  • 1. Data: 2007-12-13 22:31:58
    Temat: stara i nowa działalność gospodarcza
    Od: "andie" <a...@p...pl>

    Witam!

    Załóżmy, że prowadzę DG pod nazwą "XY" , której przedmiotem jest PKD np.
    1,2,3. Chcę zarejestrować kolejną DG pod nazwą "YZ" s.c.(niezależnie od
    "XY") i zawrzeć umowę spółki cywilnej, której przedmiotem będzie powiedzmy
    PKD 4,5,6. Czy wystarczy, że rozszerzę dotychczasową działalność - kolejny
    wpis w zaświadczeniu, gdzie będą określone PKD 1,2,3,4,5,6, czy raczej
    należałoby dokonać zupełnie nowego wpisu w EDG. Czy ma to właściwie dla mnie
    jakieś znaczenie?

    pozdrawiam

    andie

  • 2. Data: 2007-12-14 06:48:12
    Temat: Re: stara i nowa działalność gospodarcza
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 13 Gru, 23:31, "andie" <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    > należałoby dokonać zupełnie nowego wpisu w EDG. Czy ma to właściwie dla mnie

    Będąc w spółce prowadzisz działalność pod zupełnie innym NIP-em, a
    więc jesteś identyfikowany na dwa sposoby: jako osoba fizyczna
    prowadząca działalność gospodarczą oraz wspólnik spółki cywilnej.
    Załóżmy, że jesteś czynnym podatnikiem podatku VAT....składasz jedną
    deklarację VAT-7 jako osoba fizyczna prowadząca działalność gosp. pod
    własnym nazwiskiem, a drugą deklarację wraz ze wspólnikiem....jako
    spółka, posługując się NIP-em spółki, nie swoim.....w związku z
    powyższym, wydaje się, że jako spółka rejestrujesz się pod nowym
    wpisem EKD, a nie jako rozszerzenie własnej działalności.

  • 3. Data: 2007-12-14 09:46:42
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-12-2007 o 07:48:12 Wildcat <v...@g...com> napisał(a):

    > w związku z
    > powyższym, wydaje się, że jako spółka rejestrujesz się pod nowym
    > wpisem EKD, a nie jako rozszerzenie własnej działalności.

    Napisz jeszcze komu się wydaje - bo tak to nie za bardzo wiadomo :)
    (i może dlatego prawniczyny wszelkiej maści tego zwrotu tak często
    używają?)

  • 4. Data: 2007-12-14 09:55:14
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 13-12-2007 o 23:31:58 andie <a...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > 1,2,3,4,5,6, czy raczej należałoby dokonać zupełnie nowego wpisu w EDG.
    > Czy ma to właściwie dla mnie jakieś znaczenie?

    Ja Ci powiem jak sam to zrobiłem.

    Doradca podatkowy napisał mi w opinii, że trzeba wpis do EDG zrobić wg
    prawideł takich:

    ALFA Jan Kowalski
    ul. Xowa 1 - zakład głwóny
    ul. Yowa 2 - inne miejsce wykonywania działalnośc

    BETA s.c. Jan Kowalski, Piotr Malinowski
    ul. Ztowa 3 - zakład główny

    Tyle teorii.

    W praktyce na formularzy w UM masz oznaczenie przedsiębiorcy, w które
    musisz wpisać:
    Imię: Jan
    Nazwisko: Kowalski
    Nazwa: ALFA

    i na spółkę nie ma miejsca.

    Jest jednak wyjście - niektóre UM dopuszczają/sugerują, żeby w nawiasie
    przy adresie
    podać nazwę spółki - i jeśli u Ciebie tak się da, to sugeruję żeby to
    dopisać.
    Wyglądałoby to wtedy tak:

    ALFA Jan Kowalski
    ul. Xowa 1 - zakład głwóny
    ul. Yowa 2
    ul. Ztowa 3 ( BETA s.c. Jan Kowalski, Piotr Malinowski ) - inne miejsce
    wykonywania działalnośc

    Do tego ofkors dopisujesz PKD spółki i sprawa załatwiona.

    Dodam jeszcze, że nawet nie mając nazwy spółki na wpisie do EDG
    zarejestrujesz
    ją w GUS/US/ZUS - podstawą będzie tu umowa spółki, ale dla własnego
    bezpieczeństwa lepiej
    gdzieś info o spółce wcisnąć na wpisie.

    Na koniec dodam, że to jest sposób wzięty z praktyki. W teorii, być może
    drogą odwołań
    i skargi do WSA dałoby się przeprowadzić to tak, jak sugerował mi doradca
    podatkowy.

  • 5. Data: 2007-12-14 09:57:43
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>

    t...@o...pl pisze:

    > ALFA Jan Kowalski
    > ul. Xowa 1 - zakład głwóny
    > ul. Yowa 2 - inne miejsce wykonywania działalnośc
    >
    > BETA s.c. Jan Kowalski, Piotr Malinowski
    > ul. Ztowa 3 - zakład główny

    Moj urzad miasta zasugerowal ze to co teraz napisales jest niezgodne z
    ustawa i w nazwie nalezy wpisac jedynie BETA.

    Pozdrawiam
    Piotr Wójcicki

  • 6. Data: 2007-12-14 10:03:44
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-12-2007 o 10:57:43 Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>
    napisał(a):

    > Moj urzad miasta zasugerowal ze to co teraz napisales jest niezgodne z
    > ustawa i w nazwie nalezy wpisac jedynie BETA.

    A przeczytałeś chociaż co napisałem?
    Bo z odpowiedzi wynika mi że nie bardzo ;)

  • 7. Data: 2007-12-14 10:06:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Piotr Wojcicki pisze:

    > Moj urzad miasta zasugerowal ze to co teraz napisales jest niezgodne z
    > ustawa i w nazwie nalezy wpisac jedynie BETA.

    W kwestii formalnej - z jaką ustawą? Bo z zasady nie wierzę w
    podpieranie sie ustawą, zwłaszcza przez urzędników, bez podania
    dokładnych namiarów na akt prawny.

    Mój urząd wpisuje pełną nazwę s.c. łącznie z nazwiskami wspólników.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2007-12-14 10:11:27
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>

    t...@o...pl pisze:
    > A przeczytałeś chociaż co napisałem?
    > Bo z odpowiedzi wynika mi że nie bardzo ;)

    Przeczytalem i skomentowalem tylko czesc ktora zacytowalem :-) o tym ze
    doradcy podatkowi proponowali rejestrowac nazwe : BETA s.c. Jan
    Kowalski, Piotr Malinowski :-)

  • 9. Data: 2007-12-14 10:11:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Dec 2007, Wildcat wrote:

> [...]
    [...]
    > Będąc w spółce prowadzisz działalność pod zupełnie innym NIP-em, a
    > więc jesteś identyfikowany na dwa sposoby: jako osoba fizyczna
    > prowadząca działalność gospodarczą oraz wspólnik spółki cywilnej.

    *DLA VAT*.
    I *tylko* dla VAT (no, przesadzam, nie jest powiedziane, że nie ma
    jeszcze jakichś przepisów, które uznają "jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej" za podmiot przepisu).

    Z tego nie wynika nic ponadto - ani S.C. nie nabywa osobowości prawnej,
    ani nie jest (od ładnych paru lat) przedsiębiorcą w rozumieniu
    przepisów o rejestracji DG - więc nie jest *podmiotem* rejestracji
    (może stać się przedmiotem rejestracji, tak samo jak powiedzmy adres
    zamieszkania) ani nie jest podatnikiem podatku dochodowego...

> [...]
    > własnym nazwiskiem, a drugą deklarację wraz ze wspólnikiem....jako
    > spółka, posługując się NIP-em spółki, nie swoim.....

    Dotąd prawda.

    > w związku z
    > powyższym, wydaje się, że jako spółka rejestrujesz się pod nowym
    > wpisem EKD,

    A to też prawda :) Znaczy, że wydaje się :)

    Nie ma przecież podstaw do takiego postępowania. I nim ktoś wyskoczy
    z tekstem "a my w 1998..." to przypomnę, że SC *była* kiedyś, jak
    to prawnicy określają, "ułomną osobą prawną" - m.in. mogła występować
    jako przedsiębiorca (a tym samym podlegała wpisowi).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-12-14 10:13:16
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>

    Maddy pisze:
> [...]
    > dokładnych namiarów na akt prawny.
    >
    > Mój urząd wpisuje pełną nazwę s.c. łącznie z nazwiskami wspólników.

    Prawde mowiac nie wiem jaka ustawa. Nie dopytywalem bo mnie to nei
    specjalnie interesowalo. W kazdym badz razie moj urzad nie chcial
    zarejestrowac s.c. z nazwiskami :-) Zeby bylo ciekawiej dla mojego
    wspolnika w innym urzedzie miasta zarejestrowali s.c. z nazwiskami i
    trzeba bylo to wyjasniac bo sie nazwa nie zgadzala :-)