  • 1. Data: 2011-09-04 22:45:41
    Temat: największe netto - z jaką umową ?
    Od: "czarny" <c...@o...pl>

    Witam serdecznie.

    Problem jest następujący:

    Jestem na etapie zmiany pracy i jest duża szansa że dostanę pewną robotę.
    Na wstępie pracodawca stwierdził że jest elastyczny co do ewentualnej formy
    zatrudnienia (umowa o pracę, zlecenie, kontrakt,.. itd)

    Ustaliliśmy że będę miesięcznie zarabiał brutto np 5000zł.

    Jaką wybrać formę prawną umowy z pracodawcą żeby zostało mi jak najwięcej netto ?

    Warunki dodatkowe:
    1. Prowadzę działalność gospodarczą (pod. liniowy) i jestem VATowcem
    2. Jako prowadzący działalność gospodarczą opłacam już ZUS (stawki preferencyjne
    dla rozpoczynających działalność)
    3. Praca ma charakter twórczy (przenoszę prawa na "pracodawcę" - zlecającego
    wykonanie dzieła) - jeśli ma to jakieś znaczenie.

    Wg kalkulatora wynagrodzeń wychodzi mi że przy umowie o pracę z 5000zł brutto
    zostanie mi 3550zł. Z przyzwoitej pensji robi się przeciętna.

    Czy można to jakoś zoptymalizować ?

    Wg kalkulatora płac wynika że różnica pomiędzy brutto a netto "idzie" na
    podatek, ZUS i jakieś fundusze. Jako że ja już ZUS płacę (w DG), to może tutaj
    dałoby się coś wymyślić... ?

    Dzięki z góry za pomoc

  • 2. Data: 2011-09-05 09:45:09
    Temat: Re: największe netto - z jaką umową ?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 05 Sep 2011 00:45:41 +0200, czarny napisał(a):

> [...]
    >
    > Wg kalkulatora płac wynika że różnica pomiędzy brutto a netto "idzie" na
    > podatek, ZUS i jakieś fundusze. Jako że ja już ZUS płacę (w DG), to może

    Może zacznij od uzgodnienia (lub napisania) co rozumiesz przez brutto. Bo
    to mogą być różne rzeczy. Np dla etatu brutto to może być kwota w umowie
    lub całkowity koszt przedsiębiorcy. Dla DG może być to w tym wypadku
    kwota z VAT lub bez VAT (jeśli zatrudniający jest VAT-owcem i VAT sobie i
    tak odliczy). Dodatkowo dla DG i innych umów cywilnych musisz uzgodnić np
    sprawę rozliczania urlopu i zwolnień lekarskich.

    Dopiero mając te dane możesz porównywać .

  • 3. Data: 2011-09-05 11:25:42
    Od: "czarny" <c...@o...pl>

> [...]
    > sprawę rozliczania urlopu i zwolnień lekarskich.
    >
    > Dopiero mając te dane możesz porównywać .

    Brutto rozumiane jest tutaj jako {brutto dla pracownika przy umowie o pracę}.
    Pracodawca oczywiście poniesie jeszcze większy koszt.

    Jeśli chodzi o urlopy, to firma idzie na rękę i daje urlopy również tym którzy
    nie mają umowy o pracę, nie zmniejszając im wynagrodzenia.

    Czy jest jakaś różnica dla firmy która będzie mnie zatrudniać w następujących
    przypadkach
    a) co miesiąc wystawiam fakturę na kwotę 5000 + VAT (=6150), bo jestem watowcem
    b) co miesiąc wystawiam rachunek na 5000 (ale już nie jest to faktura VAT, bo np
    przestanę być VATowcem)

    Zatem czy opłaca się im zapłacić więcej (o 23%), ale mieć fakturę VAT, czy
    mniej, ale mieć tylko rachunek ?

  • 4. Data: 2011-09-05 11:36:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-09-05, czarny <c...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > b) co miesiąc wystawiam rachunek na 5000 (ale już nie jest to faktura VAT, bo np

    To czy firma będzie widziała różnica między a) i b), zależy od tego czy owa firma
    jest VATowcem. Jeśli jest, to oba punkty kosztują ją dokładnie tyle samo.
    W obu przypadkach sobie na Tobie oszczędzą w porównaniu do umowy o pracę. Aby było
    fair, to powinieneś mieć minimum "brutto-brutto" UoP (czyli cały koszt pracodawcy,
    nie tylko "brutto praocownika") na fakturze jako netto.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2011-09-05 11:42:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Aby było
    > fair, to powinieneś mieć minimum "brutto-brutto" UoP (czyli cały koszt pracodawcy,
    > nie tylko "brutto praocownika") na fakturze jako netto.

    Plus jeszcze tak z 20% i wówczas można zrezygnować z urlopów i
    wynagrodzenia chorobowego.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-09-05 11:58:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 05 Sep 2011 13:36:29 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

    > To czy firma będzie widziała różnica między a) i b), zależy od tego czy
    > owa firma jest VATowcem. Jeśli jest, to oba punkty kosztują ją dokładnie
    > tyle samo.

    To tylko w najprostszych wypadkach. W trudniejszych zależy od tego jaka
    część sprzedaży firmy jest zwolniona z VAT a jaka nie i/lub z którą
    częścią tej sprzedaży nasza faktura jest związana.

  • 7. Data: 2011-09-05 22:03:26
    Od: Mane <m...@w...pl>

    > W obu przypadkach sobie na Tobie oszczędzą w porównaniu do umowy o
    pracę. Aby było
    > fair, to powinieneś mieć minimum "brutto-brutto" UoP

    Na DG dodał bym jeszcze około 10% w końcu pracodawca wrzuci sobie
    fakturę w koszty :)

  • 8. Data: 2011-09-05 22:10:05
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.09.2011 00:03), Mane wrote:

    > pracę. Aby było
    >
    > Na DG dodał bym jeszcze około 10% w końcu pracodawca wrzuci sobie
    > fakturę w koszty :)

    Bo pensji z UoP sobie w koszty nie wrzuca?

    p. m.

  • 9. Data: 2011-09-06 05:27:06
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-09-05, Mane <m...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Na DG dodał bym jeszcze około 10% w końcu pracodawca wrzuci sobie
    > fakturę w koszty :)

    Pensję (ze składkami) też sobie wrzuca w koszty.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2011-09-06 06:38:38
    Od: Mane <m...@g...pl>

    > Pensję (ze składkami) też sobie wrzuca w koszty.

    Fakt, moj blad, ale chyba tylko brutto pracownika (a nie pracodawcy).
    Dochodzi jeszcze brak kosztow obslugi pracownika przez ksiegowa/kadrowa.
    Zawsze mozna wyciagnac "troche" wiecej niz to wynika z takich prostych
    "obliczen", czyli brutto pracodawcy z umowy = netto na fakturze.