  • 1. Data: 2010-12-11 13:07:06
    Temat: Umowa zlecenie z rodzicem; badania lekarskie i BHP
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    W jakiej wysokosci przedsiebiorca zaplaci skladki ZUS z tytulu umowy
    zlecenie z wlasnym ojcem?
    Chodzi mi glownie o to, czy w takim przypadku podstawe obliczania
    skladek stanowic bedzie przychod z umowy zlecenie, czy nie?

    Czy zleceniobiorca na umowie zlecenie powinien przejsc badania
    lekarskie i szkolenie BHP?
    Wydaje mi sie, ze taki obowiazek bylby dosc dziwny, zwazywszy na to,
    ze zlecenie bedzie wykonywane
    poza zakladem pracy przedsiebiorcy.

  • 2. Data: 2010-12-11 14:20:55
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 11-12-2010 14:07, Michał Madej pisze:
> [...]
    > Chodzi mi glownie o to, czy w takim przypadku podstawe obliczania
    > skladek stanowic bedzie przychod z umowy zlecenie, czy nie?

    Przychod ze zlecenia.

    > Czy zleceniobiorca na umowie zlecenie powinien przejsc badania
    > lekarskie i szkolenie BHP?

    Zadadniczo nie, ale w zaleznosci co jest przedmiotem zlecenia, moze
    lepiej sie zabezpieczyc (mowie tu o sytuavjavch typu : praca na
    wsyokosciach).

    --
    Adam

  • 3. Data: 2010-12-11 18:04:27
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 11.12.2010 14:07, Michał Madej wrote:
> [...]
    > Chodzi mi glownie o to, czy w takim przypadku podstawe obliczania
    > skladek stanowic bedzie przychod z umowy zlecenie, czy nie?

    "To zależy"

> [...]
    > lekarskie i szkolenie BHP?
    > Wydaje mi sie, ze taki obowiazek bylby dosc dziwny, zwazywszy na to,

    Ojciec będzie tym pozycjonerem ? To koniecznie szkolenie BHP trzeba

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-12-12 09:54:32
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-12-11, elephanto <e...@c...it.gmail.com> wrote:

    > Przychod ze zlecenia.

    A nie podpada to pod osoby współpracujące przypadkiem?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2010-12-12 10:27:11
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    > A nie podpada to pod osoby współpracujące przypadkiem?

    Nie na umowie-zlecenie. Gdyby byl jego pracownikiem, to i owszem.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2010-12-12 16:18:59
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 12.12.2010 11:27, elephanto wrote:

    > Nie na umowie-zlecenie. Gdyby byl jego pracownikiem, to i owszem.

    Skąd to wziąłeś ?

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2010-12-13 11:26:24
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 12 Gru, 17:18, tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Skąd to wziąłeś ?
    >
    > --
    > Tomek

    A nie jest tak? Rodzic na umowie o prace to wspolpracujacy, a na
    umowie zlecenie to nie wspolpracujacy?

  • 8. Data: 2010-12-13 13:10:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 13-12-2010 12:26, Michał Madej pisze:

    > A nie jest tak? Rodzic na umowie o prace to wspolpracujacy, a na
    > umowie zlecenie to nie wspolpracujacy?

    Współpracujący zawsze, gdy przedsiębiorca prowadzi z nimi wspólne
    gospodarstwo domowe. Ale klasyfikacja w ZUS nie przekłada się na inne
    klasyfikacje tej umowy - podatkową, cywilną itp.
    Może ojciec być zatrudniony na umowę o pracę ze wszelkimi konsekwencjami
    w KP, ale ZUS za niego pójdzie jak do osoby współpracującej. To samo z
    umową-zleceniem.

    Dla ZUS wystarczy wspólny adres, żeby uznać to za współprace, ale można
    udowodnić, że np. w domu są dwa samodzielne mieszkania i wspólnego
    gospodarstwa się nie prowadzi.

    Za to jak się nie mieszka z rodzicami, umowę można zawrzeć jak z obcym i
    ZUS będzie od umowy a nie wg. "statusu".

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2010-12-13 13:26:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-12-13 14:10, Maddy wrote:
    > Dla ZUS wystarczy wspólny adres, żeby uznać to za współprace, ale można
    > udowodnić, że np. w domu są dwa samodzielne mieszkania i wspólnego
    > gospodarstwa się nie prowadzi.

    Na ten temat wypowiedział się między innymi SN (sygnatura II URN 56/95).

    Click --> http://www.legeo.pl/prawo/ii-urn-56-95/

    Dla nieklikatych:
    "Zamieszkiwanie z rodzicami dorosłych i pracujących dzieci wraz ze
    swoimi współmałżonkami nie może być automatycznie uznane za pozostawanie
    we wspólnym gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 4
    ustawy z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu
    ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 1989 r. Nr 25, poz.
    137 ze zm.)."

    Piotrek

  • 10. Data: 2010-12-13 13:34:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 13-12-2010 14:26, Piotrek pisze:

> [...]
    > ustawy z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu
    > ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 1989 r. Nr 25, poz.

    No niby nie można automatycznie, ale ZUS automaty stosuje i o swoje
    trzeba się z nimi tarmosić.
    Wyroki SN są dla tych, którym chce się walczyć.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813