  • 1. Data: 2003-08-17 19:37:54
    Temat: Wejśćie do UE a VAT
    Od: "Przemysław Kapłon" <k...@w...de>

    Witam!

    Dotychczas ( tzn. do 30.04.2004) kupując towar w Niemczech można otrzymać
    zwrot podatku VAT po wywiezieniu do Polski. W handlu między krajami Unii
    taka możliwość nie istnieje (i tak będzie też u nas po przystąpieniu ) tzn.
    jeżeli Niemiec zakupi towar w Polsce, to płaci polski VAT , ale przy
    wjeździe do Niemiec nie płaci już niemieckiego VATu i na odwrót. W handlu
    między firmami będzie tak samo: na rachunku naliczamy polski VAT, z tym że
    niemiecka firma nie będzie mogła odzyskać tego podatku (w prosty sposób).
    Między obecnymi krajami Unii istnieje w tym względzie możliwość wystawienia
    faktury bez podatku VAT, ale pod warunkiem podania tzw. VAT-ID sprzedawcy i
    nabywcy. Nie jest to to samo, co NIP, ale numer tylko dla celów podatku VAT
    w handlu między krajami Unii.
    Nie wydaje mi się, żeby nasze numery NIP miały być stosowane do tego celu.

    W związku z tym:
    Czy ktoś wie coś na temat przydzielania tych numerów polskim
    przedsiębiorcom?
    Czy numery te będą przydzielane z urzędu ( w co wątpię), czy raczej na
    wniosek?
    Jaki będzie koszt uzyskania takiego numeru?
    Jaki będzie czas oczekiwania na przyznanie numeru?
    Od kiedy będzie można składać wnioski?
    Gdzie je składać?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2003-08-17 20:20:27
    Temat: Re: Wejśćie do UE a VAT
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Przemysław Kapłon" <k...@w...de> napisał w wiadomości
> [...]
    > polski VAT, z tym że
    > niemiecka firma nie będzie mogła odzyskać tego podatku (w

    Z tego co wiem, co do zasady w rozliczeniach między firmami VAT z faktur
    zagranicznych (ale w ramach UE) nie pojawi się u sprzedawcy, a kupujący
    bedzie go naliczał wg stawek obowiązujących w kraju zakupu. VAT-ID to jest
    rzeczywiście taki NIP - każdy kraj sam ustala sposób jego nadawania i
    teoretycznie jest możliwe, że polski rząd wpadnie na pomysł nowego numeru -
    pytanie tylko po co? IMHO wystarczy jesli dotychczasowy NIP będzie
    poprzedzony prefiksem PL (jedyny wymóg UE).

    Pozdrawiam,
    BaLab