  • 1. Data: 2007-04-16 11:18:49
    Temat: VAT od zakupionego motocykla
    Od: "Robinh" <r...@p...onet.pl>

    Witam mam pytanko, w necie jest dwie całkowicie sprzeczne informacje
    dotyczące odliczenia VAt-u przy zakupie motocykla na potzreby DG. Proszę o
    ew. sygnały z jakim podejściem US się Państwo spotkali.
    Renata

  • 2. Data: 2007-04-16 11:33:31
    Temat: Re: VAT od zakupionego motocykla
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Robinh napisał(a):
    > Witam mam pytanko, w necie jest dwie całkowicie sprzeczne informacje
    > dotyczące odliczenia VAt-u przy zakupie motocykla na potzreby DG. Proszę o
    > ew. sygnały z jakim podejściem US się Państwo spotkali.

    A o jakie podejścia chodzi?
    Motocykl nie spełnia wymagań do odliczenia VAT więc odliczyć można 60%
    nie więcej niż 6tys.
    To jasno wynika z ustawy o podatku od towarów i usług art 86 ust.4
    Ktoś potrafi udowodnić tezę przeciwną?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2007-04-16 12:56:50
    Od: "Robinh" <r...@p...onet.pl>

    > A o jakie podejścia chodzi?
    > Motocykl nie spełnia wymagań do odliczenia VAT więc odliczyć można 60%
    > nie więcej niż 6tys.
    > To jasno wynika z ustawy o podatku od towarów i usług art 86 ust.4
    > Ktoś potrafi udowodnić tezę przeciwną?
    >
    > Maddy
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***
    >
    > Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    > JID m...@e...com.pl
    > GG: 5303813

    Kupując motocykl na firmę można odpisać 22% VAT zarówno z ceny jego zakupu,
    jak i z ceny kupowanego do niego paliwa. Wkrótce ma się to zmienić.

    Obowiązujące w Polsce przepisy podatkowe nie pozwalają na pełne odliczanie
    VAT w cenie nabywanych przez firmy samochodów. Jeżeli chodzi paliwo, to w
    przypadku popularnych samochodów osobowych VATu nie można odliczać w ogóle.
    Artykuł 86 ust. 3 ustawy o VAT umożliwia odliczanie do 6 tys. zł podatku
    naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych. Możliwość odliczania VAT w
    cenie benzyny jest ograniczona do ciężarówek i vanów, przy czym VANy muszą
    spełniać kryteria, praktycznie wyłączające możliwość korzystania z nich jako
    z tanich i wygodnych aut osobowych.

    Motocykl nie jest pojazdem samochodowym, gdyż w przepisach o statystyce
    publicznej (a te właśnie przepisy stanowią podstawę do definiowania pojęć,
    używanych w ustawie o VAT), a dokładnie w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i
    Usług motocykle nie są wymienione w dziale 23, w którym wymienione są
    wszelkiego rodzaju samochody. W związku z tym do motocykli nie odnoszą się
    ograniczenia w uprawnieniu do odliczania VAT, nałożone na pojazdy
    samochodowe.

    Interpretację tę potwierdzają urzędnicy skarbowi. W postanowieniu Pierwszego
    Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 19 września 2005 r. (sygn. I
    US-II/443/98/05): można znaleźć informację, że "Motocykle, w rozumieniu
    przepisów o statystyce publicznej, a także w potocznym znaczeniu, są innymi
    niż samochody, odrębnym środkiem transportu". Takie samo stanowisko zajęła
    też np. Izba Skarbowa w Gdańsku (sng. PI/005-1508/04/CIP/06).

    W efekcie kupując motocykl jako firma VATowiec, mamy prawo zarówno do
    odliczenia 22% VAT w cenie jego zakupu, jak również do odliczenia 22% VAT od
    kosztów zakupu paliwa. Jak łatwo policzyć, kupując Triumpha Rocketa możemy
    zakupić do niego paliwo, umożliwiającego zatankowanie dwóch średniej klasy
    kompaktów, odliczając przy tym 22% VAT w cenie jego zakupu. W ten sposób
    motocykl przestaje być ekskluzywnym hobby prezesa, a zaczyna być generatorem
    oszczędności w firmie.

    Ministerstwo Finansów rozważa zmianę przepisów o VAT tak, aby nabycie kilku
    Rocketów nie pozwalało średniej wielkości firmie na kupowanie paliwa o 22%
    taniej. Dlatego firmy, planujące zakup jednośladów (np.: kurierzy, pizzerie)
    lub chcące zapewnić sobie "furtkę" do kupowania paliwa z zachowaniem
    możliwość odliczania VAT, powinny rozważyć zakup motocykli bez zbędnej
    zwłoki.

    Opracowane na podstawie "Motocykl w wersji full" (Puls Biznesu 30/5/2006).