  • 1. Data: 2004-09-16 12:00:59
    Temat: Własna działalność a współmałżonek
    Od: "Wizart" <p...@t...pl>

    Mąż zakłada działalność, będzie to sklep z chemią gospodarczą mam pytanie w
    związku z tym czy ja jako żona mogę sprzedawać w sklepie bez dodatkowych
    dopłat czy muszę być zatrudniona czy niewiem jako współwłaściciel czy muszę
    płacić jakieś składki zusowskie??

  • 2. Data: 2004-09-16 13:01:09
    Temat: Re: Własna działalność a współmałżonek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004, Wizart wrote:

    >+ Mąż zakłada działalność, będzie to sklep z chemią gospodarczą mam pytanie w
    >+ związku z tym czy ja jako żona mogę sprzedawać w sklepie bez dodatkowych
    >+ dopłat czy muszę być zatrudniona

    Przejrzyj groups.google.pl -> zaawansowane na tę okazję.
    Bardzo głupi (podatkowo) pomysł :)

    >+ czy niewiem jako współwłaściciel czy muszę

    Jako "osoba współpracująca". Pojęcie występuje i w SUS (system
    ubezpieczeń społecznych) i podatkach).

    >+ płacić jakieś składki zusowskie??

    Tak.
    Ile ? - zależy czy masz inne źródło ubezpieczenia.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-16 13:15:30
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Przejrzyj groups.google.pl -> zaawansowane na tę okazję.
    > Bardzo głupi (podatkowo) pomysł :)

    Ten podatkowo glupi pomysl to zatrudnenie u meza - prawda ?

    Boguslawe

  • 4. Data: 2004-09-16 20:40:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
    >+ Ten podatkowo glupi pomysl to zatrudnenie u meza - prawda ?

    Ależ oczywiście !
    Bynajmniej nie miałem na myśli chemii gospodarczej :)
    Thx za wyjaśnienie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-09-17 06:56:40
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Wizart napisał:
> [...]
    > dopłat czy muszę być zatrudniona czy niewiem jako współwłaściciel czy muszę

    Jako żona nie musisz sie rejestrowc w ZUS. Możesz jesli chcesz jako
    osoba współpracujaca .Mozesz ale nie musisz. Jako zona nie możesz byc
    zatrudniona u męża ale możesz robic tam wszystko nieodpłatnie . I
    wszystko jest zgodne z przepissami.

    Pozdrawiam j

  • 6. Data: 2004-09-17 07:54:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, janusz wrote:

> [...]
    > + Jako żona nie musisz sie rejestrowc w ZUS. Możesz jesli chcesz jako osoba
    > + współpracujaca .Mozesz ale nie musisz.

    No, jak nie będzie sprzedawać to może nie być zarejestrowana.
    Powiadasz że może się NIE rejestrować - a sprzedawać ? ;)

    > + Jako zona nie możesz byc zatrudniona u męża

    Możesz wskazać przepis zakazujący ?
    Owszem, jest to bardzo głupi pomysł (żeby się zatrudnić u męża) jeśli
    chodzi o podatki. Ale nawet byli obrońcy tezy iż czasem może być
    warto (zapłacić państwu a zdobyć coś tam).

    > + ale możesz robic tam wszystko nieodpłatnie

    ...bez rejestracji w ZUS jako "współpracująca" ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-17 09:34:56
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]

    Art 23 ust 1 pkt 10 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku
    dochodowym od osób fizycznych . Przeczytaj sobie.

  • 8. Data: 2004-09-17 10:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    [...]
    > + Art 23 ust 1 pkt 10 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od

    Jakoś tak mam śmiałość przytoczyć z głowy (oczywiście numeru "10"
    nie pamiętam ale mam niemal pewność że to ten :)) bez czytania:
    "wartość pracy podatnika, małżonka i dzieci nie stanowi KUP".
    Bardzo się pomyliłem ?
    I czego to ma dowodzić *ponad to* co zapisano ??

    Ja prosiłem o przepis ZAKAZUJĄCY ZATRUDNIENIA - bo twierdziłeś
    że "nie można". Można, trzeba zapłacić dwa razy podatek od wykazanej
    pensji - nic dziwnego jak na podatki ;>
    W końcu od czasu do czasu wyroki w stylu "owszem, firma może coś tam
    pracownikowi zafundować (na przykład wycieczkę dla żony) ale ponieważ
    przepisy tak stanowią to nie jest to KUP a jest przychód" (i podatek
    należny per saldo dwa razy).
    Przynajmniej moim zdaniem tak wynika :]

    Przypomnę z poprzedniego postu:
    +++++ Cytat ze mnie +++++

  • 9. Data: 2004-09-17 11:18:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > nie pamiętam ale mam niemal pewność że to ten :)) bez czytania:
    > "wartość pracy podatnika, małżonka i dzieci nie stanowi KUP".

    Art. 23 Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:[...]
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej
    lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,

    > Bardzo się pomyliłem ?

    W sumie ani troche ;-)

    > I czego to ma dowodzić *ponad to* co zapisano ??

    Oczywiście niczego.
    Tak samo jak fakt że wydatki na moja osobista kawę w biurze nie sa
    ksztem ( a na pracownika lub kontrahena są) nie znaczy że nie mogę sobie
    tej kawy kupić i w biurze wypić, płacąc od tego podatek ;-)
    Mogę nawet tą kawę kupić w hurtowni na firme ;-)

    > Ja prosiłem o przepis ZAKAZUJĄCY ZATRUDNIENIA - bo twierdziłeś
    > że "nie można". Można, trzeba zapłacić dwa razy podatek od wykazanej
    > pensji - nic dziwnego jak na podatki ;>

    Taki zakaz lub wyłączenie musiałoby się znajdowac w KP, bo to KP mówi co
    to jest stosunek pracy. I stosunek pracy zostaje zawiązany bez względu
    na to jak i czy dochód z tej pracy jest opodatkowany ani czy jest
    kosztem dla pracodawcy ;-)

    Na dodatek pojęcie stosunku pracy jest na tyle szerokie że łatwiej
    udowodnic że cos stosunkiem pracy jest niż że nim nie jest ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2004-09-17 21:49:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    > + i w biurze wypić, płacąc od tego podatek ;-)
    > + Mogę nawet tą kawę kupić w hurtowni na firme ;-)

    Bardzo mi się obrazek :) spodobał.
    Przemawia jako przykład powodu żeby cokolwiek opodatkować :] raz
    czy drugi... :[
    Znaczy - "pensja ciotki - KUP, pensja żony - nie KUP".
    Tak jak kawa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)