  • 1. Data: 2011-09-04 21:17:49
    Temat: Umorzenie pożyczki mieszkaniowej z ZFŚS, a likwidacja szkoły
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

    Witam,

    jak wygląda sprawa podatku (kto pobiera zaliczkę, odprowadza podatek) w
    sytuacji umorzenia pożyczki z ZFŚS w dniu poprzedzającym likwidację szkoły?
    Dwa przypadki: pierwszy - nauczyciel zostaje przeniesiony do innej szkoły.
    Drugi - z pracownikiem była umowa do końca roku szkolnego i z chwilą
    likwidacji szkoły po prostu wygasła.
    Czy zaliczki w tych przypadkach powinien pobrać pracodawca (fizycznie brak
    możliwości w związku z likwidacją), czy pracownik w rozliczeniu rocznym?

    --
    Arek

  • 2. Data: 2011-09-05 08:10:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Sep 2011, Arek wrote:

    > Czy zaliczki w tych przypadkach powinien pobrać pracodawca (fizycznie brak
    > możliwości w związku z likwidacją),

    Moment.
    Pracodawca dokonuje czynności *przed* likwidacją - w dniu likwidacji
    lub (jak piszesz) w dniu poprzednim.
    I mówisz, że ów pracodawca nie ma obowiązku dokonania rozliczenia
    czynności które wykonał przed likwidacją??
    Pensji też nie rozliczył?
    To wygląda na dobry dowcip :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-09-05 19:58:29
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

> [...]
    > lub (jak piszesz) w dniu poprzednim.
    > I mówisz, że ów pracodawca nie ma obowiązku dokonania rozliczenia
    > czynności które wykonał przed likwidacją??

    No właśnie pensje już rozliczył i nie ma z czego potrącić zaliczki na
    ewentualny podatek od umorzonej kwoty pożyczki. Sęk w tym, że nawet wpłata
    od pracownika na ów zaliczkę na podatek wpłynie przecież na konto po
    rozwiązaniu stosunku pracy i de facto po likwidacji zakładu.

    --
    Arek

  • 4. Data: 2011-09-06 07:33:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Sep 2011, Arek wrote:

    > No właśnie pensje już rozliczył i nie ma z czego potrącić zaliczki na
    > ewentualny podatek od umorzonej kwoty pożyczki.

    To jest możliwe i wcale nie twierdzę, że "nie ma problemu".
    Ale teza o nierozliczeniu DLATEGO, że już miała miejsce likwidacja,
    jakoś nie bardzo się trzyma:

    > Sęk w tym, że nawet wpłata od
    > pracownika na ów zaliczkę na podatek wpłynie przecież na konto po rozwiązaniu
    > stosunku pracy i de facto po likwidacji zakładu.

    To odpowiedz na pytanie: czy wypłaty dla pracowników zostały:
    - dokonane
    - rozliczone
    ...po czy przed likwidacją?
    A nawet jeśli zostały przed, to czy *mogły* być dokonane
    (i rozliczone) po.

    Mi się zawsze wydawało, że likwidacji osoby prawnej dokonuje osoba
    do tego powołana pt. "likwidator" właśnie.
    Przykładowo:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Likwidacja#Sp.C3.B3.C5.
    82ka_z_ograniczon.C4.85_odpowiedzialno.C5.9Bci.C4.85
    +++
    Otwarcie likwidacji następuje w momencie pojawienia się przyczyn
    rozwišzania spółki, którymi mogš być:
    [...lista...]
    ---

    Jeśli to była osoba fizyczna, to przecież problemu nie ma:
    fakt zakończenia prowadzenia przedsiębiorstwa nie zwalnia a priori
    z wszelkich obowiązków które są z tym "ubocznie" związane.

    pzdr, Gotfryd