  • 1. Data: 2002-06-22 11:52:07
    Temat: Student zatrudnia na umowe o dzielo - Jakie koszty?
    Od: Tomek <t...@i...pl>

    Witam Was!

    Mam zamiar zalozyc wlasna DG. Chodzi o sprzedaz uslug wykonywanych przez
    pracownikow zatrudnianych przeze mnie na umowe o dzielo. Nie jestem nigdzie
    zatrudniony. Chcialbym moc wystawiac faktury VAT. Prawdopodobnie KPiR.

    Zastanawiam sie, czy odpowiedzi na niektore z ponizszych pytan roznia sie w
    kontekscie tego, ze jeszcze jestem studentem. Prosze o wskazowki, gdzie
    moge
    znalezc takie informacje:

    * Jakie koszty poniose przed osiagnieciem 1-ego przychodu?

    * Czy bede musial placic skladki ZUS za siebie i pracownikow? (jestem
    ubezpieczony na uczelni)

    * Czy jest mozliwe, od strony formalno-prawnej, prowadzenie tej
    dzialalnosci
    z zagranicy? (np. zlecenie w biurze rachunkowym prowadzenia ksiag,
    odprowadzania podatkow, wystawiania i wysylania faktur, podpisywania umow w
    moim imieniu) --> ew. ile moze to kosztowac?

    * Jak zatrudniac pracownikow zagranicznych (praca zdalna)? Czy musza miec
    oni wlasna DG?

    Pozdrawiam slonecznie,

    Tomek

  • 2. Data: 2002-06-22 15:40:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Tomek wrote:

    >+ Witam Was!
    >+
    >+ Mam zamiar zalozyc wlasna DG. Chodzi o sprzedaz uslug wykonywanych przez
    >+ pracownikow zatrudnianych przeze mnie na umowe o dzielo.

    W kwestii formalnej: nie "pracowników" a "wykonawców".
    Jak dasz pretekst to ZUS może przyjść po daninę :)
    [...]
    >+ * Czy bede musial placic skladki ZUS za siebie i pracownikow? (jestem
    >+ ubezpieczony na uczelni)

    Od wykonawców UoD nie będących jednocześnie twoimi pracownikami
    ZUSu AFAIK nie płacisz. Jak za siebie - nie wiem, "normalny"
    DG by płacił :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-06-22 16:03:00
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Hej

    > * Jakie koszty poniose przed osiagnieciem 1-ego przychodu?
    rejestracja działalności - (chyba) zależy od gminy - w w-wie 100,-
    rejestracja "vatowska" - 152,-
    poza tym materiały, wynajem lokalu, literatura, koszty reklamy itd..

    > * Czy bede musial placic skladki ZUS za siebie i pracownikow? (jestem
    > ubezpieczony na uczelni)

    za siebie:
    "normalnie" do tej pory przy prowadzeniu DG
    nie miało znaczenia, że ktoś jest studentem - płaciło się
    jak wszyscy - ok 600 zł /m-c (zmiany co kwartał)

    w tym roku podobno są? mają być? zmiany związne z
    rządowym pakietem "1sza praca" i "wspieranie przedsiębiorczości"
    coś słyszałem, że studenci nie musieliby płacić składek
    emerytalnych i rentowych - ale NIE znam szczegółów

    za - jak to nazywasz "pracowników":
    dopóki robią coś dla Ciebie na podstawie umowy o dzieło - zusu nie ma
    (z małym wyjątkiem o którym wspomniał Mr Gotfryd)
    jeśli na umowę zlecenie - zależy, czy są studentami, w jakim wieku,
    czy gdzieś pracują....
    jeśli na umowę o pracę (lub gdy zus tak uzna...) - 39,12% kwoty
    brutto z LP (+ zdrowotne potrącane z podatku) złożone z 2 części:
    18,71% potrącasz pracownikowi (w ramach brutto)
    20,41% płacisz dodatkowo oprócz kwoty brutto na LP

    reszta pytań - sorry - i don't know... ;(

    pozdr
    KTP