  • 11. Data: 2003-11-01 21:30:46
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Nov 2003, 100ry wrote:

    >+ WITAM :)
    >+
    >+ > Przeoczyłem że wspólnota musi "osobiście" dokonać rozliczeń,
    >+ > jeśli powierzono zarząd.
    >+ > Ale spytam (*spytam*, bo nie wiem czy w dużej wspólnocie tak
    >+ > wolno - bo w małej na pewno !):
    >+
    >+ W dużej wspólnocie tak samo Panie Godrydzie.
    >+ Zawsze to wspólnota się rozlicza de facto z Urzędem Skarbowym.

    A nieprawda.
    Przynajmniej IMO (oraz wartą tyle ile jest warta ustna odpowiedź
    US: ale trchęśmy US z sąsiadem pozwiedzali :)).
    Konkretnie:

    +++++
    Art. 19. [ Stosowanie przepisów innych ustaw ]

    Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących
    nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do
    zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy
    Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
    -----

    A wg KC to *na pewno* wolno zawierać umowy "kilku kupujących
    z jednym sprzedającym" :)
    Chyba że razem z sąsiadami łamiemy przepisy...

    >+ Art. 18. [ Zarząd nieruchomością wspólną ]
    >+ 1. Właściciele lokali mogą

    Pięknie. Mogą.
    Mogą ? A ty mi tu sugerujesz że muszą :) ;)

    [...]
    >+ 3. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust. 1,
    >+ lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady określone
    >+ w niniejszym rozdziale.
    >+ Art. 20. [ Wybór i odwołanie zarządu ]
    >+ 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest
    >+ więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze
    >+ jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być

    No, ci to muszą jak widać... To się zgadza.
    IMO z tego *jeszcze nie wynika* że wspólnota *musi* zawierać
    umowę na dostarczanie prądu do mieszkań ;)

    >+ > >+ Przecież to Wspólnota, która ma swój NIP , REGON, konto bankowe
    >+ > >+ zawiera umowy na dostawę ciepła, wody i wywóz śmieci.

    Popatrz na swoją umowę na dostarczanie energii elektrycznej,
    a później wytłumacz mi czym różni się woda od prądu że
    "na prąd" umowę możesz zawrzeć "osobiście" a na wodę
    i śmieci (jakoby) "musi wspólnota".
    Zastrzegając że uznaję iż jest problem z rozliczaniem tych
    kosztów które dotyczą *części wspólnej*, nie mam zamiaru
    uznawać że "wspólnota zawiera umowy na wywóz śmieci" - chyba
    że istnieje przepis iż lokator (właściciel/najemca) *nie może*
    takiej zawrzeć :)

    >+ > ...czy istnieje powód, dla którego umowę musiałaby zawierać
    >+ > wspólnota ? Patrząc na twój cytat:
    >+
    >+ Bo istnieje coś takiego jak nieruchomości wspólne i każdy współwłaściciel
    >+ MUSI "uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem
    >+ nieruchomości wspólnej".

    Zastrzegam, że dałoby się wyłączyć (IMO) "koszty zarządu", czyli
    jeśli zarządcy trzeba coś płacić - to trzeba; nie podejmuję się
    powiedzieć czy w tym momencie usługa (?) zarządzania podlega
    pod VAT - ale tym obciążony byłby *wyłącznie* zarządca (jako
    dokonujący "usługi"), a nie wspólnota.
    Natomiast prawdą jest że nie umiem wskazać metody obejścia
    tych kosztów, które "czynnikom trzecim" musi zapłacić wspólnota,
    na przykład: za prąd zuzywany do oświetlenia klatki.
    Z tego powodu muszę się poddać :)

    >+ To Wspólnota, którą reprezentuje Zarząd lub Zarządca, z którym zawarto umowę
    >+ o zarządzanie, zawiera umowy na utrzymanie nieruchomości wspólnej

    ...i z tym (niestety ;)) muszę się zgodzić :)

    >+ i na potrzeby swoich członków.

    ...a to to IMO o tyle nadinterpretacja, że *może* ale *nie musi*.
    [...]
    >+ > ...a jeśli "nie powierzono" ?
    >+
    >+ Jeśli "nie powierzono" to obowiązują przepisy Ustawy
    >+ o własności lokali art.18 ust.3

    Nie, nie - to jest zapis który podałeś :), rozumiem że
    chodzi o to iż obowiązuje wtedy art. 20.1.
    Pytanie: a jeśli *jednak* właściciele nie podejmą uchwały
    lub oświadczą że "nie mogą znaleźć chętnych za proponowaną
    cenę" - to co ?

    >+ > Co stoi na przeszkodzie żeby każdy lokator zawarł umowę z kim
    >+ > innym niż wspólnota ?
    >+
    >+ (UWL) art.21 ust.1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej
    >+ i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą
    >+ a poszczególnymi właścicielami lokali.

    Nie odpuszczam: czy z tego wyciągasz wniosek że umowę na
    dostarczanie *tobie* prądu lub usługi telekomunikacyjnej
    musi zaiwierać *wspólnota* ?
    Ja pytałem "co stoi na przeszkodzie", a ty mi że "wspólnota
    *może*" - "może", bo tak interpretuję powyższy zapis.
    Jeśli wspólnota "musi" - to pytam po dobroci jak tam z twoją
    umową z ZE, TPSA/Netią, kablówką itp. (nie wykluczam że
    *którąś* z tych umów masz "via wspólnota" :))

    >+ Art.6 Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania,
    >+ pozywać i być pozwana.

    Może.
    ^ tu jest kropka :)
    Znaczy: "nie musi".

    >+ Albo robi to Zarządca, któremu udzielono takich pełnomocnictw w umowie o
    >+ zarządzanie. No przecież po to UWL została uchwalona, aby mogły zacząć
    >+ działać Wspólnoty mieszkaniowe, które reprezentują właścicieli lokali. I
    >+ tylko z nią firmy powinny i MUSZĄ zawierac umowy.

    Umowy o co ?
    To GZE (podobnie jak wszystkie ZE w kraju) ma kilka milionów
    nielegalnych umów podpisanych :> ;)
    Uprzejmie poproszę podstawę do takiego twierdzenia :)

    >+ Inaczej 100 członków
    >+ pojedynczo zrobiłoby bałagan, za który wszyscy by musieli solidarnie
    >+ odpowiadać ???

    ...z tytułu ?
    To właśnie propozycja abyś odpowiadał za to że sąsiad nie płaci
    za prąd wydaje mi się być postawiona na głowie. A miejscami
    rzeczywiście tak jest - jeśli wspólnota "sama" rozlicza wodę
    lub ciepło, to "płacący" płacą za "niepłacących".
    [...]
    >+ > >+ Zarządcę lub Zarząd można odwołać w każdej chwili,
    >+ > >+ a zawarte umowy przez
    >+ > >+ Wspólnotę będą nadal obowiązywać i będzie realizował je nowy Zarządca.
    >+ >
    >+ > ...o ile umowy były zawarte przez wspólnotę.
    >+
    >+ Umowy powinny być zawarte przez Wspólnotę. Jest to w interesie niezależności
    >+ członków Wspólnoty,
    >+ Nie muszą obawiać się o ich realizacje przy zmianach Zarządu lub Zarządcy.
    >+ Po co kombinować z zapisami w umowach.

    Primo: wcale nie wygląda to tak dobrze. Jak umowa będzie bardzo
    niekorzystna ("i 9 miesięcy wypowiedzenia lub kara umowna
    w wysokości średnich 9 miesięcznych płatności") to wcale nie
    jestem przekonany czy nie lepiej by było jakby (były) zarządca
    brał "ogon" ze sobą - nie próbowałby takich numerów :>
    Secundo: zdaje się nie rozpatrujemy "jak jest lepiej", tylko
    "czy można obejść" ! - prawda ? ;)
    Jeśli cel (uniknięcie rozliczania VAT) ma uświecać środki,
    to należy odpowiedzieć najpierw na pytanie prawne a dopiero
    później się martwić co z tego wyniknie np. finansowo :)
    IMO coś w stylu odpowiedzi na pytanie: "czy mąż może
    legalnie i prawomocnie zatrudnić żonę we własnej DG OF"
    (pomijając co z tego wynika :)).

    >+ > >+ Firma np. biuro podatkowe (które jest Vatowcem), rozlicza
    >+ > >+ koszty mediów Wspólnoty, a nie swoje.
    >+ >
    >+ > Oczywiście.
    >+
    >+ NO TO DLACZEGO ADM, PGM i inni zarządcy VAT-owi doliczają jakiś VAT do
    >+ kosztów mediów we Wspólnocie, która zarządza, skoro WSPÓLNOTA NIE jest
    >+ VAT-owcem ?

    Jeśli to *zarządca* będzie miał podpisaną umowę na dostawę np. wody
    i tenże *zarządca* będzie miał z lokatorem (właścicielem bądź
    najemcą) podpisaną umowę na dostarczanie tejże wody - to gdzie
    widzisz mieszanie do tego "wspólnoty" ? Patrz "kablówka" - co, musi
    "wspólnocie" sprzedawać ?
    Natomiast jeśli źle zrozumiałem twoje pytanie, i pytasz dlaczego
    VAT jest doliczony np. do usługi którą ADM *kupuje*, to mi
    coś nie gra ;)
    Ponadto ty (chyba) dopasowujesz opis do własnego punktu widzenia
    (że "wspólnota kupuje żeby odsprzedać lokatorom") - a IMO *nie ma*
    powodu (patrz: prąd dla ndywidualnych lokali :)) żeby tak *musiało*
    być ! I w tym momencie potraktuj PGM jako "firmę zewnątrzną", która
    we własnym dobrze pojętym interesie zajmuje się dostawą detaliczną
    wody, tak jak (we własnym...) robi to Zakład Energetyczny z prądem,
    który wyręcza elektrownię w dostarczaniu ci prądu pod nos (no, może
    do gniazdka starczy :)) :)
    Po prostu nie widzę przeciwwskazań, żeby taki PGM wykonywał
    dwie *równoległe* ale *różne* operacje:
    - obsługi "zarządzania" w myśl rzeczonej ustawy
    - obsługi lokatorów, ale *indywidualnie*, występując jako
    pośrednik wobec dostawców mediów - ale *nie mieszając*
    do tego wspólnoty.

    Jak rzekłem - nie ma metody na "obejście" (w dużej wspólnocie !)
    obsługi częsci wspólnej...
    I zaznaczam że jestem świadom iż przykładowe oświetlenie
    klatki :) to jest mały pikuś jeśli chodzi o skalę zdarzeń,
    tylko jest dobrą ilustracją problemu.
    Prawdziwym problemem (kwotowym) są wszelkie działania
    remontowe... Zakładając że 200 zł/lokatora/rok to nie jest
    jakaś niewyobrażalnie wysoka kwota, to przy 7 lokalach
    oraz 12 miesiącach mamy ok. 17kzł funduszu remontowego.
    Hm... niby może dać się "zmieścić" w zwolnieniu...
    (bo przychody zwolnione i nie podlegające pod VAT chyba
    do limitu VATu się nie liczą, dobrze mi się wydaje ? Nie
    chce mi się zaglądać do przepisów :) a nie wiem czy
    "usługa" zarządzania jest oVATowana - pewnie nie).

    >+ > >+ I jeżeli Wspólnota nie jest Vatowcem to problem pozostaje.
    >+ > >+ Czy prawidłowo rozumuję ?
    >+ >
    >+ > Wygląda że tak :), na pewno z praktycznego punktu widzenia.
    >+ > Trzymając się przykładu z prądem:
    >+ > - umowę o dostawę do lokalu zawiera każdy właściciel
    >+ > - umowę o dostawę "na klatkę" zawiera... no i właśnie. Tu
    [...]
    >+ Ale właśnie po to Ustawodawca w 1994 roku powołał do życia Wspólnoty
    >+ Mieszkaniowe, aby to one reprezentowały współwłaścicieli w sprawach między
> [...]

    Nie mam pytań, rzeczywiście.
    Wielka wspólnota musi "podpaść" pod CIT i VAT, jedyne co
    może "wywalczyć" to zwolnienie z obowiązku składania co
    miesiąc CIT (i ew. zwolnienie z VAT).

    >+ oraz
    >+ . do ich lokali.

    A tu to sprzeciw. *Może*, ale *nie musi*. IMO - i tak wynika
    z wszystkich zapisów które zacytowałeś :)

    >+ This is my 100ry

    :)
    A ja widać byłbym chory jakbym poddał bez walki :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-11-02 12:47:47
    Od: "100ry" <1...@g...pl>

    Witam Panie Gotfrydzie :)
    Polubiłem te nasze dyskusje :))
    ciąg dalszy :
    "chyba że istnieje przepis iż lokator (właściciel/najemca) *nie może*
    takiej (umowy) zawrzeć "

    > Cały problem Panie Gotfrydzie leży w tym, że duże wspólnoty są "zmuszane"
    przez :
    Wodociągi, Śmieciarzy, Gazowników i Ciepłowników do zawierania takich umów.

    Primo : przez kilkadziesiąt lat w Polsce obowiazywały umowy tych Firm z
    ADM-ami,
    i to ADM-y się rozliczały ze swoimi najemcami, i ich problemem było
    rozliczanie róznic w zużyciu
    - wody ( różnica wskazań głównego wodomierza w budynkui i sumy wodomierzy w
    lokalach ),
    - gazu (w wielu lokalach, w nowych osiedlach z wielkiej płyty, nie ma
    gazomierzy),
    - ciepła ( nie ma indywidualnych ciepłomierzy na grzejnikach w lokalach,
    ani przyrzadów mierzących ciepło pobrane do ogrzania wody),
    - śmieci (100 mieszkań nie ma 100 kubłów na śmieci ), śmieci sa zawsze
    "wspólnie" wrzucane do zsypu.

    Secundo : Firmy te tłumaczą Zarządom wspólnot ( które traktują tak jak
    spadkobierców dawniejszych ADM-ów),
    że media te są :
    - nieopomiarowane,
    - niepodzielne ( ciepło do grzejników i do ciepłej wody),
    - nie ma liczników ( gazu, ciepła)
    - media te sprzedawane Wspólnocie, gdyż są odbierane POŚREDNIO przez
    właścicieli lokali,
    przez WSPÓLNE instalacje wodne, gazowe i centralnego ogrzewania. I nie da
    się ich technicznie już rozdzielić :((
    I to Zarządy wspólnot musza sobie je wewnętrznie rozliczyć.

    W tych budynkach Wspólnot gdzie instalacje do mediów są rozdzielone np.
    - elektryczna ( z licznikiem) do lokalu,
    - gazowa (z gazomierzem) do lokalu,
    - wody zimnej ( z wodomierzem ) do lokalu,
    - pojemniki na śmieci ( przed domem kilkurodzinnym)
    tam Firmy zawierają odpowiednie umowy z właścicielami lokali.
    W pozostałych wypadkach Firmy nie chcą nawet rozmawiać z poszczególnymi
    właścicielami.

  • 13. Data: 2003-11-02 17:46:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2003, Marek wrote:
    [...kasy fiskalne...]
    >+ - Energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda,
    [...]
    >+ no i tu mi brakuje energii cieplnej :-( a byłoby pięknie.
    >+
    >+ Pewnie coś przeoczyłem, pomóżcie bo grozi zakup kasy fiskalnej.

    Na razie bardzo krótko i dywagacyjnie: a sama "gorąca woda" nie
    wystarczy, jako nośnik ?
    W przypadku energii elektrycznej jakoś tak głupio byłoby
    wskazać na "przebieg cząsteczek mniejszych od atomu" :), ale
    IMO w przypadku ciepła można interpretować samo przesyłanie
    nośnika.
    I jak masz dostarczanie ciepła zorganizowane za pomocą ciekłego
    sodu (nie czepiać się, używane AFAIK w pierwotnym obiegu
    elektrowni atomowych ;) !) to w razie dostarczania "ludziom"
    pod "zwolnienie z kasy" by nie mogło się łapać.
    Ale przy "transporcie ciepła wodą"... skoro dostarczanie
    gorącej wody jest (z kasy) zwolnione... źle myślę ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2003-11-02 19:21:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ > Ale przy "transporcie ciepła wodą"... skoro dostarczanie
    >+ > gorącej wody jest (z kasy) zwolnione... źle myślę ?
    [...]
    >+ Czasem się zdarza że są ubytki wody w instalacji ale jak jest prawidłowo to
    >+ woda (trochę chłodniejsza) wraca do dostawcy energii :-), czyli nie
    >+ sprzedaje się gorącej wody a samą energię. W przypadku ubytków na fakturze
    >+ od dostawcy znajdzie się pozycja: za nośnik ciepła.

    Rację masz.
    Ale dziwnie to jakoś wygląda: "nabijanie na kasę" rozliczenia
    ciepła... Może byś "po znajomości" gdzieś odpytał w ADMie czy
    rzeczywiście "nabijają" :)
    *dywagacja*:
    A nie da się tego podpiąc pod "Usługi obsługi nieruchomoœci
    œwiadczone na zlecenie" ?
    A tak BTW: owo "dostarczanie ciepła" jest gdzieś w klasyfikacji ?
    Nie da się załapać na "inne" ? :) ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2003-11-02 20:38:38
    Od: "100ry" <1...@g...pl>

    ciag dalszy

    USTAWA z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
    odprowadzaniu ścieków.
    4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z osobą, która posiada
    tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być
    dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą,
    która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
    5. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, umowa, o
    której mowa w ust. 1, zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą
    nieruchomości wspólnej.
    6. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym
    mowa w ust. 4 i 5, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowy
    z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:
    1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z
    obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z
    przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
    2) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,
    3) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem
    głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady
    ich utrzymania,
    4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do
    lokalu bez zakłócania dostaw wody w pozostałych lokalach; w szczególności
    przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się również
    założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do
    lokalu.
    7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie
    umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w ust. 4 i 5, również
    w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 6.

  • 16. Data: 2003-11-02 21:13:52
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > *W rozumieniu ustawy o VAT* sprzedaż jest.

    Ok, przyjmujemy, że sprzedaż jest!
    W większych wspólnotach obrót już po kilku miesiącach spowoduje, że stracą
    zwolnienie od podatku od towarów
    i usług.
    No to teraz następny problem do rozważenia:
    Następnych kilka miesięcy i mamy przekroczony próg 20 tys. po przekroczeniu
    którego wymagana jest kasa fiskalna. Wspólnota "sprzedaje" przecież dla osób
    fizycznych. :-) (ten cudzysłów dlatego, że mam opory nazywania tego
    sprzedażą)

    W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w
    sprawie kas rejestrujących możemy znaleźć wykaz czynności zwolnionych z
    obowiązku ewidencjonowania, m.in.:
    - Energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda,
    - Woda zgromadzona w zbiornikach i woda oczyszczona, usługi w zakresie
    rozprowadzania wody (co to jest woda oczyszczona? z reguły mamy
    zanieczyszczoną chlorem :-)),
    no i tu mi brakuje energii cieplnej :-( a byłoby pięknie.

    Pewnie coś przeoczyłem, pomóżcie bo grozi zakup kasy fiskalnej.

    Marek

  • 17. Data: 2003-11-03 00:27:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2003, 100ry wrote:

    >+ ciag dalszy
    >+
    >+ USTAWA z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
    >+ odprowadzaniu ścieków.
    [...]
    >+ 6. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym
    >+ mowa w ust. 4 i 5, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowy
    >+ z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:

    Znaczy: da się.
    I tego punktu bronię :)

    [...]
> [...]
    >+ w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 6.

    ...O, nawet wtedy :)
    (wiem, wiem, "oni nie chcą". Się okaże :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2003-11-03 00:28:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2003, 100ry wrote:

    >+ Witam Panie Gotfrydzie :)
    >+ Polubiłem te nasze dyskusje :))

    No, mi się zdarza :), czasem w wodolejstwo popadam, ale trudno :)
    Dla porządku: nie mam zamiaru się zaraz czepiać o "Panie" rzucone
    w charakterze 'odzywki' (sam czasem komuś aplikuję "psze Pana,
    a co to czy tamto" :)), ale zwyczajów na grupach *pan*ujących
    też zmieniać nie wypada ;)

> [...]
    >+ przez :
    >+ Wodociągi, Śmieciarzy, Gazowników i Ciepłowników do zawierania takich umów.

    Gazowników ? Nie tłumacz mi, że *są* miejsca gdzie gaz (a może nawet
    i en. elektryczną0 rozlicza się "na wspólny licznik". Ale tam
    gdzie tak *nie było* to gazownicy aż tak rozpuszczeni nie są ;)
    i przychodzi taki miły pan z drukarką (co 4 miesiące) fakturę
    z rozliczeniem i f-rę "na zaliczkę" (kolejne 2 miesiące)
    wręczający...
    Wodociągi ? ...tak, z tymi nie próbowałem walczyć.
    Ale zaznaczam że ja tam jestem "mała wspólnota", to i wg
    ustawowego zapisu jako "współwłasność" sobie występujemy,
    i jakoś 4 podpisy na umowie z wodociągami się zmieściły.
    Trzymając się dużej wspólnoty: myślisz że miałyby coś
    przeciw zawarciu umowy z "obsługa mieszkań sp. z o.o." ?
    Nie sądzę... (to w kwestii scedowania "rozliczeń" na
    *zewnętrzny* wobec Wpólnoty podmiot ! Zarząd "zleca a OM
    sp. z o.o. przyjmuje rozliczanie *we własnym imieniu*
    *bezpośrednio z lokatorami* zużycia wody).
    No i na deser: zauważyłeś że tu i ówdzie (u mnie jest
    od kwartału) pojawił się taki wynalazek, jak "opłata
    abonamentowa za dostarczanie wody" ? Jakby ktoś nie
    zauważył - rozliczana "od sztuki licznika" :)
    Przypadek ? ;) IMO nie - "biznes is biznes", bo co ma
    zarabiać "OM sp. z o.o." jak "my też możemy" :)

    Smieciarze powiadasz ?
    No to ci powiem że ichniej reakcji się nie spodziewałem.
    Nie zawrą umowy wielostronnej (jak rzekłem z wodociągami
    mamy 4 odbiorców, jedną umowę). Nie i już.
    Ale... ale... właśnie. Szczęka mi opadła, jak zeznali że
    owszem, oni wcale nie wymagają żeby każdy zawierał umowę
    na cały kubeł czy kontener. Mogą pozawierać np. 6 umów
    po 1/3 kubła. Albo jak tam kto chce :)
    No tośmy się kubłami podzielili :)
    I nie sądzę żeby im sprawiało różnicę czy to ułamek
    kubła czy ułamek (1/40 ??) kontenera... !

    >+ Primo : przez kilkadziesiąt lat w Polsce obowiazywały
    >+ umowy tych Firm z ADM-ami,

    Te Firmy (z szacunkiem, z szacunkiem) już zauważyły gospodarkę
    rynkową. Do sąsiadów jeździ "ze śmieciami" konkurencja...
    A czas reakcji "wodociągów i kanalizacji" w zeszłym roku
    mnie (pozytywnie) zaskoczył: z ich punktu widzenia drobiazg,
    bo "tylko" studzienka się zatkała (no, sugeruję że nic nie
    tracili ;)), a tu panie wóz, pompa ciśnieniowa, komplet
    sprzetu...

    >+ i to ADM-y się rozliczały ze swoimi najemcami, i ich problemem było
    >+ rozliczanie róznic w zużyciu

    Pięknie. Wspólnota nie chce się babrać.
    Powierza zawarcie umów "wodociągowych" *bezpośrednio z lokatorami*
    (a nie ze sobą) firmie "OM sp.z o.o., d. ADM" (zgodnie z KSH trzeba
    po zmianie nazwy przez ileś-tam czasu podawać również starą ;)).
    Gdzieś jest błąd ?

    >+ - wody[...]

    OK. J.w.
    [...]
    >+ - śmieci (100 mieszkań nie ma 100 kubłów na śmieci ), śmieci sa zawsze
    >+ "wspólnie" wrzucane do zsypu.

    Primo: jak wyjaśniłem też nie mam "swojego kubła".
    Secundo: wiadomo mi że w co poniektórych blokach podejmowane są
    uchwały o zaspawaniu zsypów. Powód: niemożność opanowania w niektórych
    kontrukcjach kwestii sanitarnych (deratyzacja kosztuje :]).

    >+ Secundo : Firmy te tłumaczą Zarządom wspólnot ( które traktują tak jak
    >+ spadkobierców dawniejszych ADM-ów),
    >+ że media te są :
    >+ - nieopomiarowane,

    Jasne. Patrz śmieci i konkurencja jak wyżej.

    >+ - niepodzielne ( ciepło do grzejników i do ciepłej wody),

    Problem jest - o tyle, że nie można stosować refaktury.
    Znaczy: "OM d. ADM" musi mieć uprawnienia do obrotu ciepłem :)

    >+ - nie ma liczników ( gazu, ciepła)

    Założyć. Ktoś broni ?
    Zaznaczam że mowa o tym czy się *da*, a nie czy się *opłaci*
    (np. zakładać i podarować liczniki gazownikom :)).
    Co do wody i ciepła: owszem, wiadomo mi (i pewnie wszystkim
    na grupach prawo.*) że *u nas* liczniki ciepła (*liczniki
    ciepła*) są niemal niespotykane w lokalach - ze względu
    na cenę (w pewnych cywilizowanych krajach AFAIK wcale nie
    są to takie rzadkie przypadki: mikroprocesor, pomiar
    temperatury wody wpływającej, wypływające i przepływu...).
    ALE:
    - to nie znaczy że "się nie da" (fakt, nie przejdzie :))
    - że nie ma liczników *w ogóle* (a "na budynek nie ma ?
    dla wody już na pewno musi być - bo pamiętam szum jak
    wprowadzano ten przepis :))

    >+ - media te sprzedawane Wspólnocie, gdyż są odbierane POŚREDNIO przez
    >+ właścicieli lokali,

    Pytaniem jest, czy sama "sprzedaż" nie może być realizowana
    przez podmiot obcy ?! IMO tak.

    >+ przez WSPÓLNE instalacje wodne, gazowe i centralnego ogrzewania. I nie da
    >+ się ich technicznie już rozdzielić :((

    A to jest prawda.
    Pytaniem jest *z jakich pieniędzy* nastąpi zapłata za konserwację
    i naprawy tychże instalacji ?
    IMO - z funduszu remontowego, tudzież ew. jakiegoś "o podobnej
    zasadzie działania ale nie na remont tylko utrzymanie" :)
    Tu rzeczywiście jakiś problem widzę: bo rozliczenia *tych*
    kosztów (z "remontówką" włącznie) *musi* jakoś dokonać
    wspólnota, gdyż to ona (jako właściciel budynku) jest
    stroną :(
    A wspólnota duża nie może wystąpić jako "współwłasność zwykła" :(
    Pozostaje kwestia czy te koszta "zmieszczą się w limicie VAT"
    - jak poprzednio szacowałem, dla małych wspólnot (7..10 mieszkań)
    są szanse...

    [...]
    >+ W tych budynkach Wspólnot gdzie instalacje do mediów są rozdzielone np.

    Zawsze można "rozdzielić", czyż nie ? ;)
    [...]
    >+ W pozostałych wypadkach Firmy nie chcą nawet rozmawiać z poszczególnymi
    >+ właścicielami.

    AFAIK była ustawa, nakładająca *obowiązek* opomiarowania poszczególnych
    mediów, z jakimś koszmarnie długim okresem wdrażania - i AFAIK właśnie
    dlatego jesteśmy na etapie że każdy (na razie, *na razie budynek*)
    budynek musi mieć własny licznik wody.
    Ale AFAIK w myśl tejże ustawy nie można *odmówić* nikomu prawa do
    opomiarowania mediów (homologowanym licznikiem oczywiście) we
    własnym zakresie... Część ADMów wolałaby się nie zgadzać na
    instalowanie liczników (a część "jakichś liczników", "polecamy
    sprzedawany u Nowaka za rogiem ;>) - ale poprzegrywali (tak
    z 3 lata temu) sprawy przed NSA i teraz wszyscy wiedzą że
    "licznik wolno sobie założyć" :)

    >+ > >+ This is my 100ry

    ...no i ja też nie odpuszczam :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (małowspólnotowy, interpretować wg uznania :))

  • 19. Data: 2003-11-03 09:57:28
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

  • 20. Data: 2003-11-04 07:42:51
    Od: "Karol" <a...@W...onet.pl>

    > http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596

    > Podsumowując

    To jaki wniosek na podstawie powyzszego ?

    Wspolnoty zaczna sie rozliczac na "normalnych" zasadach VATowskich ?

    Pozdrawiam,
    Karol