  • 1. Data: 2010-12-14 18:56:28
    Temat: Spoldzielcze wlasnosciowe, czynsz a US
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    Hej,
    Mam pytanie, kupilem wraz z rodzicami mieszkanie w bloku, spoldzielcze
    wlasnosciowe. Na akcie notarialnym widnieje ja oraz rodzice, ktorzy
    maja wspolnote majatkowa. Rodzice podpisali pelnomocnictwo
    uprawniajace mnie do administrowania mieszkaniem. Kto z nas ma
    uiszczac oplaty takie jak, np., czynsz ?
    Jak to jest odbierane z punktu widzenia US, chodzi o wzbogacanie sie
    oraz rozliczenia PIT ?

  • 2. Data: 2010-12-14 20:31:47
    Temat: Re: Spoldzielcze wlasnosciowe, czynsz a US
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 14 Gru, 19:56, LprzemekL <z...@t...pl> wrote:
> [...]
    > uprawniajace mnie do administrowania mieszkaniem. Kto z nas ma
    > uiszczac oplaty takie jak, np., czynsz ?

    IMHO nie ma znaczenia, poki oplaty sa dokonywane w terminie. Jesli
    beda zaleglosci w czynszu, spoldzielnia scignie tego, kto jest
    czlonkiem spoldzielni (jesli cala Wasza trojka, to solidarnie
    odpowiadacie). W sprawie innych oplat (prad, gaz, kablowka etc) -
    dostawca mediow bedzie scigal tego, z kim zostala podpisana umowa.

    > Jak to jest odbierane z punktu widzenia US, chodzi o wzbogacanie sie
    > oraz rozliczenia PIT ?

    Nijak. Mieszkanie jest Wasze wspolne, wlasciwie to nie wiem po co bylo
    Ci pelnomocnictwo. Jedyne co mi przychodzi do glowy, to zebys mogl
    wyreczyc rodzicow a spoldzielnia nie mowila 'musza sie stawic wszyscy
    wlasciciele mieszkania'

  • 3. Data: 2010-12-14 20:35:41
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-12-14 21:31, badzio pisze:

> [...]
    > beda zaleglosci w czynszu, spoldzielnia scignie tego, kto jest
    > czlonkiem spoldzielni (jesli cala Wasza trojka, to solidarnie

    O, to wystarczy się wypisać ze spółdzielni?
    ;)

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-12-14 21:50:47
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

> [...]
    > Ci pelnomocnictwo. Jedyne co mi przychodzi do glowy, to zebys mogl
    > wyreczyc rodzicow a spoldzielnia nie mowila 'musza sie stawic wszyscy

    Hmmm..., zastanawiam sie nad tym, gdyz w akcie zostaly ustalone
    udzialy i mi przypada 1/3 Jezeli ja place czynsz w calosci to domyslam
    sie ze rodzice sie wzbogacaja, czy tak ?

  • 5. Data: 2010-12-14 22:43:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Dec 2010, LprzemekL wrote:

    > Hmmm..., zastanawiam sie nad tym, gdyz w akcie zostaly ustalone
    > udzialy i mi przypada 1/3 Jezeli ja place czynsz w calosci to domyslam
    > sie ze rodzice sie wzbogacaja, czy tak ?

    Chodzi Ci o to, że *formalnie* Ty go płacisz?
    Znaczy przelewy są z Twojego konta?

    Jeśli o to chodzi, to nie ma mowy.
    Na mocy KC współwłaściciele odpowiadają solidarnie, tj. jako
    współwłaściciel jesteś zobowiązany do odpowiedzialności za
    całość długu (należności), i z mocy tegoż samego KC masz
    prawo do żądania "rozliczeń".
    Nie ma przeciwwskazań do dowolnej formy tych rozliczeń,
    czy to gotówką, czy np. potrąceniem.
    Jeśli więc oświadczasz (nam, a co), że z rodzicami rozliczasz
    się gotówką, to *NIE MA* żadnej "czynności" w rodzaju
    pośrednictwa, depozytu, zlecenia ani podobnego wynalazku :)
    To nie jest "płacenie za kogoś"!

    Co innego, przynajmniej formalnie, jeśli oświadczasz (nam :P)
    że rodzice nie spłacają swojej części: wtedy do rozważenia
    jest podatek dochodowy od alimentów lub umorzonej należności,
    bądź "darowiznowy" jeśli był zamiar "wzbogacenia" (ale
    tu US, *o ile* wpadłby na wątpliwy pomysł czepiania się,
    już na pewno by żądał dowodów "zamiaru" oraz braku potrzeby
    alimentacji).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-12-14 23:28:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/14/2010 4:43 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jeśli więc oświadczasz (nam, a co), że z rodzicami rozliczasz
    > się gotówką, to *NIE MA* żadnej "czynności" w rodzaju
    > pośrednictwa, depozytu, zlecenia ani podobnego wynalazku :)
    > To nie jest "płacenie za kogoś"!

    tylko, czy rodzicom powieka nie drgnie w US jeśli za 5 lat będą musieli
    oświadczyć to samo, a pani w US powie, że z historii konta nie wynika,
    aby jakakolwiek kasa była pobierana gotówką i uprzedzi o
    odpowiedzialności ....

    a odsetki lecą

  • 7. Data: 2010-12-15 08:37:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Dec 2010, witek wrote:

    > a pani w US powie, że z historii konta nie wynika, aby
    > jakakolwiek kasa była pobierana gotówką

    Hm... nie wziąłem pod uwagę.
    Z prostego powodu zresztą - jest spora szansa, że jak rodzice,
    to albo z okazji "tradycjonalizmu" albo zastrzeżeń które mam
    np. ja (powszechna praktyka wymagająca "wypuszczania karty
    z ręki") mimo posiadania kont jednak gotówki *używają* :P

    > a odsetki lecą

    Te od spóźnionego rozliczenia czy te od należnego podatku?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-12-15 17:32:51
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

> [...]
    >   Je li wi c o wiadczasz (nam, a co), e z rodzicami rozliczasz
    > si got wk , to *NIE MA* adnej "czynno ci" w rodzaju
    > po rednictwa, depozytu, zlecenia ani podobnego wynalazku :)
    >   To nie jest "p acenie za kogo "!
    >
    >   Co innego, przynajmniej formalnie, je li o wiadczasz (nam :P)
    > e rodzice nie sp acaj swojej cz ci: wtedy do rozwa enia
    > jest podatek dochodowy od aliment w lub umorzonej nale no ci,
    > b d "darowiznowy" je li by zamiar "wzbogacenia" (ale
    > tu US, *o ile* wpad by na w tpliwy pomys czepiania si ,
    > ju na pewno by da dowod w "zamiaru" oraz braku potrzeby

    Hej Gotfryd,
    podsumowujac (ciezko sie czyta gdyz nie wyswietlaja sie u mnie polskie
    czcionki w wiadomosci i troche nie zrozumialem):

    - nasza trojka (ja, rodzice) czynsz placimy wg ustalonych udzialow
    (1/3 ja, rodzice reszte)
    prad, gaz, tv, internet place ja gdyz na mnie sa podpisane umowy ?
    - rozliczam PIT ?
    - rodzice rozliczaja PIT ?
    - moge spac spokojnie ? ;)

  • 9. Data: 2010-12-15 17:56:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/15/2010 11:32 AM, LprzemekL wrote:

> [...]
    > czcionki w wiadomosci i troche nie zrozumialem):
    >
    > - nasza trojka (ja, rodzice) czynsz placimy wg ustalonych udzialow

    tak nam wyszlo.
    to znaczy fizycznie płacic go moze jedna osoba, byleby tylko było
    "wewnetrzne rozliczenie" miedzy wami.
    kwestia tylko czy musi to byc miesiecznie, czy wystarczy np.raz na rok
    ale watpie, aby wersja raz na rok przeszla, bo wyglada na zbyt "user
    friendly" zeby bylo mozliwe.
    po za tym zeby znowu nei wyszlo, ze wyszedl z tego depozyt
    niewprawidlowo, albo inne cudo tego typu.

    albo płacisz ty, a rodzice wykazują dochód w postaci niezapłaconych
    opłat. :) fajnie brzmi
    tak chyba wychodzi najprosciej, ale nie najtaniej.

    > prad, gaz, tv, internet place ja gdyz na mnie sa podpisane umowy ?

    umowy podpisuje na siebie ten kto bedzie tam mieszkał.
    jak bedzie na rodziców a ty bedziesz korzytał to znowu dostaniesz w d..
    od US. i odwrotnie.

    > - rozliczam PIT ?
    > - rodzice rozliczaja PIT ?
    no wypadałoby

    > - moge spac spokojnie ? ;)

    nigdy.

  • 10. Data: 2010-12-15 19:01:04
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

> [...]
    > opłat. :) fajnie brzmi
    > tak chyba wychodzi najprosciej, ale nie najtaniej.

    Hmmm... nie za bardzo kumam, to tak, czynsz place tylko i wylacznie
    gotowka raz na miesiac do 12-go kazdego miesiaca - moze byc ?

    > umowy podpisuje na siebie ten kto bedzie tam mieszkał.
    > jak bedzie na rodziców a ty bedziesz korzytał to znowu dostaniesz w d..
    > od US. i odwrotnie.

    Ja mieszkam, lecz nie jestem jeszcze zameldowany, (umowy z dostawcami
    podpisalem na siebie, gdyz mam pelnomocnictwo notarialne do
    administrowania mieszkaniem od rodzicow), oplacac gotowka ?
    czy mozna przelewem, jak ta kwestia przedstawia sie z punktu widzenia
    US ?

    > no wypadałoby

    ok

    > nigdy.