    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż samochodu firmowego a dochód
    Date: Wed, 4 Jun 2008 23:41:09 +0200

    On Wed, 4 Jun 2008, Jacek wrote:

    > Witam,
    > mam pytanko: czy przy sprzedaży samochodu firmowego kupionego w 2003 roku
    > (rozliczałem się wtedy w formie ryczałtu) który nie był amortyzowany

    Nie był amortyzowany, ale czy był ujęty w EST lub wykazie ST
    (a tym samym BYŁ amortyzowany, co najwyżej rat amortyzacyjnych nie ujęto
    w koszty LUB ustalono ich wysokość na zero)??
    Samo używanie dla celów DG AFAIK, wyjątkowo w przypadku ryczałtu,
    staje się nakazem do ujęcia w wykazie... (powód: aby podatnik nie
    uchylał się od zapłacenia należnego podatku przy sprzedaży, bo
    ryczałt wybrał po to, aby płacić niższy "skalowo" podatek wskutek
    nieuwzględnienia WSZELKICH kosztów, w tym amortyzacji!).
    Przy KPiR sprawa jest już jasna: nie ma obowiązku ujmowania w EST.
    Natomiast taki obowiązek istniał w momencie przejścia z wykazu na EST,
    IMO próba wpisania czegoś do EST, co miało się w czasie "ryczaltowym"
    a *nie* zostało wpisane do wykazu jest proszeniem się o kłopoty!
    A skoro nie jest w EST... wnioski niżej :)

    > wykazuję w KPiR jako dochód? Znalazłem inetrpretację że w przypadku ryczałtu
    > nalęzy zapłacić 3%, a co z KPiR 19% raczej to mało logiczne jeśli nie
    > korzystałem z odliczeń. Sprawa Vat jasna odliczałem więc płacę.

    Coś mi wyjaśnij.
    Jakim prawem odliczałeś VAT i *od czego*?
    Bo jeśli od *kosztów eksplotatacji*, to przepis jest jasny: jeśli
    samochód nie był wpisany do EST, to wszelkie wydatki *muszą* być
    rozliczone kilometrówką.
    Skoro nie są wpisane do kilometrówki (a samochód nie jest w EST)
    to tym samym nie przysługiwało zaliczenie w koszty (nie przysługiwało,
    to CAŁKIEM co innego, niż to czy były odliczane! - jakby przysługiwały,
    ale podatnik *tylko* ich nie policzył w koszty, to co innego).
    A skoro nie przysługiwało zaliczenie w KUP, to i nie przysługiwało
    prawo do odliczenia VAT.
    No to jak było? ;)

    pzdr, Gotfryd