  • 1. Data: 2005-06-13 10:00:15
    Temat: VAT dzielo, zlecenie - kolejna odslona
    Od: m...@p...osiedla.net

    Witam,

    temat byl poruszny juz na forum, ale nie padła jednoznaczna konkluzja.
    Moze tym razem sie uda. Prosze o opinie i komentarze.

    Art. 15 ustawy VAT definiuje m.in. pojęcie podatnika, tj.
    osoby/jednostki ktora podlega ustawie o VAT.
    ust 3 tego artykułu wymienia czynności, które nie są traktowane jako
    "samodzielna działalność gospodarcza" użyta w definicji podatnika w
    ust. 1.
    Jeżeli zatem określona czynność (np. umowa o dzieło spełniające
    określone wymagania okreslone w ust. 3 ) nie będzie zakwalifikowana
    jako ww "działalność gospodarcza" to nie powinna podlegać
    opodatkowaniu VAT w ogóle bez względu na limit zwolnienia
    podmiotowego.
    Ja rozumiem, że zwolnienie podmiotowe (10.000 euro, art. 113 ust.1)
    dotyczy tylko podatników VAT. Proszę mnie poprawić jesli się mylę.

    Druga wątpliwość dotyczy oczywiście ZUSu.
    Jezeli umowa będzie zawierała warunki podane w art.15 ust.3 to zbliża
    się w konstrukcji do umowy o pracę. Jak się zabezpieczyć przed
    uznaniem takiej umowy za umowę o pracę (z wszelkimi konsekwencjami
    tego, tj. składkami ZUS).

    Przepraszam za powielanie tematu i prosze o kometarze.
    Dzięki.
    Pozdrawiam,
    Mariusz