  • 1. Data: 2007-02-22 09:42:42
    Temat: Sprzedaż samochodu przez OF
    Od: "NoName" <k...@s...wp.pl>

    Witam!
    Jak prawo podatkowe odnosi się do sprzedaży samochodu osobowego przez osobę
    fizyczną ?
    Jedni znajomi mówią mi, że można po pół roku od zakupu zbyć auto bez
    płacenia podatku dochodowego (zakłądając różnicę w cenie zakupu i sprzedaży,
    jak ma to miejsce w przypadku samochodów sprowadzonych z zagranicy z
    zaniżonym rachunkiem), inni powiadają, że można dokonać dwóch takich
    transakcji w ciągu roku podatkowego bez ponoszenia żadnych konsekwencji
    podatkowych.
    Proszę o rozjaśnienie mi problemu, podstawa prawna mile widziana.
    Pasowało by mi sprzedać auto, którym jeżdżę zaledwie 4 miesiące tj.
    10.2006-02-2007. Poprzednie posiadałem 10.2005-09.2006
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam i życzę miłego dnia
    Radek

  • 2. Data: 2007-02-24 16:03:07
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu przez OF
    Od: "Michał" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "NoName" <k...@s...wp.pl> napisał :

> [...]
    > zaniżonym rachunkiem), inni powiadają, że można dokonać dwóch takich
    > transakcji w ciągu roku podatkowego bez ponoszenia żadnych konsekwencji

    Niestety nie dysponję żadna podstawą prawną,ale tak jest ,że możesz sprzedać
    1 samochód na pół roku bez płacenia podatku.Także pałcić go nie
    musisz-podpobnie jest w przypadku samochodów sprowadzanych 1 na 6 msc.bez
    podatku.Najlepiej byłoby, żebyś się zwrócił do swojego US z zapytaniem w tej
    kwestii-wtedy rozwiałbyś wszystkie wątpliwości i uzyskałbyś podstawę prawną
    na której Ci najbardziej zależy z tego wynika.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2007-02-24 16:07:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    Saturday, February 24, 2007, 5:03:07 PM, you wrote:

> [...]
    > 1 samochód na pół roku bez płacenia podatku.Także pałcić go nie
    > musisz-podpobnie jest w przypadku samochodów sprowadzanych 1 na 6 msc.bez

    Bzdury i nierozumienie podstawowych zapisów UoPDoOF.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2007-02-24 16:45:59
    Od: "Michał" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał :

    > Bzdury i nierozumienie podstawowych zapisów UoPDoOF.
    >
    > [...]
    >
    > --
    > Best regards,
    > RoMan mailto:r...@p...pl

    Jeżeli są to bzdury,to tak postępuje wiele osób z tego co się słyszy-w takim
    razie bardzo proszę o oświecenie w tej kwestii.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 5. Data: 2007-02-24 21:21:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Feb 2007, Michał wrote:

> [...]

    Na to wygląda.

    To by było oszustwo :>

    Zauważ, że teraz piszesz O CZYM INNYM.
    Brak podatku dochodowego a brak "konsekwencji podatkowych" *w ogóle*
    to dwie różne rzeczy.

    > Niestety nie dysponję żadna podstawą prawną,

    A szkoda, pęta się w wielu egzemplarzach ;) a od nieczytania historie
    "słyszane w tramwaju" powstają, taka jak piszesz ;>

    Np tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Art.10.1.8.d

    Brzmi to tak:
    +++
    Art. 10
    1. ródłami przychodów sš:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    [...]
    d) innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalnoœci
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomoœci i praw majštkowych okreœlonych w lit. a)-c) - przed
    upływem pięciu lat, liczšc od końca roku kalendarzowego, w którym nastšpiło
    nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, liczšc
    od końca miesišca, w którym nastšpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy
    te odnoszš się do każdej z osób dokonujšcej zamiany,
    ---

    > ale tak jest ,że możesz sprzedać
    > 1 samochód na pół roku bez płacenia podatku.

    Skąd taki wniosek?
    Skoro w ustawie wyraźnie zapisali, że *PO* pół roku (że podkreślę:
    nie *CO* pół roku) od zakupu - a i tylko wtedy jest to istotne, jeśli
    powstał DOCHÓD.

> [...]
    > podatku.Najlepiej byłoby, żebyś się zwrócił do swojego US z zapytaniem w tej

    ...z tekstem "sprowadzanych na zanizony rachunek" jak mniemam, żeby
    odpowiedź była adekwatna do stanu prawnego :> (bo co komu po odpowiedzi,
    jak później US powie: "dobrze, ale pytanie było o inny stan faktyczny :O").

    A wracając do "konsekwencji podatkowych" - mogą być różne.
    Dajmy na to - VAT.
    Był taki wyrok NSA, ktory uznał słuszność żądania US odprowadzenia VAT
    od zakupu w oparciu o dowód (ze świadków!) że samochód został kupiony
    "w celu odsprzedaży". Czyli gospodarczym (a nie "na własne potrzeby").

    To nie znaczy, że ktoś kto kupi sobie ze trzy auta i sprzeda MUSI
    zostać uznany za handlarza. Teza o "kupowaniu dwu aut na rok" być
    może bierze sie z założenia, iż jak ktoś nie płaci dochodowego to
    US mu się nie będzie przyglądał. Ale to już ... "każdy wg własnego
    uznania" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-02-25 00:04:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    Saturday, February 24, 2007, 5:45:59 PM, you wrote:

    > Jeżeli są to bzdury,to tak postępuje wiele osób z tego co się słyszy-w takim
    > razie bardzo proszę o oświecenie w tej kwestii.

    Myślę, że Gotfryd wystarczająco rozjaśnił.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl