    From: "Anna Beneturska" <a...@W...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Umowa o dzieło - zleceniodawca z zagranicy
    Date: Wed, 1 Jun 2005 19:11:19 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@101-17.echostar.pl

    Dzień dobry!

    Mam do przetłumaczenia broszurę dla belgijskiej firmy. Firma ta nie ma w
    Polsce oddziału ani przedstawicielstwa. Jestem studentką, nie prowadzę
    działalności gosp, nie mam własnej firmy - nie mogę wystawić faktury.

    Rozwiązaniem w tym przypadku może być umowa o dzieło - i tu mam pytanie.
    Wiem, że przy umowie o dzieło obowiązuje 19% podatek.
    Pytania:
    1. Kto go płaci i komu? Czy w moim przypadku zapłaci go belgijska firma
    polskiemu Fiskusowi czy tez firma ta zapłaci mi całość, a ja odpowiednia
    część musze oddać fiskusowi?
    2. Umówiona kwota za usługę jest w Euro - jak wyliczyć kwotę podatku dla US
    (według jakiego kursu)? Czy jeśli w tym roku nie przekroczę kwoty wolnej od
    podatku to te 19% zostanie mi zwrócone?

    Pozdrawiam,
    Anulka