  • 1. Data: 2007-12-15 23:07:09
    Temat: Umowa o dzielo - korzystniejsze warunki
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    Witam
    "Przekopalem" grupe na temat umowy o dzielo, ale zorietowalem sie, iz
    popelnilem blad podpisujac taka umowe (jako wykonawca). Chialbym
    zasiegnac opini ekspertow:

    1. W umowie o dzielo nie bylo wzmianki o przeniesieniu praw
    autorskich, wiec dostane nizsza kwote do wyplaty niz przy wzmiance o
    przeniesieniu praw autorskich, czy tak ?

    2. Czy korzystniej jest dla obu stron (zleceniodawcy oraz
    zleceniobiorcy) podpisac umowe z przeniesieniem praw autorskich do
    dzieła na rzecz zleceniodawcy ?

    3. Prawdopodobnie niedlugo dostane PIT - 8B (wypelniony przez
    zleceniodawce), czy od kwoty do wyplaty ktora otrzymalem "na reke"
    musze odprowadzic jakis podatek ?

    4. Z tego co sie domyslam jestem zobowiazany do wystawienia rachunku,
    czy to musi byc specjalny rachunek sporzadzony wg okreslonych wzorow,
    czy on przesylany jest do jakichs instytucji ?

  • 2. Data: 2007-12-16 01:29:55
    Temat: Re: Umowa o dzielo - korzystniejsze warunki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    LprzemekL wrote:
    > Witam
    > "Przekopalem" grupe na temat umowy o dzielo, ale zorietowalem sie, iz
    > popelnilem blad podpisujac taka umowe (jako wykonawca).

    czy ja wiem.

    > 1. W umowie o dzielo nie bylo wzmianki o przeniesieniu praw
    > autorskich, wiec dostane nizsza kwote do wyplaty niz przy wzmiance o
    > przeniesieniu praw autorskich, czy tak ?

    o parę złotych tak bo podatek będzie naliczony od 80% kwoty, a nie od
    50% kwoty. (to tak w skrócie)

    Ale ja nie wiem czy to strata. Dalej masz prawa, możesz dzieło
    zmodyfikować i sprzedać następnemu ( o ile daje sie łatwo go powielić).
    A tak byś nie mógł.

    > 2. Czy korzystniej jest dla obu stron (zleceniodawcy oraz
    > zleceniobiorcy) podpisac umowe z przeniesieniem praw autorskich do
    > dzieła na rzecz zleceniodawcy ?

    zlecenio- to nie umowa o dzieło.
    Jak sprzedaż prawa autorskie to więcej nie masz żadnych praw do tego co
    zrobiłeś.
    Dlatego jak sprzedajesz prawa to cena odpowiednio wyższa.

    > 3. Prawdopodobnie niedlugo dostane PIT - 8B (wypelniony przez
    > zleceniodawce), czy od kwoty do wyplaty ktora otrzymalem "na reke"
    > musze odprowadzic jakis podatek ?

    Nie. Zostało to już za ciebie zrobione, dalatego dostałeś mniej niż się
    umówiłeś.
    Musisz do końca kwietnia 2008 wypełnić pit-37 na podstawie tego pit-8b.
    program znajdziesz tu: www.pity.pl

    > 4. Z tego co sie domyslam jestem zobowiazany do wystawienia rachunku,
    > czy to musi byc specjalny rachunek sporzadzony wg okreslonych wzorow,
    > czy on przesylany jest do jakichs instytucji ?

    wklep w googlach rachunek do umowy o dzieło

    Rachunek jest dla dającego dzieło i tylko jemu go wysyłasz.
    Na tej podstawie dający dzieło wypłaci ci pieniądze.

  • 3. Data: 2007-12-16 09:23:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:
    > Ale ja nie wiem czy to strata. Dalej masz prawa, możesz dzieło
    > zmodyfikować i sprzedać następnemu ( o ile daje sie łatwo go powielić).
    > A tak byś nie mógł.

    IMHO, zależałoby od tego co by było w umowie.

    Nie musisz przenosić majątkowych praw autorskich, żeby mieć ryczłtowe,
    50% koszty uzyskania przychodu.

    > Nie. Zostało to już za ciebie zrobione, dalatego dostałeś mniej niż się
    > umówiłeś.
    > Musisz do końca kwietnia 2008 wypełnić pit-37 na podstawie tego pit-8b.
    > program znajdziesz tu: www.pity.pl

    PIT-8B jest jedynie informacją. Stosowny PIT-37 należy wypełnić zgodnie
    ze stanem faktycznym. Nawet jeśli w PIT-8B nie ma 50% kosztów a z umowy
    (lub aneksu) wynika, że się należą to do PIT-37 wpisujemy zgodnie ze
    stanem faktycznym. Przećwiczone wielokrotnie i zweryfikowane pozytywnie
    podczas kontroli w US w czasach, kiedy to księgowi nie chcieli słyszeć o
    50% ryczałtowych kosztach uzyskania przychodu.

    Tak więc jeszcze nie wszystko stracone - zawsze Kolega Przemek może
    podpisać aneks do umowy z którego dla tego przykładu wynika, że udziela
    licencji na używanie swojego dzieła.

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 4. Data: 2007-12-16 12:00:46
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    Witam
    Wielkie dzieki chlopaki za informacje :) i wszystko jasne :)

  • 5. Data: 2007-12-18 16:31:22
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    witek pisze:

    > Ale ja nie wiem czy to strata. Dalej masz prawa, możesz dzieło
    > zmodyfikować i sprzedać następnemu ( o ile daje sie łatwo go powielić).
    > A tak byś nie mógł.

    Nie musi przenosić majątkowych praw autorskich, by zastosować 50%
    koszty uzyskania przychodu. Warunkiem jest tylko, by dzieło było
    przedmiotem praw autorskich. Czy zostają one przeniesione i w jakim
    zakresie, to już nie ma znaczenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio