  • 1. Data: 2006-01-22 19:53:32
    Temat: Wartość brutto i netto na fakturze
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    W rozporządzeniu dot. sposobu wystawiania faktur jest napisane:
    (par. 12):
    "1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co
    najmniej:
    [...]
    6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową
    netto);
    7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez
    kwoty podatku (wartość sprzeadży netto);
    [...]
    9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem
    na poszczególne stawki podatku[...]
    [...]
    11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku
    (wartość sprzedaży brutto)"

    Czym się różni 7) od 9)? Czy 9) nie dotyczy tabelki podsumowującej, a 7)
    znaczy, że przy każdej pozycji powinna być wartość netto? W przeciwnym razie
    po co by pisali to dwa razy?

    Tzn. faktura powinna wyglądać tak:

    1. Przedmiot A 10 zł netto (cena) / 2 szt. / 22% / 20 zł netto (wartość)
    2. Przedmiot B 5 zł netto (cena) / 10 szt. / 22% / 50 zł netto (wartość)
    Razem: 70 zł netto, 85,40 zł brutto

    A taka jest niepoprawna:

    1. Przedmiot A 10 zł netto (cena) / 2 szt. / 22% / 24,40 zł brutto (wartość)
    2. Przedmiot B 5 zł netto (cena) / 10 szt. / 22% / 61 zł brutto (wartość)
    Razem: 70 zł netto, 85,40 zł brutto

    ?

    Bo to 7) i 9) brzmi prawie tak samo i nie wiem, z czego wnioskować, że 7)
    dotyczy każdej pozycji na fakturze.

    P.

  • 2. Data: 2006-01-23 23:39:20
    Temat: Re: Wartość brutto i netto na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Jan 2006, Paszczak wrote:

> [...]
    >
    > Czym się różni 7) od 9)? Czy 9) nie dotyczy tabelki podsumowującej, a 7)
    > znaczy, że przy każdej pozycji powinna być wartość netto?

    Tak wychodzi.
    Tylko faktura zawiera DWIE tabelki:
    - "wg sum", czyli z podsumowaniem każdej kolumny tabelki z pozycjami
    - "wg sum stawek", czyli z dodatkową tabelką zawierającą podsumowanie
    sprzedaży *dla każdej stawki osobno*.

    Cały pic jest objaśniony w .3: "Sprzedawca *MOŻE*..."
    Podkreślenie moje :)
    W tym miejscu podatnikowi pozostawiono WYBÓR, która suma ma stanowić
    podstawę określenia wartości podatku.

    > W przeciwnym razie po co by pisali to dwa razy?

    Raz jest "wartość" raz jest "suma wartości...z podziałem"...

    > Tzn. faktura powinna wyglądać tak:
    >
    > 1. Przedmiot A 10 zł netto (cena) / 2 szt. / 22% / 20 zł netto (wartość)
    > 2. Przedmiot B 5 zł netto (cena) / 10 szt. / 22% / 50 zł netto (wartość)
    > Razem: 70 zł netto, 85,40 zł brutto

    Brakuje tabelki p.9!
    Czyli czegoś takiego:
    22% (stawka)/70 zł netto (suma wartości w stawce)/...zł podatku

    Kwota podatku może być policzona *do wyboru* albo jako suma kwot
    podatku z tabelki głównej - albo kwota netto sumy razy stawka.

    ...ew. z OPCJONALNĄ sumą brutto:
    22% (stawka)/70 zł netto (suma wartości w stawce)/...zl podatku/...zł brutto

> [...]
    > 2. Przedmiot B 5 zł netto (cena) / 10 szt. / 22% / 61 zł brutto (wartość)

    ...masz na myśli brak kwot netto przy pozycjach?
    To dla odmiany par.12! - "W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do
    stosowania cen urzędowych" i znane już nam .2 "może być stosowany
    również" :)

    > Bo to 7) i 9) brzmi prawie tak samo i nie wiem, z czego wnioskować, że 7)
    > dotyczy każdej pozycji na fakturze.

    Z tego że 9. dotyczy *podsumowania* na dole.
    Tabelki z wierszami:
    - nie podlega
    - zw
    - 0%
    - 3% ;)
    - 5% :]
    - 7% :)
    - 22%
    ...zawierającymi SUMY kwot netto lub brutto.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-24 05:43:05
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

> [...]
    > - 7% :)
    > - 22%
    > ...zawierającymi SUMY kwot netto lub brutto.

    No jo, ale są teorie, że przy braku sprzedaży w stawce nie trzeba podsumowywać.
    --
    Samotnik