  • 1. Data: 2002-08-05 16:43:49
    Temat: samochód w naprawie
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    mam problem,
    zakupiłem auto osobowe, które później wprowadziłem do ewidencji dział. gosp.
    W wyniku wypadku (nie z mojej winy) oddałem auto do warsztatu, a w firmie
    ubezpieczeniowej podałem, że jestem płatnikiem VAT, ale za zakup auta VAT-u
    nie odciągnąłem. Ustaliłem, że naprawa będzie bezgotówkowa. Warsztat jednak
    twierdzi, że kwotę VAT z tytułu naprawy muszę sam pokryć. Proszę o
    informację, na jakiej podstawie zapłacony VAT będę mógł sobie odliczyć.
    M.Z.

  • 2. Data: 2002-08-05 20:19:37
    Temat: Re: samochód w naprawie
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Michal Z. <i...@s...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aima8d$1re$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > twierdzi, że kwotę VAT z tytułu naprawy muszę sam pokryć. Proszę o
    > informację, na jakiej podstawie zapłacony VAT będę mógł sobie odliczyć.

    Na temat samochodu w firmie polecam mój FAQ, dział samochód w DG.
    Jesteś płatnikiem VAT, uzywasz samochód w DG, odliczasz VAT (oprócz paliwa)
    Jak warsztat wystawia fakturę na Ciebie to odliczasz sobie VAT w ewidencji
    zakupów, a PZU zwraca Ci kwotę netto tych faktur. NIE wpisujesz ich w koszty
    do KPiR bo Ust o p.dof mówi wyraźnie że nie jest to kosztem (zostało Ci
    przecież zwrócone). Odliczasz tylko VAt z tych fakur od Twojego VATu, więc
    do Ciebie "wraca"

    pozdrowienia
    WS
    p.s. uważaj z rozliczeniami bezgtówkowymi. Patrz co podpisujesz u blacharza,
    często zabezpieczają się że jak PZU im nie płaci to mogą zatrzymac auto. A
    firmy ubezp. na ogól starają się jak najpóźniej płacić.

    --
    My ICQ # 131633151
    GG 3842497

  • 3. Data: 2002-08-05 20:20:33
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:aimmfv$i8m$1@sunsite.icm.edu.pl...

> [...]
    > przecież zwrócone). Odliczasz tylko VAt z tych fakur od Twojego VATu, więc

    To jak odliczysz VAT jak naprawa nie jest KUP?

    AFAIR (!??)) to po zmianach w ustawach PDOP i PDOF naprawa jest KUP,
    natomiast otrzymane odszkodowanie jest przychodem do opodatkowania.

    Karol

  • 4. Data: 2002-08-05 22:13:18
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

> [...]
    > jest to kosztem (zostało Ci przecież zwrócone). Odliczasz tylko VAt z
    > tych fakur od Twojego VATu, więc do Ciebie "wraca"

    Zmień szybko ten FAQ
    Jacek

  • 5. Data: 2002-08-08 09:49:11
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    --
    Użytkownik Jacek <s...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aimt9r$7i4$...@n...tpi.pl...
    > Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    > w wiadomości news:aimmfv$i8m$1@sunsite.icm.edu.pl
    >
    > Zmień szybko ten FAQ
    > Jacek

    Właśnie pracuję nad tym FAQ. Pewnie nawet tam nie zajrzałeś ale nie ma tam
    takiej odpowiedzi. Umieszczam tylko takie, których jestem pewien, na które
    odpowie dużo ludzi potwierdzając kwestię.
    Zapomniałem, nie ma już tego przepisu, że kosztem nie są straty w majątku
    pokryte odszkodowaniami. Ale jest to przychód więc na to samo wychodzi ;-)
    Czyli fakturę całą wpisujesz w koszty ale z zastrzeżeniem:
    W ust. o pod. doch. od os.fiz Art.23
    "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
    48) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów
    ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem
    dobrowolnym,"

    WS

  • 6. Data: 2002-08-08 15:29:42
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    > Właśnie pracuję nad tym FAQ. Pewnie nawet tam nie zajrzałeś
    Zaglądałem,ale akurat nie w tym konkretnym przypadku

> [...]
    > 48) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz
    > kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte

    To teraz masz jeszcze jedną zagadkę do rozwiązania.Samochód jest
    ubezpieczony,posiada maksymalne zniżki i na skutek np.aktu wandalizmu
    zostaje coś uszkodzone na kwotę powiedzmy 1000zł.
    Likwidacja tej szkody z auto-casco się nie opłaca bo traci się ileś tam
    żniżki,co w ogólnym rozrachunku jest niekorzystne dla podatnika.
    Podatnik likwiduje szkodę za własne pieniądze.Czy można taki wydatek
    uznać za KUP?
    Jacek

  • 7. Data: 2002-08-10 20:20:15
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    --
    napisał:aiu2p1$7q2$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > żniżki,co w ogólnym rozrachunku jest niekorzystne dla podatnika.
    > Podatnik likwiduje szkodę za własne pieniądze.Czy można taki wydatek

    Cha, dobre pytanie ;) Po rozważeniu uważam, że pewnie koszt jest ale
    przychód też.
    Ust. pdof
    "Art. 14.
    . 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po
    wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont."
    Czyli odszkodowanie mu się należało więc jest jego przychodem, choć go nie
    dostał.
    Ale to tylko domysły, ciekawy jestem jak jest na prawdę. Odpisz, chętnie
    umieszczę na swojej stronie.
    Nie wiem czy ma sens robienie tej strony ale trochę szkoda mi że duże
    ciekawych i przydatnych kwestii ginie gdzieś w czasie i trudno potem coś
    gdzieś odnaleźć z jednoznaczną odpowiedzią.

    pozdrawiam
    WS

  • 8. Data: 2002-08-10 22:27:10
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    w wiadomości news:aj3sdb$q0l$1@sunsite.icm.edu.pl...
    > Cha, dobre pytanie ;) Po rozważeniu uważam, że pewnie koszt jest ale
    > przychód też.

    A nie bezpłatne świadczenie przypadkiem?
    Przecież samochód naprawiony,a firma nie poniosła kosztów.A może to być
    także darowizna na rzecz firmy,przecież ktoś te pieniądze wyłożył na
    naprawę.

> [...]
    skont."
    > Czyli odszkodowanie mu się należało więc jest jego przychodem, choć go

    A od kogo miał dostać? Z urzędu?

    > Ale to tylko domysły, ciekawy jestem jak jest na prawdę.

    Ja też ,dlatego zadałem pytanie

    > Odpisz, chętnie umieszczę na swojej stronie.
    Odpisuję ,ale i tak brak jednoznacznej odpowiedzi,a wręcz przeciwnie-
    wynikają następne pytania.

    Jacek

  • 9. Data: 2002-08-11 06:20:42
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Jacek <s...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aj43vo$bf5$...@n...tpi.pl...

    > Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    > w wiadomości news:aj3sdb$q0l$1@sunsite.icm.edu.pl...
    >
    > A nie bezpłatne świadczenie przypadkiem?

    hm..chyba nie. Bezpłatne świadczenie jest wtedy kiedy usługodawca nie bierze
    pieniędzy za to. A tu wydatek nastąpił.

    > Przecież samochód naprawiony,a firma nie poniosła kosztów.A może to być
    > także darowizna na rzecz firmy,przecież ktoś te pieniądze wyłożył na
    > naprawę.

    Nie, zaraz, jeżeli mówimy o samochodzie będącym Środkiem Trwałym to wszelkie
    wydatki na naprawy mozna zaliczyć do KUP. Kto zapłacił nie ma znaczenia,
    ważne jest na kogo np.blacharz wystawił fakturę. Jeżeli na firmę to jest to
    kosztem.

    > 3,
    > skont."
    > nie
    >
    > A od kogo miał dostać? Z urzędu?

    Z zakładu Ubezpieczeń. Ale faktycznie szkody nie zgłosił, więc nie zostało
    to formalnie ustalone, obliczone i zatwierdzone do wypłaty

    > Ja też ,dlatego zadałem pytanie

    he, myślałem, że to zagadka-ciekwostka na którą znasz odpowiedź ;) Że jest
    wtym jakiś haczyk.

    > Odpisuję ,ale i tak brak jednoznacznej odpowiedzi,a wręcz przeciwnie-
    > wynikają następne pytania.
    >
    > Jacek

    Uważam, że zgodnie z przepisami będzie to KUP. Samochód jest objęty
    ubezpieczeniem dobrowolnym więc jest ok. Odszkodowanie nie zostało
    przyznane,wypłata nie nastąpiła, więc nie ma przychodu.
    Dobrze by było żeby się ktoś jeszcze wypowiedział.
    Nie znalazłem nic na ten temat w internecie.

    WS

  • 10. Data: 2002-08-12 15:31:51
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    w wiadomości news:aj6a9o$raf$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
    > Dobrze by było żeby się ktoś jeszcze wypowiedział.
    > Nie znalazłem nic na ten temat w internecie.

    W swoich wątpliwościach zawarłem trochę maskowanej ironii.Mam nadzieję
    że się nie obraziłeś,ale celowo zadawałem takie trochę głupkowate
    pytania.
    Zaskoczyłeś mnie z tym przychodem i jednocześnie trochę ubawiłeś.Co Ci
    przyszło do głowy,że odszkodowanie jest należne i zakwalifikowałeś go do
    przychodu,skoro wyraźnie napisałem,że nie opłaca się korzystać z tego
    rodzaju zwrotu kosztów naprawy.
    Jacek