  • 1. Data: 2007-03-20 18:23:38
    Temat: US własciwy dla podatku od spadków i darowizn
    Od: jawa <j...@o...pl>

    Jaki urząd skarbowy jest właściwy do złożenia zeznania podatkowego w
    podatku od spadków i darowizn ?

    W archiwum grupy z 2005 r znalazłem dwie wypowiedzi:
    1)"Twojego miejsca zamieszkania. To ty jestes podatnikiem, a nie
    przedmiot spadku"
    2)A jednak nie.....Właściwość określa sie prawie analogicznie jak
    właściwość sądu stwierdzającego nabycie spadku."

    W serwisie o podatkach ( http://www.pit.pl/pages/i/1587.php ) znalazłem:
    "Zeznania podatkowe należy składać właściwemu naczelnikowi urzędu
    skarbowego miejsca zamieszkania spadkobiercy w terminie 1 miesiąca od
    dnia powstania obowiązku podatkowego."

    Wydaje mi się, że powinno być tak jak w ostatnio przytoczonej
    wypowiedzi, ale nie mogę znaleźć czarno na białym podstawy prawnej !?

    Pozdrawiam
    jawa

  • 2. Data: 2007-03-20 19:43:33
    Temat: Re: US własciwy dla podatku od spadków i darowizn
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Mar 2007, jawa wrote:

> [...]
    > spadku"
    > 2)A jednak nie.....Właściwość określa sie prawie analogicznie jak właściwość

    A nie było to jakoś związane np. z nieruchomością?

> [...]
    >
    > Wydaje mi się, że powinno być tak jak w ostatnio przytoczonej wypowiedzi, ale
    > nie mogę znaleźć czarno na białym podstawy prawnej !?

    Zasada jest taka: zaczyna sie od przepisów szczegółowych, a później
    "idzie w górę". Czyli jak nie ma rozporządzenia wykonawczego które
    miało wskazywać wg ustawy, to się patrzy do ustawy, jak tam nie ma
    to do "ustawy ogólnej" czyli Ordynacji, jak tam nie ma to się
    patrzy do Kodeksu Postępowania Administracyjnego, jak tam nie ma
    to się... i tak do Konstytucji ;)

    No dobra:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    Art. 17 :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-03-21 07:39:57
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik jawa napisał:
    > Jaki urząd skarbowy jest właściwy do złożenia zeznania podatkowego w
    > podatku od spadków i darowizn ?

    [...]

    ale nie mogę znaleźć czarno na białym podstawy prawnej !?

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r.
    w sprawie właściwości organów podatkowych
    (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2005 r.)

    § 7. 1. Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od
    spadków i darowizn ustala się:
    1) w sprawach spadku i zachowku - według miejsca położenia
    przedmiotów majątkowych nabytych w drodze spadku, a jeżeli przedmioty te
    są położone na obszarze działania dwóch lub więcej naczelników urzędów
    skarbowych - według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy, a w
    przypadku braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca jego pobytu;
    2) w sprawach prawa do wkładów oszczędnościowych wypłacanych na
    podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek śmierci, jeżeli nabywca wkładów
    oszczędnościowych nie jest równocześnie spadkobiercą wkładcy - według
    ostatniego miejsca zamieszkania wkładcy;
    2a) (3) w sprawach nabycia jednostek uczestnictwa na podstawie
    dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo
    specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego
    śmierci, jeżeli nabywca jednostek nie jest równocześnie spadkobiercą
    uczestnika funduszu - według ostatniego miejsca zamieszkania uczestnika
    funduszu;
    3) w sprawach darowizny:
    a) jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, użytkowanie
    wieczyste, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
    spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub prawo do domu
    jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej - według miejsca położenia
    nieruchomości,
    b) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome lub inne niż
    wymienione w lit. a prawa majątkowe - według miejsca zamieszkania lub
    adresu siedziby darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego,
    a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju -
    według miejsca zamieszkania obdarowanego,
    c) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy lub prawa majątkowe
    wymienione w lit. a i jednocześnie inne rzeczy lub inne prawa majątkowe
    - według miejsca położenia nieruchomości,
    d) otrzymanej z zagranicy - według miejsca zamieszkania obdarowanego;
    4) w sprawach zasiedzenia:
    a) jeżeli przedmiotem zasiedzenia jest nieruchomość, użytkowanie
    wieczyste lub służebność gruntowa - według miejsca położenia nieruchomości,
    b) dotyczących rzeczy lub praw majątkowych wymienionych w lit. a i
    jednocześnie rzeczy ruchomych - według miejsca położenia nieruchomości;
    5) w sprawach nieodpłatnego zniesienia współwłasności, jeżeli
    przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość, użytkowanie
[...]
    2. Jeżeli nabycie w drodze spadku lub darowizny dotyczy w całości lub w
    części rzeczy położonych za granicą lub praw majątkowych podlegających
    wykonaniu za granicą, właściwy miejscowo jest naczelnik urzędu
    skarbowego według miejsca zamieszkania spadkobiercy lub obdarowanego w
    dniu nabycia spadku lub otrzymania darowizny, a w przypadku braku
    takiego miejsca - według ostatniego miejsca ich pobytu.

  • 4. Data: 2007-03-21 07:53:55
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    jak tam nie ma
    > to do "ustawy ogólnej" czyli Ordynacji, jak tam nie ma to się
    > patrzy do Kodeksu Postępowania Administracyjnego,

    mam dziwne obawy, że jedyne odwołanie do kpa jakie się jeszcze ostało,
    występuje przy skardze kasacyjnej przy zarzucie naruszenia procedury -
    ale od czasu do czasu głośno jest, że czas by zmienić prawo o
    postepowaniu przed sądami administarcyjnymi w tej części.
    Wszelkie zmiany w ordynacji mialy na celu wykluczenie kpa z postępowania
    podatkowego.
    Natomiast co do Konstytucji;-) to tam znajduje się juz chyba tylko jeden
    przepis, na który w takich sytuacjach pozostaje sie powoływać;-)

    art.45 , który każdemu obywatelowi gwarantuje prawo do sprawiedliwego i
    jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy,
    niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.

    nie to , żebym się czepiała, ale chyba nie ma sensu latać po kpa i
    konstytucjach, jeżeli kilka ustaw jest bardziej pomocnych w tej sferze

  • 5. Data: 2007-03-21 08:28:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Mar 2007, gonia wrote:

    > ROZPORZĄDZENIE
    > MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r.

    ...no i oberwałem prawidłową interpretacją "zasad" i nieznajomością
    przepisu ;) - thx :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-03-21 16:02:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    [...]
    > Wszelkie zmiany w ordynacji mialy na celu wykluczenie kpa z postępowania

    Hm...
    Patrzę tak po Ordynacji i rzeczywiście - nawet sławny art.14 KPA
    zduplikowali w art.126 (Ordynacji).
    A ja się niesłusznie na 14 KPA powołuję :)

    > Natomiast co do Konstytucji;-) to tam znajduje się juz chyba tylko jeden
    > przepis, na który w takich sytuacjach pozostaje sie powoływać;-)

    No, jest jeszcze art.31.2 oraz .3 :)

    > nie to , żebym się czepiała, ale chyba nie ma sensu latać po kpa

    Z grubsza racja. Raczej ideę aplikowałem, co okazało się o tyle
    słuszne że wtopiłem na jej implementacji ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-03-21 17:57:12
    Od: jawa <j...@o...pl>

    gonia napisał(a):
    > ROZPORZĄDZENIE
    > MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r.
    > w sprawie właściwości organów podatkowych
    > (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2005 r.)

    Jak widać błędnie sądziłem.
    Wielkie dzięki !
    Pozdrawiam
    jawa

  • 8. Data: 2007-03-22 07:56:31
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > No, jest jeszcze art.31.2 oraz .3 :)

    Szczerze powiedziawszy nie widze ich w 95 % spraw podatkowych. Te, które
    sie pojawiaja, zazwyczaj trafiaja do Trybunału.
    Ale przyznam racje, czasami trafiają się nam nadgorliwi ministrowie.