  • 1. Data: 2002-08-05 17:22:40
    Temat: Umowy-zlecenia a składka ZUS
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Witam
    Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.Czy składki na
    Ubezpieczenia Społeczne będą dobrowolne czy obowiązkowe w opisanej
    sytuacji?

    Dla przedsiębiorstwa X wykonuję usługi.Przy wykonywaniu tych usług
    zatrudniam osoby na umowę-zlecenia z tegoż przedsiębiorstwa X.Osoby te w
    przedsiębiorstwie X zarabiają powyżej najniższej krajowej.Czy osoby te
    zatrudnione na umowę-zlecenia w mojej firmie i będące jednocześnie
    pracownikami etatowymi w przedsiębiorstwie X wykonują pracę na rzecz
    przedsiębiorstwa X czy na rzecz mojego zakładu?
    Odpowiedzi pracowników ZUS nie są jednoznaczne.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2002-08-05 19:40:16
    Temat: Re: Umowy-zlecenia a składka ZUS
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Michał <m...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aimcd7$34s$...@s...icm.edu.pl...

> [...]
    > przedsiębiorstwa X czy na rzecz mojego zakładu?
    > Odpowiedzi pracowników ZUS nie są jednoznaczne.

    Moim zdaniem pracownicy wykonują pracę w związku z umową o pracę na rzecz
    przeds. X
    W związku z zawartą umową zlecenie wykonują pracę na rzecz Twojej firmy. Ty
    jesteś innym pracodawcą więc sądzę że składki ZUS należą się także.
    gdyby X podpisał obie umowy to byłoby inaczej

    pozdrawiam
    WS

  • 3. Data: 2002-08-05 20:23:20
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:aimk66$qjq$1@sunsite.icm.edu.pl...

> [...]
    > jesteś innym pracodawcą więc sądzę że składki ZUS należą się także.
    > gdyby X podpisał obie umowy to byłoby inaczej

    Oto co można znaleźc w poradniku na stronie ZUS
    http://www.zus.pl/ref_99/porad1/p1-03.htm

    cytuję:
    Osoby wykonujące umowę zlecenia, umowę agencyjną lub inną umowę o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia, albo umowę o dzieło, zawartą z własnym
    pracodawcą

    Za pracownika w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uważa
    się osoby pozostające w stosunku pracy, a także osoby wykonujące pracę na
    podstawie - zawartej nie wcześniej niż 14 stycznia 2000 r. - umowy:

    zlecenia,
    agencyjnej,
    innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu
    cywilnego dotyczące zlecenia (zwanej dalej umową o świadczenie usług),
    umowy o dzieło,
    jeżeli zostały one zawarte z pracodawcą, z którym dana osoba pozostaje
    równocześnie w stosunku pracy, lub z innym podmiotem niż pracodawca, ale w
    ramach tych umów praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy, z którym osoba
    ta pozostaje w stosunku pracy.
    Osoby wykonujące pracę na podstawie wymienionych wyżej umów (zawartych nie
    wcześniej niż 14 stycznia 2000 r.) podlegają obowiązkowo wszystkim
    ubezpieczeniom społecznym, na takich samych zasadach jak określone dla
    pracowników. Nie ma znaczenia okres, na jaki umowa została zawarta, ani
    wymiar czasu pracy w ramach stosunku pracy, czy fakt bycia studentem lub
    uczniem itd. "

    Ryszard