    From: "PiotrB." <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Sposób na uniknięcie VAT
    Date: Thu, 10 Aug 2006 16:37:25 +0200

    Cześć,

    Myślę jak by tu uniknąć przekroczenia limitu VAT w do końca roku.
    Rozpocząłem działalność w czerwcu i dlatego limit mam o połowę mniejszy.

    Do tej pory brałem zlecenia na swoja firmę, a w celu wykonania każdego
    zlecenia
    podejmowałem współpracę z inną firmą (X), której płaciłem ok. 20% przychodu
    ze zlecenia. Musiałem, ponieważ właściciel tej firmy ma pewne uprawnienia
    potrzebne do
    wykonania zlecenia, których ja nie posiadam. Czyli autoryzował on moją
    pracę.

    Teraz, ponieważ do końca roku nie chciałbym mieć zbyt dużych dochodów a
    równocześnie
    nie chciałbym całkiem stracić częściowo już zaklepanych zleceń i klientów
    (i nie zostawić
    klientów na lodzie), wymyśliłem, że mógłbym zrobić tak:

    Będę kierować klientów do tej firmy X, z którą wcześniej współpracowałem.
    Firma ta przyjmie zlecenie i wynajmnie moją firmę do wykonania niektórych
    prac związanych z tym zleceniem. Zapłaci mi ok. 20% lub mniej, czyli role
    się odwrócą.

    Firma X to jest moja rodzina (ojciec) czyli koniec końców
    przychód ze zlecenia zostanie w jednym gospodarstwie domowym z tym, że
    zostanie
    rozłożony na obie firmy tak by żadna z firm nie przekroczyła limitu VAT do
    końca roku.

    Czy takie celowe wstrzymanie/ograniczenie działalności w celu uniknięcia
    VAT
    jest legalne? Czy można się w związku z tym spodziewać jakichś problemów z
    US?

    Dodam, że przejście na VAT (22%) spowodowałoby, że moja działalność
    stałaby się
    mało opłacalna. Praktycznie brak możliwości odliczenia VAT, czyli wyrok na
    41% podatku
    przez co najmniej 3 lata.

    Piotr