  • Data: 2017-04-25 19:50:26
    Temat: Umowa o czesciowy dzial spadku - podatek.
    Od: jg <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

    czesc,

    ojciec zmarl. ja odziedziczylem jego 1/2 i mama tez jego 1/2 (+ ma swoja
    1/2).

    w spadku m.in. mieszkanie i akcje na koncie w domu maklerskim (dm).

    ja i mama nie chcemy prowadzic dwoch osobnych kont w dm (dodatkowe oplaty,
    a i mama nie chce sie tym zajmowac, nieinformatyczna i w ogole).
    pracownik dm poradzil, abysmy podpisali umowe o dzial spadku, w ktorej
    dokonujemy podzialu praw do akcji, znosimy ich wspolwlasnosc i mama
    otrzymuje 0 akcji, a ja wszystkie (rozumiem, ze poza ta czescia, ktora mi
    sie nalezy postanowieniem sadu?). oczywiscie mamy do siebie zaufanie i
    zaraz po sprzedazy akcji oddam jej nalezna kwote, kazdy dostanie co mu
    przysluguje.

    ale czy nalezny bedzie podatek od czynnosci cywilnoprawnych? z tego co
    czytam, nalezy sie on, gdy pojawia sie splata lub doplata ponad udzial
    spadku. czy wypadaloby w umowie napisac, ze nie ma miejsca splata lub
    doplata? w koncu zawsze mozna sie wytlumaczyc przed urzedem skarbowym, ze
    mama daje mi akcje, a ja jej cos odstepuje, np. takiej samej wartosci czesc
    mieszkania, nic nie piszac o tym (tj. np. o mieszkaniu) w umowie, ponad to
    co przed chwila wspomnialem...

    z jakiegos jeszcze tytulu powinna mi sie lampka zapalic? groza mi jeszcze
    jakies potencjalne oplaty i haracze?

    dzieki za wszelkie podpowiedzi.

    --
    jg