  • 11. Data: 2007-02-09 15:25:00
    Temat: Re: VAT a likwidacja firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Feb 2007, gonia wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > jeżeli do proporcji nie wliczysz sprzedaży ST - w tym wypadku zwolnionego -
    > to proporcja wyniesie 100% sprzedaży opodatkowanej (zakładając wykonywanie
    ^^^^^^^^^
    > czynności tylko opodatkowanych)

    A kto powiedział ze do wszystkich czynności można korzystać z proporcji
    ogólnej? ;)
    Cały pic w tym, że "proporcja ogólna" to wg litery ustawy wyjątek, i tak
    naprawdę powinien być stosowany tak jak poprzednio (pamiętamy
    interpretacje iż prawdą jest, że wyodrębnienie tylko jednej proporcji
    sprzedaży na druku deklaracji NIE ma pierwszeństwa przed ustawą, i że
    byli podatnicy "liczący proporcje pomocnicze na boku".
    Inna rzecz, że w tym układzie (sprzedaży "ogólnie" 100% oraz sprzedaży
    ST zwolnionej) również nie ma proporcji, ale jest bezwzględne wyłączenie.

    +++
    2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całoœci lub częœci kwot,
    ^^^^^^^^^^^^^
    o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku
    należnego o takš częœć kwoty podatku naliczonego, którš można
    proporcjonalnie przypisać czynnoœciom
    ---

    Stosowanie "proporcji ogólnej" jest jak widać wyjątkiem: tylko *jeśli*
    "wyodrębnienie" nie jest możliwe.
    W przypadku sprzedaży tegoż ST zapis jest jasny:

    +++
    4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastšpi
    sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te
    sš nadal używane na potrzeby czynnoœci podlegajšcych opodatkowaniu
    u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
    6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostanš:
    1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze
    wykorzystanie tego towaru zwišzane jest z czynnoœciami opodatkowanymi;
    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty
    przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest zwišzane
    wyłšcznie z czynnoœciami zwolnionymi lub niepodlegajšcymi opodatkowaniu.
    ---

    Nie widzę możliwości manewru :) - tę część VAT która "przypadnie na
    czynności zwolnione" trzeba zwrócić.
    Bardzo sensowne jest wyłączenie tego z "ogólnej proporcji" - ale trzeba
    przyznać, że o ile w ogóle jest stosowana "korekta VAT" to niestosowanie
    tej proporcji do sprzedawanego ST również ma sens.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-02-10 11:22:10
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    Nie, no teraz to juz naprawde nic nie rozumiem.
    Ale moze na moim prosty przykladzie mi podpowiecie
    co mnie czeka.

    Do tej pory mam sprzedaz (uslugi) wyłacznie 22%VAT.
    Mam osobowy samochod w ST.
    Planuje go sprzedac (faktura, VAT "ZW") i kupic inny
    osobowy "na firmę".
    I co wtedy?

    Jest tez inna opcja - tego pierwszego nie sprzedam.
    Rozumiem, ze nie bardzo moglbym miec 2 samochody w ST,
    wiec ten pierwszy bede musial jakos "wyjąć" z firmy
    i przekazać spowrotem na cele czysto prywatne.
    Czy to jakos wplynie na odliczanie 60% VAT-u za ten nowy?

    Dzieki,

    latet

  • 13. Data: 2007-02-10 11:51:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Feb 2007, latet wrote:

    > Do tej pory mam sprzedaz (uslugi) wyłacznie 22%VAT.
    > Mam osobowy samochod w ST.
    > Planuje go sprzedac (faktura, VAT "ZW")

    ...i na mój rozum pociąga to za sobą konieczność korekty VAT
    odliczonego. Odliczonego od *tego zakupu*, i tylko wtedy
    jeśli sprzedaż nastąpiła mniej niż 5 lat od zakupu.
    Przyznam że nigdy nie doliczyłem się czy lata wypada
    liczyć "z góry" czy z dołu, tj. czy jeśli samochód
    był kupiony w 2005 a sprzedaż będzie w 2007 to do
    korekty mają iść 2 lata czy 3 lata.

    > wiec ten pierwszy bede musial jakos "wyjąć" z firmy
    > i przekazać spowrotem na cele czysto prywatne.

    Y...a to Twoja firma nie jest "celem czysto prywatnym"? ;)
    Jak rozumiem masz na myśli cele bądź użytkowanie "osobiste" :)
    No to z tym samym skutkiem.
    Przekazanie na cele nie związane z opodatkowanym przychodem
    skutkuje obowiązkiem wystawienia f-ry wewnętrznej:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    art.7.2:

    2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów
    należšcych do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż zwišzane
    z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególnoœci:
    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika
    lub jego pracowników[...]

    ...oraz dalej art.106.7:
    7. W przypadku czynnoœci wymienionych w art. 7 ust. 2
    i art. 8 ust. 2, wewnštrzwspólnotowego nabycia towarów,
    dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
    oraz importu usług wystawiane sš faktury wewnętrzne[...]

    > Czy to jakos wplynie na odliczanie 60% VAT-u za ten nowy?

    Moim zdaniem w żaden sposób.
    Konieczność "rozliczenia VAT" dotyczy zbywanego ST :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-02-12 10:49:45
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    > Przekazanie na cele nie związane z opodatkowanym przychodem
    > skutkuje obowiązkiem wystawienia f-ry wewnętrznej:
> [...]

    No tak...
    Ale mysle, ze musze to zrobic, bo przeciez nie moge
    miec dwóch aut osobowych "na stanie" 1-os firmy?

    latet

  • 15. Data: 2007-02-12 16:12:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    latet wrote:

    > Ale mysle, ze musze to zrobic, bo przeciez nie moge
    > miec dwóch aut osobowych "na stanie" 1-os firmy?

    To Ty *JEDNYM* autem jeździsz
    do klienta w dni parzyste i nieparzyste?
    (i do urzędów też tym samym?)

  • 16. Data: 2007-02-12 21:37:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:
    > To Ty *JEDNYM* autem jeździsz
    > do klienta w dni parzyste i nieparzyste?
    > (i do urzędów też tym samym?)

    :-)

    A tak na poważnie, to jaka jest praktyka?

    Czy kontrole kwestionują amortyzację dwóch samochodów osobowych w
    1-osobowej DG?

    Bo też się zastanawiam czy jeden z nich raczej wycofać z EŚT czy też
    jeżdzić w dni parzyste jednym a w dni nieparzyste drugim.

    Piotrek

  • 17. Data: 2007-02-15 13:49:48
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]

    > przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest zwišzane
    > wyłšcznie z czynno?ciami zwolnionymi lub niepodlegajšcymi opodatkowaniu.

    OK, byłam na etapie <zwykłych> korekt i zapomniałam, że jeszcze istnieje
    4 i 6. A przez ostatnie kilka dni główkuję, jaki to środek trwały, od
    którego przysługiwało odliczenie podatku, może być sprzedany w stawce
    zwolnionej bądź nie podlegającej opodatkowaniu.

    Samochody osobowe - i owszem, ale co jeszcze? Poza tym zwolnienei
    samochodów wynika z rozporządzenia, i uważam, że jeżeli przepis ten
    miałby dotyczyc owych samochodów, w rozporządzeniu powinno byc dopisane,
    że że jest zwolnienie tych samochodów przy zastosowaniu owej korekty z
    ustawy.

    Ale co jeszzce podpada pod owe zwolnienie ądź niepodleganie?