmianą umowy. Jedną. Ale piszę IM*H*O :)

    >+ natomiast jeżeli zrobimy to tak jak proponuje Barman,

    ...on cię raczej przeszkolił z dzielenia majątku pod zakończeniu
    działalności :)

    >+ to będzie dopłata do
    >+ kapitału i trzeba będzie PCC zapłacić -jeden wyciąga pieniądze - bez
    >+ podatku, drugi dopłaca - kapitał ulega zwiększeniu, mimo że po obu
    >+ operacjach jest tyle co przed...

    No ale to trzeba by najpierw "zmniejszać".
    Pisałeś że PCC jest niewielki - czyli wiele nie zaryzykujesz,
    jak najpierw jedną umową :) "kolega zabierze a ty wstawisz",
    po czym za 5 zł spytasz US czy im się spodobało :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2003-11-25 08:12:51
    Od: "Slayer" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > [...]
    >
    > IMHO - zmianą umowy. Jedną. Ale piszę IM*H*O :)

    > ....on cię raczej przeszkolił z dzielenia majątku pod zakończeniu
    > działalności :)

    niestety nie da się tego w ten sposób zrobić ponieważ nie ma możliwości
    wyciągnięcia części wkładów przez jednego ze wspólników bez likwidacji spółki.
    KC art. 863
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału wspólnego
    majątku wspólników.

    czyli pozostaje aneks do umowy SC i zmiana podziału zysków, i nic oprócz
    darowizny nie przychodzi mi do głowy...
    o ile chcę to załatwić zgodnie z prawem oczywiście ;-)