  • 1. Data: 2008-05-14 18:43:03
    Temat: Spadek, zniesienie wspolwlasnosci - jaki podatek?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Sytuacja jest taka: umiera jedyna właścicielka nieruchomości. Jej dzieci
    są pełnoletnie. Ponieważ nie chcą współwłasności, spadek ma być rozliczony
    tak by jedno z nich otrzymało nieruchomość i równocześnie zostało obciążone
    na rzecz drugiego kwotą w wysokości połowy wartości tej nieruchomości.

    Podatek od spadków i darowizn nie wchodzi chyba w grę - śmierć w marcu 2007.

    Czy w tej sytuacji pojawia się jeszcze jakiś podatek? Ktoś znajomy
    stwierdził, że trzeba tu będzie opłacić podatek 2% od przekazywanej kwoty -
    czy faktycznie tak ma być? Przecież jeśli jedno z dzieci by się zrzekło
    spadku i przekazało potem drugiemu tę samą kwotę jako darowiznę to fiskus
    by nie dostał ani grosza...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2008-05-14 19:58:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 May 2008, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > na rzecz drugiego kwotą w wysokości połowy wartości tej nieruchomości.

    "Dopłata". Albo "spłata". Ustawodawca przezornie wpisał oba słowa.

    > Podatek od spadków i darowizn nie wchodzi chyba w grę - śmierć w marcu 2007.

    Przyjmijmy.

    > Czy w tej sytuacji pojawia się jeszcze jakiś podatek?

    Tak, PCC.

> [...]
    > czy faktycznie tak ma być? Przecież jeśli jedno z dzieci by się zrzekło
    > spadku i przekazało potem drugiemu tę samą kwotę jako darowiznę to fiskus

    Poczytaj archiwa, tak między miesiącem a kwartałem wcześniej, fiskus
    mógłby sobie "poradzić" :) (zarzucając pozorność i udowadniając to
    zeznaniami stron, jeśli choć jedna osoba się poplącze w zeznaniach).
    Nawet bez zeznań taka bliska czasowo para zrzeczenia i "darowizny"
    mogła by być trudna do obrony.

    A o logikę nie pytaj, tu są podatki a nie matematyka :)
    Jak chcesz koniecznie porównania "logicznego" to takie: jakby ktoś
    zechciał podarować komuś dom *WRAZ Z DŁUGIEM*, czyli np. z wpisaną
    hipoteką, to darowizna podlega pod podatek od spadków i darowizn,
    ale owa hipoteka jest obciążona PCC.
    Podstawa opodatkowania PoSiD: różnica (między wartością domu
    a hipoteki). Podstawa opodatkowania PCC: "dopłata", czyli wartość
    hipoteki.
    Jak otrzymujący będzie bliską rodziną to podatek od darowizny
    zniknie, ale PCC już nie.
    Przy zniesieniu współwłasności to samo: dajesz za darmo - a proszę
    bardzo. Ale chcesz pieniędzy - PCC się należy.

    W zamian (logiki) rzuć okiem do przepisu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ...art.1.1.f

    Reklamacje do W-wy na ul. Wiejską :)