  • 1. Data: 2004-02-24 09:58:53
    Temat: Umowa pożyczki - jak z dochodami Pożyczkodawcy i ile podatek PCC
    Od: "Jacek Chmielewski" <j...@d...pl>

    Dzień dobry,

    Zamierzam udzielić spółce pożyczki na okres 10 mies. Jak skonstruować umowę
    w kontekście odprowadzania tzw. podatku Belki przeze mnie, czyli przez
    Pożyczkodawcę.
    Czy taki pożyczkodawca musi sporządzać jakieś deklaracje PIT w momencie
    naliczania odsetek, czy można to zrobić jednorazowo w przyszłym roku
    sporządzając deklarację roczną?
    Ponadto w akiej wysokości pożyczkobiorca musi odprowadzić PCC? Podobno taki
    jak od kapitałow i dopłat, a nie 2 %?

    Błagam pomóżcie Wielcy Eksperci, Księgowi Roku (obrachunkowego) i inni
    specjaliści

    Z góry dziękuję

    JC

  • 2. Data: 2004-02-24 11:01:47
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Spółka powinna wraz z umową wypełnić PCC1 podatek od umów cywilno prawnych.
    i zapłacić w US 2 % podatek.
    Przy oddawaniu długu policzyć odsetki ustawowe 12,25 % (na dzień dzisiejszy
    może się to za 10 m-cy zmienić) odsetki spółka zwróci pożyczkodawcy na
    kwicie KW, i wypełni PIT 8A i zapłaci podatek od odsetek termin .
    Pożyczkodawcę nic nie obchodzi poza zwrotem gotów wraz z odsetkami
    pomniejszonymi o podatek 19 %.
    TH

  • 3. Data: 2004-02-24 11:23:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, Jacek Chmielewski wrote:

> [...]
    >+ w kontekście odprowadzania tzw. podatku Belki przeze mnie, czyli przez

    Ty masz na myśli podatek od odsetek kapitałowych "naliczany przez
    banki i podobne instytucje" ? Bankiem zostałeś ? ;)
    Bo odsetki od pożyczek to chyba dochodem były już dawniej :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-02-24 12:31:20
    Od: "Jacek Chmielewski" <j...@d...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > Ty masz na myśli podatek od odsetek kapitałowych "naliczany przez
    > banki i podobne instytucje" ? Bankiem zostałeś ? ;)

    Jeszcze nie, ale kto wie?

    > Bo odsetki od pożyczek to chyba dochodem były już dawniej :)
    Ale co z tego wynika?

  • 5. Data: 2004-02-24 13:20:12
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "TH" <i...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    > Przy oddawaniu długu policzyć odsetki ustawowe 12,25 % (na dzień
    dzisiejszy
    > może się to za 10 m-cy zmienić) odsetki spółka zwróci pożyczkodawcy na
    > kwicie KW

    Kto powiedzial ze to maja byc odsetki ustawowe? Przeciez mozna pozyczyc
    pieniadze z inna stopa procentowa...

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2004-02-24 13:45:48
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Oczywiście, że można się umówić na inny % odsetek
    Pozdrwawiam TH

  • 7. Data: 2004-02-24 14:10:23
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    Jacek Chmielewski <j...@d...pl> napisał(a):

    > Ponadto w akiej wysokości pożyczkobiorca musi odprowadzić PCC? Podobno taki
    > jak od kapitałow i dopłat, a nie 2 %?

    mało danych, czy jestes udziałowcem tej spółki???
    czy pożyczka jest udzielona na prowadzenie działalności gospodarczej???

  • 8. Data: 2004-02-24 14:22:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Slayer napisał:

    > mało danych, czy jestes udziałowcem tej spółki???
    > czy pożyczka jest udzielona na prowadzenie działalności gospodarczej???

    Od razu wyjaśnijmy, że faktycznie pożyczka udzielana spółce przez
    wspólnika to jest podwyższenie kapitału i tak tez jest obliczane PCC -
    wg. tabeli dla kapitału.
    Przy czym bierze sie wszystki wpłaty kapitału, dopłaty i pozyczki juz
    wniesione, razem z ta aktualną, liczy od tego podatek wg. skali
    degresywnej dla kapitału, odejmuje podatek już zapłacony (takze ten
    pobrany przez notariusza np. przy umowie spółki) i nadwyzka stanowi
    kwote nalezną PCC.
    Skala podatku od kapitału jest degresywane (w miare wzrostu kwoty %
    podatku sie zmniejsza) więc jest duzo korzystniejsza niż opodatkowanie
    klasycznej pozyczki.

    Ale jeżeli pozyczający nie jest wspólnikiem to pozyczka jest po prostu
    pozyczką, 2% PCC liniowo.

    W umowie pozyczki powinno być wyraźnie napisane że np. "Jan Kowalski,
    bedący wspólnikiem spółki ABC i posiadający x% udziałów" pozycza spółce
    a nie po prostu Jan Kowalski.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-02-24 15:06:17
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > Ale jeżeli pozyczający nie jest wspólnikiem to pozyczka jest po prostu
    > pozyczką, 2% PCC liniowo.

    a tutaj bym polemizował...;-)
    aa może pożyczka będzie w całości lub części zwolniona z PCC, no na prowadzenie
    działalności??
    nie mówiąc o praktykach niektórych UeSów które zwalniają umowy pożyczek z uwagi
    na to że pożyczkobiorca jest VATowcem (np. US Kraków - Nowa Huta)....
    :-)

  • 10. Data: 2004-02-24 15:29:27
    Od: "Jacek Chmielewski" <j...@d...pl>

    Tak, jestem wspólnikiem i członkiem zarządu.

    JC

    http://www.gazeta.pl/usenet/