  • 1. Data: 2004-04-29 22:02:59
    Temat: VAT i ubezpieczenie samochodu - jak rozliczyc ?
    Od: "Pisklak" <pisklak@_wytnij_sm.pl>

    Sytuacja jest nastepujaca:

    1. Samochod w leasingu
    2. Szkoda zlikwidowana bezgotowkowo w PZU, odszkodowanie w kwocie netto
    wypacone do warsztatu na pokrycie kosztow naprawy
    3. Faktury VAT wystawione przez warsztat na leasingobiorce czyli mnie ->
    zaplacilem VAT od tych faktur
    4. Jak rozliczyc te faktury ?
    znalzalem w googlach takie info:
    "Jeżeli tak, PZU wypłaca odszkodowanie netto, ty je ujmujesz jako
    przychód, faktury za naprawę wrzucasz w koszty i odliczasz z nich VAT"

    Jesli to prawda to na podtsawie jakiego dokumentu moge ujac odszkodowanie
    wyplacone przez PZU jako przychod (posiadam od nich tylko zgloszenie szkody,
    kosztorysy i inne papiery zabral warsztat) ?

    --
    Pozdr.
    Pisklak

  • 2. Data: 2004-04-30 04:19:48
    Temat: Re: VAT i ubezpieczenie samochodu - jak rozliczyc ?
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Pisklak napisał:

> [...]
    > wyplacone przez PZU jako przychod (posiadam od nich tylko zgloszenie szkody,
    > kosztorysy i inne papiery zabral warsztat) ?

    Magiczny papier pt. "Decyzja o wypłacie odszkodowania" lub równoważnym.
    Nawet jeśli leży w warsztacie to adresatem jesteś Ty. IMHO powinieneś go
    dostać, bo PZU wystawia go w dwóch egzemplarzach i wysyła i do
    poszkodowanego i do warsztatu.

    pzdr

    Tomek
    (księgowy w warsztacie:-))

  • 3. Data: 2004-04-30 06:23:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2004, Pisklak wrote:
    [...]
    >+ Jesli to prawda to na podtsawie jakiego dokumentu moge ujac odszkodowanie
    >+ wyplacone przez PZU jako przychod (posiadam od nich tylko zgloszenie szkody,
    >+ kosztorysy i inne papiery zabral warsztat) ?

    Zastrzegam że nie sprawdzałem "w innych źródłach", czytaj: piszę
    wyłącznie z ustawy.
    Biorąc pod uwagę iż:
    +++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby
    nie zostały faktycznie otrzymane
    [...ale...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    12) otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem
    działów specjalnych produkcji rolnej.
    ---

    ...to mi wychodzi że takie odszkodowanie ujmuje się KASOWO.
    Czyli podstawą jest operacja bankowa lub dokument kasowy (jeśli
    kwota niższa niż limit), a datą operacji jest data przelewu
    lub data wypłaty.
    Źle kombinuję ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-04-30 12:13:19
    Od: "Pisklak" <pisklak@_wytnij_sm.pl>

    Tomasz Staszewski wrote:
> [...]
    > Nawet jeśli leży w warsztacie to adresatem jesteś Ty. IMHO powinieneś
    > go dostać, bo PZU wystawia go w dwóch egzemplarzach i wysyła i do

    Mam jedynie cos takiego jak "Rozliczenie szkody w pojezdzie", ale kwota tam
    podana jest nizsza niz na fakturach za naprawe (naprawa byla w warsztacie
    sieci PZU). Czy to o to chodzi czy cos innego ? Czy mam scigac PZU o ten
    wlasciwy dokument czy raczej warsztat ?

    --
    Pozdr.
    Pisklak

  • 5. Data: 2004-04-30 15:58:45
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > Czyli podstawą jest operacja bankowa lub dokument kasowy (jeśli
    > kwota niższa niż limit), a datą operacji jest data przelewu

    Dobrze kombinujesz, ale przelew w tym wypadku idzie na drodze
    PZU->warsztat. Klient go nie widzi na oczy. Klient kompensuje sobie w
    księgach zobowiązanie wobez warsztatu z należnością od PZU. My naszym
    klientom radzimy księgować na podstawie decyzji o przyznaniu odszkodowania.

    pzdr

    Tomek

  • 6. Data: 2004-04-30 20:16:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2004, Tomasz Staszewski wrote:
    [...]
    >+ księgach zobowiązanie wobez warsztatu z należnością od PZU. My naszym
    >+ klientom radzimy księgować na podstawie decyzji o przyznaniu odszkodowania.

    Thx. za objaśnienie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)