  • 1. Data: 2002-04-28 16:36:45
    Temat: VAT w eksporcie licencji oprogramowania
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    Witam !

    Pytanko (przejrzalem archiwum w. sz. listy ale nie znalazlem adekwatnego
    problemu)
    Jak wyglada sprawa VATu w eksporcie, gdy wysylam fakture (akurat do Szkocji,
    ale nie tylko tam) za licenje od oprogramowania?
    Towar (oprogramowanie) pobiera sobie klient przez Internet, tylko licencyje
    wysylam mu poczta (razem z faktura, uprzednio klient zaplacil na podstawie
    faktury pro forma ).

    Vizvary Istvan Lodz

    PS. Tak na prawde mysle, ze to jest typowe przekazywanie praw autorskich na
    okreslonych zasadach, bo klient nie korzysta z zadnego programu, tylko kod
    zrodlowy wbuduje sobie do wlasnego oprogramowania, ale niech bedzie
    licencja... nie moge negocjowac i podpisac umowy o przekazywaniu praw z
    kazdym klientem.

  • 2. Data: 2002-04-28 18:06:15
    Temat: Re: VAT w eksporcie licencji oprogramowania
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >Jak wyglada sprawa VATu w eksporcie, gdy wysylam fakture (akurat do Szkocji,
    >ale nie tylko tam) za licenje od oprogramowania?

    Jeśli odbiorca ma siedzibę poza RP to jest to eksport więc
    VAT=0% - art.4a ust.1 pkt.2

    >Towar (oprogramowanie) pobiera sobie klient przez Internet, tylko licencyje
    >wysylam mu poczta (razem z faktura, uprzednio klient zaplacil na podstawie
    >faktury pro forma ).

    A podobno nie ma czegoś takiego jak faktura pro forma...

    PinQ

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2002-04-28 19:11:39
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "ppinq" <p...@h...pl> wrote in message news:02042820061579@polnews.pl...

    > Jeśli odbiorca ma siedzibę poza RP to jest to eksport więc
    > VAT=0% - art.4a ust.1 pkt.2

    Dziekuje ~!!

    > A podobno nie ma czegoś takiego jak faktura pro forma...
    > PinQ

    Szkoda :-)) Ja traktuje to jako kwit, by bank wiedzial za co klient wnosi
    przedplate. Poki co klienci honoruja, banki tez. Pozniej idzie wlasciwa
    faktura.

    Vizvary

  • 4. Data: 2002-04-28 19:29:35
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Szkoda :-)) Ja traktuje to jako kwit, by bank wiedzial za co klient wnosi
    >przedplate. Poki co klienci honoruja, banki tez. Pozniej idzie wlasciwa
    >faktura.

    Był kiedyś wątek, z którego wynikało że wystawianie
    FV pro forma może być dosyć niebezpieczne.
    A co się dzieje jak klient nie zapłaci - wyrzucasz
    fakturę pro forma i nie wykazujesz jej czy też
    ładnie odprowadzasz podatek ?

  • 5. Data: 2002-04-28 21:28:31
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "ppinq" <p...@h...pl> wrote in message news:02042821293595@polnews.pl...

> [...]
    > FV pro forma może być dosyć niebezpieczne.
    > A co się dzieje jak klient nie zapłaci - wyrzucasz
    > fakturę pro forma i nie wykazujesz jej czy też

    Hmmmm. Dla mnie jest oczywiste, ze ksieguję tylko wlasciwe faktury, a nie
    faktury pro forma (przeciez dla kazdej zaplaconej pro forma jest wystawiona
    wlasciwa faktura. Musialbym dwa razy odprowadzac podatku- bez sensu). W
    dokumentach sa obie faktury, ladnie spiete. Ja te "pro forma" stosuję tylko
    w obrocie zagranicznym (wieczorkiem w ramach dzialalnosci gospodarczej
    eksportuje oprogramowanie wlasnego howu). VAT-u nie zawiera. Czesto tez
    dostaje takie faktury ("pro forma"), ale tylko z zagranicy.

    Vizvary Istvan

    Dla mnie sprawa eksportu licencji w ogole jasna nie jest, nikt tez nie mogl
    mi udzielic informacji gdy sie rozpytywalem w urzedach (na przyklad w
    sprawach celnych - towar - oprogramowanie-znajdzie sie u odbiorcy, a
    przeciez nie jest wysylany. Jedyny odbiorca z Wegier mial z tego tytulu
    jakies komplikacje. Reszta - od Meksyku do Taiwanu przez Szkocje jakos sobie
    dalo rade, a sa to czasami firmy niemale, raczej prowadzace pelna
    ksiegowosc)
    Mysle o eksporcie polskich bananow do Ekwadoru. Przynajmniej okreslony jest
    moment, gdy towar opuszcza obszar celny RP..:-)

  • 6. Data: 2002-04-29 19:28:01
    Temat: PPS: VAT w eksporcie licencji oprogramowania
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Apr 2002, Vizvary II Istvan wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zrodlowy wbuduje sobie do wlasnego oprogramowania, ale niech bedzie
    >+ licencja... nie moge negocjowac i podpisac umowy o przekazywaniu praw z

    Ja w sprawie formalnej :)
    Licencja to jest właśnie "przekazanie praw"; owszem, są licencje
    dość wąskie (tylko do uruchamiania programu: 1 raz, przez tydzień,
    dowolną ilość razy i czasu na jednym komputerze, na kilku/wszystkich
    komputerach) oraz szersze - z prawem dowolnej modyfikacji włącznie
    oraz przekazaniem praw do czerpania przyszłych zysków.
    Ale jaki by tytuł nie był - to jest licencja właśnie :)
    BTW: prawa osobiste są niezbywalne, i nie da się nieodwracalnie
    sprzedać np. prawa do podpisania utworu, przynajmniej w .pl !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-29 19:34:03
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ wlasciwa faktura. Musialbym dwa razy odprowadzac podatku- bez sensu).

    No i tak właśnie wynikało z dyskusji.
    Tak z tydzień temu ostatnio czytałem wyrok NSA nt. zapłacenia
    podatku za nieprawidłowo usuniętą fakturę ("wyszły" dwie faktury,
    z tym samym numerem itp. - druga miała być korektą pierwszej,
    ale pierwsza nie została "koszernie" usunięta) - *zapłacić*,
    choć dowody wskazywały że faktyczna płatność była raz.
    I podobnoż USy traktują tak faktury pro-forma (jako nieprawidłowo
    wystawione faktury, co nie zwalnia z zapłacenia VAT: jest naliczony ?
    - jest. To zapłacić wedle ustawy :< )

    >+ eksportuje oprogramowanie wlasnego howu). VAT-u nie zawiera.

    No to pół biedy.

    >+ sprawach celnych - towar - oprogramowanie-znajdzie sie u odbiorcy, a
    >+ przeciez nie jest wysylany.

    ...to twój serwer FTP/HTTP/cokolwiek nic nie wysyła ?? -:O
    -;), oczywiście ! -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-04-29 19:56:42
    Temat: Re: PPS: VAT w eksporcie licencji oprogramowania
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >oraz przekazaniem praw do czerpania przyszłych zysków.
    >Ale jaki by tytuł nie był - to jest licencja właśnie :)

    Skoro już mówimy o sprawach formalnych, to zdaje się, że umowy
    licencyjne muszą być sporządzone na piśmie.
    Powstaje pytanie czy zawarcie takiej umowy przez np. kliknięcie
    myszą jest skuteczne i czy w związku z tym ma tutaj zastosowanie
    wspomniany art.4a ustawy o VAT ?

    >BTW: prawa osobiste są niezbywalne, i nie da się nieodwracalnie
    >sprzedać np. prawa do podpisania utworu, przynajmniej w .pl !

    Ale przynajmniej można zobowiązać się do ich niewykonywania.

  • 9. Data: 2002-04-29 20:27:49
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik ppinq <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@p...pl...

> [...]
    > Powstaje pytanie czy zawarcie takiej umowy przez np. kliknięcie
    > myszą jest skuteczne i czy w związku z tym ma tutaj zastosowanie
    --------
    Biorąc pod uwagę fakt, że pojawia się stawka 0% (czyli preferencyjna)
    wskazane jest posiadanie dowodu potwierdzającego eksport usług (czyli
    siedzibę nabywcy).

    Orka

  • 10. Data: 2002-04-29 21:01:32
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    > Biorąc pod uwagę fakt, że pojawia się stawka 0% (czyli preferencyjna)
    > wskazane jest posiadanie dowodu potwierdzającego eksport usług (czyli
    > siedzibę nabywcy).

    Rzeczywiście.
    A w praktyce może to być nieco kłopotliwe - jak prosto udowodnić,
    że firma X ma siedzibę w Singapurze...