  • 1. Data: 2003-02-27 05:14:06
    Temat: VAT na usługi projektowe
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    Problemik mały z nowymi załącznikami do VAT.
    Firma świadczyła usługi projektowe przy budowie dróg. Wg załącznika nr 3 w
    poz. 81 do 31-12-2002 były one obłożone stawką 7% bez względu na symbol KWiU.
    Na skutek nowelizacji pojawiły się tylko roboty ogólnobudowlane drogowe
    z uwidocznionym symbolem PKWiU. W ustawie nowelizacyjnej zamieszczono klauzule
    gwarancyjne, ale dość tajemnicze. Konia z rzędem temu, co coś wyduma.

  • 2. Data: 2003-02-27 18:18:22
    Temat: Re: VAT na usługi projektowe
    Od: "Sławomir Stępniak" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    klauzule
    | gwarancyjne, ale dość tajemnicze. Konia z rzędem temu, co coś wyduma.

    No fakt, problem jest, ale i byl. Projektowanie bylo gdzie indziej w KWiU
    niż roboty budowlane np. Biuletyn Instytutu Studiow Podatkowych 7-8/2001
    s.25 pisal
    "...Z drugiej strony...wspomniane usługi ... są związane z budową
    ...Zastosowanie do nich stawki 7% rodziłoby jednak znaczne ryzyko
    podatkowe". Mimo tych wątpliwości wówczas miałem pisemną interpretację US na
    7% (konkretnie dotyczyło projektowania autostrad w części elektrycznej)
    Zmienił się nr poz. z 81 na 100ileśtam i pojawił się nr PKWiU ale bez
    gwiazdki o wyłączności opisu słownego a w PKWIU opis jest chyba bogatszy.
    Czyli wątpliwości są takie same jak przed 2003 r. Moim zdaniem można
    projektować (wg odp. nr PKWiU) ale robiąc dla drog można też się podczepić
    pod usluge zwiazana z budowa dróg wg tego punktu. Bowiem klasyfikuje sie
    konkretną usługę a nie całokształt działalności. Gdy projektant wystawi
    fakture za powielenie egzemlarza projektu - to klasyfikuje jako działalność
    introligatorską czy jak jej tam.
    Liczy się opis usługi na fakturze (i napisany koniecznie nr PKWiU ten
    słuszny-7%) Najlepiej napisać "wykonanie projektu związanego z budową
    drogi..." żeby była literalna zgodność.
    Ale to wszystko tylko IMO , bezpiecznie byłoby do swojego US o
    interpretacje, ja jeszcze nie zdazylem wiec nie wiem jak dzis zareaguja,
    pzdr Slawek S. s...@p...onet.pl1 (ale bez cyfr)

  • 3. Data: 2003-03-01 10:50:03
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    Dzięki, ale proszę zauważyć, że usługi w ogóle wyleciały z załącznika, a
    pojawiły się w to miejsce tylko roboty ogólnobudowlane zwiazane z budową
    dróg...
    Jeśli chodzi o MF, to dzielnie stoi na stanowisku, że bedzie 22%, co też jest
    na ich stronie w gorących pytaniach. Problem, który staram się rozwiązać jest
    głębszej tedy natury. Gdyby przyjąć, że klauzule gwarancyjne z art. 5 i 6
    ustawy nowelizacyjnej dotyczą tylko i wyłącznie "tłumaczenia" języków SWW i
    KU, to doszłoby do sytuacji, w której cel ustawy zostałby wypaczony poprzez
    wprowadzenie zmian w opodatkowaniu niezależnie od symbolu. Sprawa jest zaś o
    tyle ciekawa, że usługi projektowe i pod rządami starej ustawy, co do zasady,
    były obłożone stawką 22%. Usługi związane z drogami były podane bez symboli
    statystycznych, a zatem na fakturze konieczny był opis. Skoro zaś obecnie
    zawężono jakby zakres podając PKWiU na roboty, to praktycznym problemem staję
    się również sposób wystawienia faktury.