  • 1. Data: 2003-06-19 07:33:46
    Temat: VAT z biletu miesięcznego
    Od: "Grzesiek" <g...@o...pl>

    Witam Was,

    Mam pewne pytanie dotyczące podatku VAT.
    Otóż zmieniłem niedawno pracę i aby zaoszczędzić trochę (a właściwie całkiem
    sporo) na ZUS-ie i podatku dochodowym rozpocząłem działalność gospodarczą
    jako osoba fizyczna. Oczywiście, faktury wystawiam tylko jednej firmie,
    właśnie tej, gdzie pracuję. Jest to manewr powszechnie stosowany, żadna
    filozofia. Jestem ryczałtowcem i VAT-owcem. Przyszło mi do głowy, aby
    rozliczać VAT z biletów miesięcznych, bo codziennie dojeżdżam do pracy
    pociągiem. I moje pytanie jest takie: czy imienny bilet miesięczny, z
    wyodrębnioną stawką VAT można rozliczać na tej samej zasadzie, co fakturę
    VAT?
    A jeżeli tak, to następne pytanie (raczej do mieszkańców Warszawy): jak w
    takim razie rozliczyć VAT za kartę miejską? Bo sam paragonik z automatu
    doładowującego nie wystarczy. Czy można gdzieś dostać fakturę za
    doładowanie?

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 2. Data: 2003-06-19 11:49:35
    Temat: Re: VAT z biletu miesięcznego
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Grzesiek" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jako osoba fizyczna. Oczywiście, faktury wystawiam tylko jednej firmie,
    > właśnie tej, gdzie pracuję. Jest to manewr powszechnie stosowany, żadna

    Czy moze mnie ktos wyprowadzic z bledu.
    Czy ryczaltowiec moze swiadczyc uslugi dla swojego pracodawcy (obecnego i
    bylego) bez zadnych ograniczen ?

    Karol

  • 3. Data: 2003-06-19 19:01:25
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Czy moze mnie ktos wyprowadzic z bledu.
    > Czy ryczaltowiec moze swiadczyc uslugi dla swojego pracodawcy (obecnego i
    -------------------------------------
    Myśle że jednynie może wyprowadzić z błedu pytający bo albo coś
    niedokładnie pyta bo bez ograniczeń takiej współpracy nie widze mało gdzie
    tu oszczędność ZUS przecież to może podapadać pod ZUS jak umowa o prace.
    Pozdrawiam Wiola

  • 4. Data: 2003-06-19 22:01:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jun 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+ Czy ryczaltowiec moze swiadczyc uslugi dla swojego pracodawcy
    >+ (obecnego i bylego) bez zadnych ograniczen ?

    Ryczałtowiec ewidencjonowany nie może "w roku i roku następnym",
    masz waść rację oczywistą. Ale moje podejrzenia są dwa:

    1. Grzesiek zeznaje że "zmienił pracę", rozumiem że chodzi
    o firmę dla potrzeb której świadczy swoje usługi.
    2. Grzesiek najwyraźniej standardowo usiłuje narazić się
    wszystkim urzędom, używając określenia "praca" jako synonimu
    "działalności gospodarczej" - o czym obaj wiemy :) - a niech
    tak gdzieś napisze na papierze to dorobi się kłopotów :]

    Kwestię że "jestem ryczałtowcem" może oznaczać kartę również
    należałoby wyjaśnić...

    Grzegorzu, możesz objaśnić czy zmieniłeś firmę której "świadczysz"
    oraz czy w końcu *pracujesz* w tej samej firmie dla której
    wykonujesz usługi jako DG - czy wolisz odszczekać za używanie
    ustawowo zarezerwowanego terminu ? ;)
    I *jaki* ryczałt płacisz ??

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-19 22:17:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jun 2003, Grzesiek wrote:
    [...]
    >+ rozpocząłem działalność gospodarczą
    >+ jako osoba fizyczna. Oczywiście, faktury wystawiam tylko jednej firmie,
    >+ właśnie tej, gdzie pracuję.

    Nie pracujesz. Prowadzisz DG !
    No, chyba że pracujesz *i* prowadzisz DG ;), ustal ten drobiazg :)
    [...]
> [...]
    >+ z wyodrębnioną stawką VAT można rozliczać na tej samej zasadzie, co fakturę

    A jak daleko jeździsz ?
    IMHO & AFAIR (ale zastrzegam że nie chce mi się sięgać do rozporządzenia)
    w przepisie jest "odległość taryfowa najmniej 50km" i *nie ma*
    kategorii biletu - czyli jak jeździsz z Wrocławia do Poznania
    (dla przykładu) to tak. W przeciwnym przypadku IMHO nie,
    trzeba by dostać f-rę za bilet :)
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, VAT, rozliczam również np. po 59 groszy VATu z miejscówek :))

  • 6. Data: 2003-06-20 06:07:33
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    jeżeli chcesz wystawiać rachunki dla byłego pracodawcy musisz prowadzić KP
    i R

    USTAWA
    z dnia 20 listopada 1998 r.
    o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych
    przez osoby fizyczne.

    (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.)

    Art. 8. 1. (13) Przepisów rozdziału 2 nie stosuje się do podatników:

    6) rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli
    podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem
    działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy,
    wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy
    czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.
    ela

  • 7. Data: 2003-06-20 07:32:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2003, ela wrote:

    >+ jeżeli chcesz wystawiać rachunki dla byłego pracodawcy musisz
    >+ prowadzić KP i R

    Elu, ja ze standardowym podaniem o odpowiadanie "pod"...
    Ad rem:

> [...]
    >+ (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.)
    >+
    >+ Art. 8. 1. (13) Przepisów rozdziału 2 nie stosuje się do podatników:

    To dotyczy zdaje się ryczałtu ewidencjonowanego, zgoda ?
    [...]
    >+ Użytkownik "Grzesiek" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > Jestem ryczałtowcem i VAT-owcem.

    A to nie wyklucza karty podatkowej.
    Oczywiście na 99,98% masz rację :), ale mi ktoś kiedyś
    też wytykał ten drobiazg :)
    Z zastrzeżeniem, że potrancjalny "kartowicz" musi jeszcze prowadzić
    taką działalność że wolno mu wystawiać f-ry firmom (nie na wszystkie
    rodzaje wolno).
    A Grzesiek... pewnie jest jak go podejrzewasz na "ewidencjonowanym"
    i *być może* prosi się o kłopoty a być może nie - przypomnę:

    >+ > Otóż zmieniłem niedawno pracę

    ...znaczy być może wystawia f-ry szwagrowi byłego pracodawcy... :)

    Niemniej - użył określenia "praca" i do dziś się nie wytłumaczył :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-06-21 21:40:17
    Temat: Odp: VAT z biletu miesięcznego
    Od: "Grzesiek" <g...@o...pl>

    Witam Was ponownie,

    Przede wszystkim dziękuję Wam za tak szczegółowe zgłebienie tematu (to nie
    złośliwość, naprawdę tak uważam). I przepraszam za milczenie, w weekend
    siadam do komputera sporadycznie.

    Otóż gwoli ścisłości - rzeczywiście, nie pracuję, tylko prowadzę działalność
    gospodarczą. A wzięło się to stąd, że w ramach tzw. restrukturyzacji
    zostałem zwolniony z firmy, gdzie byłem zatrudniony w ramach umowy o pracę.
    Ponieważ mam taką sytuację życiową, że nie mogę pozostać bez dochodów, więc
    szybko znalazłem niewielką firemkę, która jednak nie była w stanie
    zaoferować warunków finansowych na poziomie niezbędnego minimum. Dogadałem
    się więc z właścicielami, że rozpocznę działalność gospodarczą i będę
    wystawiał faktury VAT na kwotę będącą całkowitymi kosztami, jakie by ta
    firma ponosiła gdyby mnie zatrudniła w ramach umowy o pracę. Te koszty to
    ZUS płacony przez pracownika (ok. 23% wynagrodzenia), jak również ZUS
    płacony przez pracodawcę (mniej więcej drugie tyle) i podatek dochodowy 19%.
    Oczywiście, na fakturze będzie dodawany stosowny podatek VAT.

    I teraz skąd się biorą oszczędności. Otóż po pierwsze płacę minimalny ZUS, a
    nie "normalny", jaki bym płacił ja i pracodawca, gdybym miał umowę o pracę.
    Po drugie, ponieważ zadeklarowałem się jako ryczałtowiec, więc płacę nie 19%
    podatku dochodowego, ale 8,5%. Koszty działalności mam praktycznie zerowe.

    Poza tym VAT rozliczam metodą kasową co trzy miesiące, dzięki czemu na
    koncie bankowym naliczane są od kwoty VAT-u odsetki. Niewiele wprawdzie, ale
    na piwo wystarczy :). I ponadto, biorę faktury na swoję "firmę" na wszystko,
    co się da, np. kupony Tak Tak do komórki. Dzięki temu mogę rozliczyć VAT, a
    więc tak naprawdę, to z kieszeni wyskakuje mi tylko kwota netto.

    Jeżeli dodać to wszystko, to uzbiera się całkiem pokaźna sumka.

    Oczywiście, jeżeli chodzi o zryczałtowany podatek dochodowy, to ma rację Ela
    (dzięki za zadane sobie trudu i wyszukanie stosownego zapisu w ustawie), że
    tak na prawdę nie można takiego manewru wykonać, jeżeli robi się dalej to, c
    o się robiło w ramach umowy o pracę. To jest jednak kwestia tego, co się
    napisze w zgłoszeniu do ewidencji. Ponadto, nic mnie nie łączyło i nie łączy
    z firmą, której wystawiam faktury.

    A moje pytanie o VAT z biletu miesięcznego wzięło się z opisanego wyżej
    przypadku z komórką. Chciałbym i ten VAT rozliczać. Jest go wprawdzie
    niewiele, ok. 10 zł niesięcznie, ale skoro można zaoszczędzić, to czemu nie?
    Podkreślam, że chodzi mi tu o VAT, a nie o wrzucenie kosztu biletu w koszty
    uzyskania przychodu, bo w przypadku ryczałtowca nie jest to możliwe.

    No więc jak to jest? Można rozliczać, czy nie? Moim zdaniem nie ma
    przeciwwskazań, ale wolę się upewnić.

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 9. Data: 2003-06-21 22:21:46
    Temat: Re: Odp: VAT z biletu miesięcznego
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2003, Grzesiek wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ No więc jak to jest? Można rozliczać, czy nie? Moim zdaniem nie ma

    Zastanów sie od jakich "papierów" możesz odliczać VAT.
    Wyłącznie od faktur, prawda ?
    No to sprawdziłem w końcu że odpada zupełnie :] (bez
    względu na odległość, co ma znaczenie przy biletach
    jednorazowych), bo minister napisał "jednorazowe":
    ++++
    § 45. Fakturami mogš być również:

    1) bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do
    œwiadczenia usług polegajšcych na przewozie osób: kolejami
    normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, œrodkami
    transportu żeglugi œródlšdowej i przybrzeżnej,
    promami, samolotami i œmigłowcami, jeżeli zawierajš następujšce dane:

    a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

    b) numer i datę wystawienia biletu,

    c) odległoœć taryfowš nie mniejszš niż 50 km,

    d) kwotę należnoœci wraz z podatkiem,

    e) kwotę podatku,
    ----
    [przepraszam za kodowanie]

    To powyżej z rozp. min. fin. z 22.III.2002r :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-06-22 07:46:31
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

> [...]
    >
    > a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
    >
    > b) numer i datę wystawienia biletu,
    >
    > c) odległoœć taryfowš nie mniejszš niż 50 km,

    No tak, ale przeciez gostek, kupujac bilet miesieczny, moze wziac fakture
    !!!!
    Sam tak robie - chociaz akurat mam zupelnie odwrotna sytuacje (zasady ogolne
    + zwolnienie z VAT)