  • 1. Data: 2008-01-23 20:29:09
    Temat: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
    Od: Mateusz <m...@t...pl>

    Witam,

    Nasza firma kupuje od dostawcy na tej samej fakturze VAT zarówno
    towary handlowe (przeznaczone do odsprzedaży) jak również towary
    używane przy produkcji/kompletacji towarów - np. wiertła, kleje etc.
    lub np. materiały biurowe.

    Jak poprawnie księgować takie faktury - wprowadzać wszystko (każdą
    pozycję - nawet tą nie przeznaczoną do dalszej odsprzedaży) na stan
    magazynowy, a następnie wystawiać samemu sobie jako firmie (sprzedawcą
    i nabywcą jest firma X) fakturę VAT, czy też można to zrobić w inny,
    prostszy sposób ?

    Czy istnieje metoda, przy której nie byłoby konieczne wprowadzanie
    każdego z towarów, który nie będzie dalej sprzedany "na magazyn" ?

    Z góry dzięki za odpowiedź, bo ekipa z 'e-porad' nie wiedziała o co mi
    chodzi :)

    Pozdrawiam
    Mateusz

  • 2. Data: 2008-01-23 21:15:12
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > każdego z towarów, który nie będzie dalej sprzedany "na magazyn" ?
    > Z góry dzięki za odpowiedź, bo ekipa z 'e-porad' nie wiedziała o co mi

    Oni nic nie wiedzą. A jak coś wiedzą, to ich wiedza wołą o pomstę do nieba.

    Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro
    piszesz o magazynie.
    Bo jesli jesteś na pkpir to zwyczajnie:
    (10) towary handlowe i materiały
    (13) pozostałe wydatki
    Magazynu na pkpir nie musisz prowadzić.

  • 3. Data: 2008-01-23 21:34:22
    Od: Mateusz <m...@t...pl>

    > Oni nic nie wiedzą. A jak coś wiedzą, to ich wiedza wołą o pomstę do nieba.

    Oj no bez przesady, czasami się zdarzy, że akurat potrafią
    odpowiedzieć :)

    > Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro
> [...]

    Nie, nie jestem na pełnej księgowości - na razie KPiR wystarczy ;)

    Dobra to wiem, ale jak to załatwić od strony programu do zarządzania
    firmą ?
    Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz
    "rozgryźć" taką fakturę?
    Czy przy wprowadzaniu faktury zakupu do programu wprowadzić tylko
    towary,
    które zostaną sprzedane poprzez faktury sprzedaży i paragony, a
    pozostałą kwotę (czyli sumę pozostałych
    towarów , które nie wchodzą do sprzedaży) dopisać w ewidencji VAT (no
    i automatycznie w książce) ?

    Jak to finalnie zaksięgować to wiem, tylko brakuje mi tego
    "technicznego" elementu :)

  • 4. Data: 2008-01-23 21:34:26
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro

    Metoda jest bardzo prosta - składając zamówienie podziel je na towary handlowe
    i materiały oraz inne - czyli np. biurowe i eksploatacyjne - poproś o dwie
    faktury. Jeśli masz jedna fakturę na wszystko - księgujesz - dokonujac
    kwalifikacji przeznaczenia - grupami lub pozycjami.
    Zgodnie z zasadą zadaj pytanie a ... - nie sądzę by pytacz prowadził jaką
    kolwiek księgowość poza uproszczoną - a pomysł na wystawianie sobie faktur
    wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten pogląd.
    Prowadzenie magazynu nie jest zastrzeżone dla pełnej rachunkowosci i wiele firm
    prowadzących PKPiR - prowadzi magazyn z przyczyn zupełnie innych - np. kontrola
    stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.

    Pzdr- Kriss

  • 5. Data: 2008-01-23 21:41:53
    Od: Mateusz <m...@t...pl>

> [...]
    > faktury. Jeśli masz jedna fakturę na wszystko - księgujesz - dokonujac
    > kwalifikacji przeznaczenia - grupami lub pozycjami.

    Ok, jeżeli się da to tak robię, ale w firmach, w których zamiast ludzi
    wszystko robią automaty niestety nie zawsze tak się da :(

> [...]
    > wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten pogląd.

    Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
    faktury samemu sobie...

> [...]
    > stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.

    Dokładnie o to chodzi.

  • 6. Data: 2008-01-23 21:47:33
    Od: "magda" <y...@b...pl>

    Użytkownik "Mateusz" napisał w wiadomości ...

    Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz
    "rozgryźć" taką fakturę?
    -------------
    Jeśli chodzi o program magazynowy to u mnie jest możliwość tworzenia wielu
    magazynów. W skrócie: mam stworzone magazyny o nazwach towary handlowe oraz
    narzędzia. Wpisując fakturę umieszczam odpowiednie pozycje w odpowiednich
    magazynach.
    Pzdr
    Magda

  • 7. Data: 2008-01-23 21:56:08
    Od: Mateusz <m...@t...pl>

> [...]
    > narzędzia. Wpisując fakturę umieszczam odpowiednie pozycje w odpowiednich

    Ok, a jak potem "zdejmujesz" je z tego magazynu ?

  • 8. Data: 2008-01-23 22:47:20
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
    > faktury samemu sobie...

    Jak sadzę korzystasz z jakiegoś programu komputerowego i rozpoczynasz
    księgowanie dokumentu przez przyjecie towaru (materiału) na magazyn .
    Przyjecie tegoż towaru dokumentowane jest dokumentem PZ - który podpinasz do
    faktury. Na magazyn wprowadzasz jedynie te pozycje , które są towarem lub
    materiałem w dacie ich otrzymania. Nawet jesli niektóre z towarów lub
    materiałów przeznaczasz na inne cele niż produkcja lub sprzedaż zewnętrzna np.
    na potrzeby biura (kupujesz ołówki bo je sprzedajesz jako towary handlowe - ale
    część z nich - wydajesz pracownikom na potrzeby biurowe ) - wystawiasz
    dokument przesuniecia wewnętrznego w cenach zakupu netto . Zmniejszasz stan
    magazynowy i zwiekszasz pozostałe wydatki. Nie ma mowy o "fakturach
    wewnętrznych". Przyjmowanie na magazyn innych niż towary i materiały rzeczy
    jest bez sensu. Kończysz przyjecie towaru i pozostałe pozycje faktury
    kwalifikujesz grupowo lub indywidualnie do poszczególnych rubruk ksiegi.
    Oznacza to ,że w niektórych systemach księgowych jedna faktura prezentowana
    bedzie np. w ewidencji VAT w kilku pozycjach tej ewidencji jako częsciowo
    odliczana - a dopiero suma pozycji - odpowiadać bedzie właściwej ostatecznej
    wartości podsumowanych pozycji netto , vat , brutto nabycia.
    To samo dotyczy sytuacji w której otrzymujesz fakturę dokumentujacą zakup
    towarów , usług , materiałów biurowych , narzędzi itd - ale z jakichś przyczyn -
    np. z powodu głupoty lub widzimisię dokonującego zakupu - w jednej z pozycji
    masz coś co ewidentnie nie stanowi kosztu uzyskania np. paliwo , myjnia a na
    koniec prezerwatywy o smaku bananowym. Księgujesz - ewidencjonujesz tylko
    wydatki stanowiące k.u.p. do poszczególnych rubryk . Prezerwatywy księgujesz
    jako niestanowiące kosztów . Wewnetrzna zmiana przeznaczenia (kwalifikacji)
    zakupu stanowiącego k.u.p nie stanowi zbycia a więc nie implikuje obowiązku
    naliczenia vat a co za tym wystawienia faktury.
    Nie dotyczy to sytuacji w której następuje przekazanie towarów lub usług na
    rzecz właściciela czy udziałowca - takie czynności powodują obowiązek
    wystawienia faktury i naliczenia VAT oraz powstanie przychodu.
    kontrola

    > Dokładnie o to chodzi.

    Stary - nie wiem o co Ci chodzi ale nie ulega wątpliwości , że wykazujesz
    podstawowe braki w zakresie rozpoznawania znaczenia dokumentów i sposobu ich
    ewidencjonowania a przede wszystkim w zakresie oceny skutków wystawienia
    okreslonego dokumentu dla powstania zobowiązania podatkowego lub jego braku.
    O ile można uznać , że w przypadku PKPiR - to czy coś wprowadzisz na magazyn
    czy nie - jeśli stanowi koszt u.p. - nie wpływa na podatek dochodowy - pod
    warunkiem prawidłowego dokonania spisu z natury - o tyle w pozostałych
    przypadkach i podatkach może implikować problemy i odpowiedzialność materialną.
    Wiem z praktyki , że księgowanie faktur wielopozycyjnych zawierajacych rózne
    elementy kosztów i nie kosztów jest upierdliwe i czasochłonne - jednak
    unikniecie selekcji jest możliwe tylko poprzez dyscyplinowanie nabywców i
    dostawców w zakresie dokumentowania jednym dokumentem określonej kategorii
    kosztów u.p. Nie ma z tym żadnego problemu. Nawet w hipermarketach można
    podzielić zakupy na grupy i żadać zamknięcia transakcji - fakturą dla
    określonej grupy towarów . Efektem jest kilka faktur wystawionych przez jedna
    kasę w krótkich odstępach czasowych . To samo dotyczy zamówień realizowanych
    przez innych dostawców. Jesli nie stosują się do zaleceń zamawiającego w
    zakresie wystawiania odrębnych faktur dla określonych grup towarów - nalezy
    składać odrębne zamówienia - żądać ich oddzielnej realizacji i dostawy w
    zakresie treści zamówienia. Jeżeli złożymy zamówienie - a kolejne złożone nawet
    tego samego dnia lub nastepnego - zostanie potraktowane jak jedno przez
    dostawcę - możemy nie przyjąć dostawy udokumetnowanej jedną fakturą lub dowodem
    dostawy bo treść tych dokumentów nie odpowiada treści zamówienia i jego zakresu
    rzeczowego.

    No to powodzenia - Kriss

  • 9. Data: 2008-01-24 09:37:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2008, Mateusz wrote:

> [...]
    > firmą ?
    > Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz

    IMHO jesteś niekonsekwentny - jak potrzebujesz prowadzenia
    magazynu, to go prowadź. A Ty marudzisz ;)
    Może inaczej: uzasadnij PO CO Ci magazyn?
    Jak kupisz 100 ołówków "na zapas", do (późniejszego) wykorzystania we
    własnym zakresie, to przecież one niczym nie różnią się od 100 ółówków
    "na sprzedaż", prawda?
    Czyli jedne i drugie powinny być "na magazynie".
    Jako, że kupowanie pewnej ilości materiałów eksploatacyjnych tudzież
    wyposażenia "na zapas" raczej uniknąć się nie da, to trzeba uznać
    że normalne jest, iż w razie "prowadzenia magazynu" trzeba mieć
    drogę do "zdejmowania z magazynu" takich kupionych na zapas
    rzeczy. I tą drogą posłużyć się w omawianym przypadku, zdejmując
    stan z magazynu zaraz po przyjęciu.

    BTW: tak, przy KPiR materiałami eksploatacyjnymi i wyposażeniem
    są UZYWANE dla celów DG materialne składniki przedsiębiorstwa,
    nie widać przepisu, który pozwalałby nie ująć np. w remanencie
    rocznym 100 szt *nieużywanych* ołówków tylko dlatego, że są
    *przenaczone* dla użytku wewnętrznego!

    "wydatki poniesione na ich nabycie stanowiš wówczas koszty uzyskania
    przychodów w miesišcu oddania ich do używania"
    (to cytat z ustawy :) przy wyposażeniu)

    > Czy przy wprowadzaniu faktury zakupu do programu wprowadzić tylko
    > towary,
    > które zostaną sprzedane

    Przecież nie masz modułu predykcji, i tak naprawę nie wiesz, co
    zostanie sprzedane :) Co najwyżej może być mowa o wstępnym przeznaczeniu
    do sprzedaży :)

    > Jak to finalnie zaksięgować to wiem, tylko brakuje mi tego
    > "technicznego" elementu :)

    Podejrzewam, że chcesz "uprościć magazyn", czyli jednocześnie jakby
    mieć magazyn i go nie mieć, stąd cała komplikacja :)

    pzdr, Gotfryd
    ("bez magazynu" :))

  • 10. Data: 2008-01-24 09:41:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
    > faktury samemu sobie...

    ...potwierdza pogląd, że mylisz pojęcia!
    Jakie "wystawienie f-ry samemu sobie"?
    Fakturę wystawia się, patrz ustawa o VAT:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...w razie przekazywania "prawa do rozporządzania jak właściciel"!
    Jak właściciel może wystawić fakturę, skoro towar którym rozporządza dla
    celów handlowych *pozostawia w swoim władaniu* przeznaczając go na
    *inny cel opodatkowany* (bo przekazanie na nieopodatkowany rzeczywiście
    by uprawniało do FW)??

    > Dokładnie o to chodzi.

    No ale przekazywania do i z magazynu nie dokonuje się fakturą!

    pzdr, Gotfryd