  • 1. Data: 2003-05-06 14:15:33
    Temat: Sprzedaz zdjecia za granice
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Dzien dobry,

    Czy ktos zechcialby mi pomoc i doradzic jakie przepisy, co powinienem zrobic
    w nastepujacym przypadku:

    na jednej ze stron internetowych zamiescilem zdjecie ktore kiedy wykonalem.
    Zglosil sie chetny ze Stanow, ze chce kupic reprodukcje i zaproponowal cene.
    Zgodzilem sie chetnie, zrobilem odbitke, wyslalem i - troche sie zdziwilem -
    bo dostalem uzgodniona kwote. To wszystko bez umowy tylko wymiana maili.

    W rozmowie telefonicznej z US powiedziano mi, ze musze wypelnic druk PCC i
    zaplacic podatek 2%. Ok poszedlem wypelnilem, po czym kiedy chce oddac to
    urzedniczka chce umowe. Tlumacze w czym problem na co ona stwierdza, ze
    powinienem to ujac w zeznaniu za ten rok (2003) i tam wpisac w odpowiednia
    rubryke kwote jaka uzyskalem za sprzedaz zdjecia a koszty uzuskania przychodu
    jako 50%

    Co zrobić? Nie chcialbym podpasc a urzednicy obawiam sie sami nie do konca
    wiedza co powinienem zrobic

    Dziekuje za wszelkie sugestie
    Pawel

  • 2. Data: 2003-05-10 05:47:48
    Temat: Re: Sprzedaz zdjecia za granice
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Pawel " <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    > jako 50%
    >
    > Co zrobić? Nie chcialbym podpasc a urzednicy obawiam sie sami nie do konca
    Sprzedałeś prawa majątkowe (własności) do fotografii, czy udzieliłeś jedynie
    licencji na jej wykorzystanie? PCC istnieje przy sprzedaży praw majątkowych
    i wówczas nie istnieje pojęcie kosztów uzyskania (i to 50% w dodatku) i
    (jeżeli nic się nie zmieniło) transakcja kupna-sprzedaży nie podlega
    zamieszczeniu jej w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeżeli natomiast było to
    udzielenie licencji należy ja rozliczyć w zeznaniu rocznym w pozycji
    dotyczącej przychodów z praw autorskich z zastosowanie stawki kosztów
    uzyskania 50%, nawet nie posiadając umowy, czy rachunku - moim zdaniem
    wystarczą wydruki e-maili. Bo powszechna jest np. praktyka przysyłania przez
    redakcje gazet honorariów autorskich za wykorzystanie zdjęć jedynie
    przekazem pocztowym na adres domowy, czy konto fotografa bez zawierania
    jakichkolwiek umów, czy wystawiania rachunków. Piszę to jako praktyk w
    otrzymywaniu od lat takich honorariów - chętnie zapoznam sie z inną opinią.
    WSm