  • 1. Data: 2005-02-05 17:34:36
    Temat: Urlop macierzyński z etatu i nie zawieszona działalnosć gospodarcza...
    Od: Beata <...@...pl>

    Za ok 7 tygodni urodzę dziecko i będę przebywała na urlopie
    macierzynskim z umowy o pracę. Oprócz etatu - mam zarejestrowaną
    działalnosć gospodarczą, z której opłacam tylko ubezpieczenie zdrowotne.
    Będąc na urlopie macierzyńskim nie zamierzam zawiesić działalności
    gospodarczej, dlatego też jestem swiadoma tego,że będę musiała płacić
    całe ubezpieczenie z dg. A z ZUS będę otrzymywała macierzyński w ramach
    etatu.

    Moje pytanie: czy wobec tego mogłabym ztrudnić się na zlecenie
    (symboliczne wynagrodzenie) i opłacać z tego tytułu składki ZUS - wtedy
    powstałby zbieg tytułów z ubezpieczeń i z działalności nadal płaciłabym
    tylko zdrowotne?

    Czy na zleceniu musiałabym wykonywać inne czynności niż mam określone w
    przedmiocie działalności gospodarczej?

    pozdrawiam i dziękuję za odp

    beata

  • 2. Data: 2005-02-11 18:54:48
    Od: "ESka" <e...@g...pl>

    Witaj, widzę że niestety nikt ci nie odpowiedział na twoje pytanie :-(

    > Za ok 7 tygodni urodzę dziecko i będę przebywała na urlopie macierzynskim
    > z umowy o pracę. Oprócz etatu - mam zarejestrowaną działalnosć
    > gospodarczą,

    No właśnie też jestem w takiej sytuacji. Tylko, że mam jeszcze trochę więcej
    czasu, jakieś 12 tygodni.

> [...]
    > (symboliczne wynagrodzenie) i opłacać z tego tytułu składki ZUS - wtedy
    > powstałby zbieg tytułów z ubezpieczeń i z działalności nadal płaciłabym

    Też mnie to bardzo interesuje, bo płacenie dodatkowo 550 zł odczuwam jako
    głęboko krzywdzące. W końcu osoby tylko pracujące, otrzymują zasiłek
    macierzyński i mogą sobie dorabiać w ramach umowy o dzieło z własnym
    pracodawcą i nie muszą płacić składek.

    > Czy na zleceniu musiałabym wykonywać inne czynności niż mam określone w
    > przedmiocie działalności gospodarczej?

    W tym miejscu akurat jestem przekonana, że musiałoby to być zlecenie nie
    związane z działalnością. Ale może się mylę.

    Ja ci podpowiem co przeczytałam w styczniowym numerze Biuletynu
    Informacyjnego firmy GOFIN. Otóż proponują oni pójście na urlop macierzyński
    dwa tygodnie przed terminem porodu, w końcu jest taka możliwość. W tym
    momencie należy się zarejestrować i opłacać składki z działalności. W
    momencie urodzenia dziecka należy się zwrócić do ZUS o zasiłek macierzyński
    z tytułu ubezpieczenia chorobowego z tytułu działalności. W tym momencie nie
    tylko zawiesza się płacenie składek ale jeszcze dochodzi dodatkowy zasiłek.
    Według nich ZUS nie powinien odmówić świadczeń. Jak jest w rzeczywistości
    pozostaje nam tylko się dowiedzieć.

    > pozdrawiam i dziękuję za odp

    Również pozdrawiam i proszę o informacje, jeśli uda ci się gdzieś dowiedzieć
    o tym ubezpieczeniu od zlecenia.
    Myślę, że można by było spróbować opcji z GOFINu, a jeśli nie wypali
    wykorzystać to zlecenie, jeśli to prawda. Pod warunkiem, ze zdąży się wziąć
    to wcześniejsze macierzyńskie zanim się urodzi.
    Gdybyś wykorzystała taką możliwość to proszę daj znać czy ci się udało.

    > beata

    ESka