  • 1. Data: 2012-10-23 11:25:24
    Temat: VAT-7K i odpis za zakup kasy fiskalnej
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Witam.

    Podatnik założył działalność pod koniec I kwartału 2012r i zakupił
    kasę fiskalną (zafiskalizowaną i zgłoszoną do US dopiero w II
    kwartale).

    Ponieważ podatnik poniósł koszty na starcie, deklaracje VAT-7K za I
    i II kwartał wykazały nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (0
    podatku do zapłaty).

    Deklaracja za III kwartał wykazała już jednak należny podatek do
    zapłaty, i podatnik sobie przypomniał o odpisie za zakup kasy
    fiskalnej (podatnik spełnia wszystkie wymogi).

    Ponieważ jednak podatnik jest nieuleczalnym kretynem, w deklarach za I
    i II kwartał, w pozycji 59. ("Kwota wydatkowana na zakup kas
    rejestrujących, przysługująca do zwotu w danym okresie
    rozliczeniowym") wpisał "0". I teraz ma mały problem.

    Podatnikowi do wyboru przychodzą 3 możliwości:

    1. W deklaracji za III kwartał wpisać kwotę przysługującą do
    odliczenia w poz. 56 ("Kwota wydatkowana na zakup kas rejestrujących,
    do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym"), i nie robić nic
    więcej.

    2. Składać korekty wcześniejszych deklaracji (pytanie dodatkowe -
    której? za I kwartał czy II? Czy może obydwu?)

    3. Nie robić nic i przyjąć te 700zł na klatę, jako koszty własnego,
    nieuleczalnego kretynizmu?

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 2. Data: 2012-10-24 11:14:10
    Temat: Re: VAT-7K i odpis za zakup kasy fiskalnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2012, Yakhub wrote:

> [...]
    > fiskalnej (podatnik spełnia wszystkie wymogi).
    >
    > Ponieważ jednak podatnik jest nieuleczalnym kretynem,

    Y tam.
    Podatnik wykazje się zbyt małą wiarą w siebie ;)
    No chyba że podatnik polega na opisach, bez samodzielnego przeczytania
    właściwych przepisów, co jest szpilą przy okazji niniejszego posta ;)
    (jest jeszcze wersja hardcore - przyjmowanie za pewnik, bez sprawdzenia
    w przepisach, ustnych wyjaśnień z US).

> [...]
    >
    > 2. Składać korekty wcześniejszych deklaracji (pytanie dodatkowe -
    > której? za I kwartał czy II? Czy może obydwu?)

    Za 1. IMO nie można.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,1560,,
    ,rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-27122010-r-
    w-sprawie.html
    +++
    § 2.
    1. Odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego
    dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:
    [...]
    2) rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego
    nie póŸniej niż w obowišzujšcych terminach [...]
    ---

    Czytasz dalej.
    Na mój gust, z par.3 wynika że można bez korekty.
    Minister łaskaw był zapisać:
    "lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym"
    Zapis dotyczy DEKLARACJI (a nie kwoty).

    > 3. Nie robić nic i przyjąć te 700zł na klatę

    Nie martw się, minfin już zadba o to, żeby te 7 stów kiedyś
    wyciągnąć, ja bym ich na razie nie dawał :P

    Jak to mawiają "każdy odpowiada za siebie" :>

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, bez kasy rejestrującej)

  • 3. Data: 2012-10-25 13:13:37
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 24 Oct 2012 11:14:10 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Na mój gust, z par.3 wynika że można bez korekty.
    > Minister łaskaw był zapisać:
    > "lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym"
    > Zapis dotyczy DEKLARACJI (a nie kwoty).

    Chciałem wcześniej odpisać, ale to "następujące" mnie zmartwiło. Jaka jest
    wykładnia tego słowa? Może oznaczać dowolne okresy, byle późniejsze niż
    określony, czy występujące jeden po drugim? Bo to zdaje się jest główna
    wątpliwość pytającego.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2012-10-25 23:36:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Oct 2012, Borys Pogoreło wrote:

    > Chciałem wcześniej odpisać, ale to "następujące" mnie zmartwiło. Jaka jest
    > wykładnia tego słowa? Może oznaczać dowolne okresy, byle późniejsze niż
    > określony,

    IMO tak.

    > czy występujące jeden po drugim?

    Pomijając uwagę niżej, byłoby "kolejne".
    Nie ma, nie ma nakazu "kolejności".

    > Bo to zdaje się jest główna wątpliwość pytającego.

    Ale słowa ministra dotyczą deklaracji, w której można dokonać odliczenia.
    Nie okresu lub okresów :)
    Zupełnie inna sprawa, to fakt, że skasowanie "deklaracyj" (ze
    staropolskiego, "jednej deklaracji, kilku deklaracyj") rzeczywiście
    wnosi niejednoznaczność.
    Ale ze względu na brak innych ograniczeń, IMO teza że to podatnik
    wybiera (bez ograniczeń[1]) jest uzasadniona.
    [1] z dokładnością do przedawnienia. Czyli do 5 lat (lub do momentu
    uchylenia przepisu), jednocześnie przedłużając o tyle termin
    skutecznej kontroli :)

    pzdr, Gotfryd