  • 1. Data: 2007-02-08 07:42:33
    Temat: VAT a likwidacja firmy
    Od: "Cam" <a...@c...pl>

    Witam

    Mam pytanie jak wyglada sprawa z zakupami na firme a zamknieciem
    dzialalnosci. Chodzi mi o to ze prowadze serwis komputerowy, kupowalem duzo
    podzespolow komputerowych i odliczalem sobie od nich VAT a w deklaracji
    VAT-7K wpisywalem zakupy te w rubryke "Nabycie towarow i uslug pozostalych"
    czyli nie uwzglednialem nabycie tych towarow do srodkow trwalych. Wiem ze
    towar ktorego wartosc jest mniejsza niz 3500zl netto mozena nie wpisywac w
    srodek trwaly. Czy jezeli zamkne dzialalnosc musze z tym towarem cos robic
    czy nie jezeli oczywiscie nie jest on srodkiem trwalym.

    Druga sprawa mam samochod ktory jest srodkiem trwalym od ktorego dliczylem
    sobie 60% z 22%Vatu czy tutaj cos musze robic?

    z odpowiedzi z gory dziekuje
    Artur

  • 2. Data: 2007-02-08 07:50:08
    Temat: Re: VAT a likwidacja firmy
    Od: "Cam" <a...@c...pl>

    Użytkownik "Cam" <a...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Mam pytanie jak wyglada sprawa z zakupami na firme a zamknieciem
    > dzialalnosci. Chodzi mi o to ze prowadze serwis komputerowy, kupowalem
    > duzo

    Nie dopisalem jeszcze ze jestem na ryczalcie

    pozdrawiam
    Artur

  • 3. Data: 2007-02-08 09:25:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Feb 2007, Cam wrote:

> [...]
    > towar ktorego wartosc jest mniejsza niz 3500zl netto mozena nie wpisywac w

    Jesteś pewien że prawidłowo rozdzielasz pojęcia "towar" i "środek trwały"?
    W opisywanym przypadku wygląda mi to na "materiały" (traktowane tak samo
    jak towar). *WYGLADA*, bo nie wiem jaki był cel nabycia!
    Przecież towary i ST to są różne kategorie majątku!

    > Czy jezeli zamkne dzialalnosc musze z tym towarem cos robic
    > czy nie jezeli oczywiscie nie jest on srodkiem trwalym.

    Towary, materiały i środki trwałe są tak samo traktowane dla potrzeb
    VAT - trzeba zwrócić cały odliczony VAT i tyle, dlatego przed
    zamknięciem DG warto rozważyć "wyprzedanie majątku DG do gołej ziemi".

    Towary i materiały traktuje się inaczej niż środki trwałe dla podatku
    dochodowego. Skoro masz ryczałt, to trzeba łapać ryczałtowca żeby
    coś napisał :)
    WYDAJE MI SIĘ że przy ryczałcie nic nie trzeba będzie zrobić, ale jak
    piszę: nie znam się, mam KPiR. Może być że np. trzeba zrobić remanent
    "do szuflady".

    > Druga sprawa mam samochod ktory jest srodkiem trwalym od ktorego dliczylem
    > sobie 60% z 22%Vatu czy tutaj cos musze robic?

    Na mój rozum to zależy od daty zakupu.
    Bo przecież od ST dokonuje się (przez 5 lat) "korekty VAT", prawda?
    Ale sprzedaż sam. osobowego (jak rozumiem) jest zwolniona z VAT,
    więc i "przekazanie" na mój gust powinno być "zw".
    A to *może* rodzić obowiazek korekty, IMO.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-02-08 09:52:41
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    > Bo przecież od ST dokonuje się (przez 5 lat) "korekty VAT", prawda?

    Co to znaczy ?

    Dzieki,

    latet

  • 5. Data: 2007-02-08 13:44:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Feb 2007, latet wrote:

    > Co to znaczy ?

    Ano od niecałych dwu lat obowiązuje zasada, że w momencie zakupu
    wartość VAT do odliczenia traktuje się niejako "zaliczkowo", to
    znaczy odlicza się taką część, która obowiązuje wg proporcji
    sprzedaży obowiazującej *na* rok zakupu.

    Dotyczy to tylko ST o WP>15 000 zł co warto zaznaczyć, bo
    większość naszych kompów się nie łapie :) i tanie ST rozlicza
    się jak resztę - czyli "proporcję" (jeśli jest) rozlicza raz
    i z głowy.

    Ale mowa o samochodzie.
    Załóżmy, że mamy podatnika który ma 100% sprzedaży VAT - więc
    odlicza "max co ustawa przewiduje", w omawianym przypadku odlicza
    60% zapłaconego VAT.
    Żeby nie pojawiły się wątpliwości w ulamkach ułamków, przyjmijmy
    że mamy auto za 20 000 zł netto, 4400 zł VAT, czyli do odliczenia
    idzie 2640 zł.

    No i teraz *po każdym roku* dokonuje się korekty odliczonego VAT,
    dla ST jest to okres 5-letni, na każdy rok przypada więc 20%
    odliczonego VAT.
    No i dobrze jest, szczególnie jak podatnik prowadzi sprzedaż 100%
    opodatkowaną, bo palcem nie kiwa a wszystko gra :)

    Problem pojawia się w momencie, jeśli ów ST jest zbywany.
    Konkretnie, sprzedaż samochodu osobowego jest zwolniona z VAT.
    A dla ST istnieją *odrębne* przepisy określające zasady odliczania
    VAT - m.in. ze względu na owe "korekty 5-letnie".
    I w zasadach jest określenie, iż do obliczeń bierze się "przyszłe
    przeznaczenie lub nieprzeznaczenie dla czynności opodatkowanych":
    ujęte jest to oczywiście inaczej, zapisane w rozbitych na drobne
    zapiskach, ale jakiś sens ma.
    Dajmy na to podatnik ma dwa przedsiębiorstwa/zakłady, jedno ma
    100% sprzedaży oVATowanej, drugie pół-na-pół: przenosząć ST
    z pierwszego do drugiegu, musi korygować tę CZĘŚĆ VATu której
    w drugim zakładzie nie mógłby odliczyć a ktora przypada na
    "niezużyty" okres pozostały do 5 lat.

    No i mamy taki układ:
    - sprzedaż ZWOLNIONĄ
    - nierozliczone do końca "zaliczki VAT" jeśli sprzedaż następuje
    prędzej niż 5 lat od zakupu
    - przepisy szczegółowe, które powodują iż proporcję sprzedaży VAT
    przy sprzedaży ST liczy się *odrębnie*. To też ma sens, bo
    dzięki temu sprzedaż maszyny lub samochodu która została "kupiona
    na rachunek a nie fakturę VAT", czyli bez prawa do odliczenia,
    nie spowoduje bezsensownego wejścia w rozliczanie proporcji
    sprzedaży.

    Wtedy wychodzi że dla tego okresu, który "pozostał do końca
    używania" w momencie sprzedaży uzyskujemy "przeznaczenie na
    cele zwolnione z VAT", i aczkolwiek nie dotarłem do tego
    czy korektę liczy się "z góry" czy "z dołu", tj, czy przy
    sprzedaży w 3. roku używania korekta ma dotyczyć 2 lat czy
    3. lat, odpowiednia *część* z odliczonej *części* VAT musi
    zostać skorygowana!
    Dajmy na to - mają podlegać korekcie 2 lata "części niewykorzystanej
    na cele opodatkowane", to w naszym przykładzie 40% z 60% odliczonego
    VATu czyli 528 zł przypadnie zwrócić!

    Uczciwie przyznaję, że widziałem nieco zdań przeciwnych oraz
    dyskusji na ten temat. Jednak ŻADNA z nich nie podawała w uzasadnieniu
    gdzie leży błąd w rozumowaniu iż korekta POWINNA mieć miejsce.
    A jeśli błędu nie ma, to korekta się należy.
    Artykuły "w prasie" również wskazywały że powinna.

    Przepisy to Art.92.2 i dalsze, z ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ... z naciskiem na treść art.92.6
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-02-09 06:17:57
    Od: Janusz <j...@a...net.pl>

    On Thu, 8 Feb 2007 10:25:33 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Towary, materiały i środki trwałe są tak samo traktowane dla potrzeb
    > VAT - trzeba zwrócić cały odliczony VAT i tyle, dlatego przed
    > zamknięciem DG warto rozważyć "wyprzedanie majątku DG do gołej ziemi".

    Czy w takiej sytuacji nalezy dalej sie przejmowac mozwliwoscia
    podpadniecia pod kase fiskalna? Czy mozna po prostu sprzedac
    wszystko chetnym (w tym os. prywatnym) jak leci, bez sprawdzania
    co podpada pod koniecznosc instalowania kasy a co nie... ?

    Przeciez bez sensu by bylo kupowac kase po to zeby zamknac
    dzialanosc:)

    --
    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 7. Data: 2007-02-09 09:16:49
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    Uffffffffff.......
    Nie wiem czy wiele rozumiem z tego wykladu,
    ale chyba zrozumialem najwazniejsze - ze dopoki
    mam 100% sprzedazy z VAT 22%, to nie musze sie
    tym przejmowac.

    latet

  • 8. Data: 2007-02-09 09:39:28
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-02-2007 o 10:16:49 latet <s...@x...pl> napisał(a):

    > Uffffffffff.......
    > Nie wiem czy wiele rozumiem z tego wykladu,
    > ale chyba zrozumialem najwazniejsze - ze dopoki
    > mam 100% sprzedazy z VAT 22%, to nie musze sie
    > tym przejmowac.

    No i jeszcze to, że to zakrawa na paranoję, że dorośli ludzie zajmują
    się takimi absurdami, minster z pełną powagą pisze taą kichę, potem
    aparat skarbwy z pełną powagą to interpretuje, sądy z pełną powagą
    wydają na ten temat wyroki, a powinno być w Konstytucji gdzieś zapisane,
    że w przypadku napotkania absurdalnego przepisu można się śmiać do woli
    i nie stosować się do paranoi.

    pozdr

    --
    ZUS * PIT * VAT => Kroją Cię na dzień dobry z 55% twoich zarobków.
    Samochód,piesek,alkohol,papierosy i mnóstwo innych - tracisz kolejne

  • 9. Data: 2007-02-09 14:10:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Feb 2007, latet wrote:

    > Uffffffffff.......
    > Nie wiem czy wiele rozumiem z tego wykladu,

    Nie marudź ;)

    > ale chyba zrozumialem najwazniejsze - ze dopoki
    > mam 100% sprzedazy z VAT 22%, to nie musze sie
    > tym przejmowac.

    Poszło o to, że jak się sprzedaje samochód osobowy
    to mamy sprzedaż zwolnioną - chcesz czy nie, minister
    zwolnił i z głowy, która nie dotyczy reszty DG
    (jest przepis szczegółowy - sprzedaż ST nie wlicza
    się do proporcji ogólnej), ale koniecznej korekty VAT
    odliczonego od *tego samochodu* już dotyczy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-02-09 14:37:56
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > (jest przepis szczegółowy - sprzedaż ST nie wlicza
    > się do proporcji ogólnej), ale koniecznej korekty VAT
    > odliczonego od *tego samochodu* już dotyczy :)

    jeżeli do proporcji nie wliczysz sprzedaży ST - w tym wypadku
    zwolnionego - to proporcja wyniesie 100% sprzedaży opodatkowanej
    (zakładając wykonywanie czynności tylko opodatkowanych)