  • 1. Data: 2004-09-16 11:45:55
    Temat: Umowa zlecenie
    Od: "Wizart" <p...@t...pl>

    Witam mam kilka pytań odnośnie umowy zlecienie czy mogę podpisać umowę na
    okres dłuższy niż 1 miesiąc, pytam bo sytuacja wygląda następująco iż
    zatrudnialiśmy kilku pracowników na zwykłą umowę o pracę, ale w tej chwili
    wszyscy zostali zatrudnieni na umowe zlecenie , mają system płac: stawkę
    godzinową, aby nie wypisywać comiesięcznie umów zlecenie czy można wpisać
    np.na pół roku.
    w zwiazku z tym jak wygląda ewentualne rozwiązanie tego stosunku pracy?? czy
    pracownik bądź pracodawca może zrezygnować z niej np. za miesiąc?? jeśli tak
    jak rozwiązuje się to w praktyce czy potrzebne jest wypisanie jakiegoś
    druczku o jej wygaśnięciu? :Pomóżcie

  • 2. Data: 2004-09-17 07:02:15
    Temat: Re: Umowa zlecenie
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Wizart napisał:

> [...]
    > godzinową, aby nie wypisywać comiesięcznie umów zlecenie czy można wpisać

    To trzeba wziac kodeks pracy i poczyac .To podpada pod cechy umowy o prace .
    Owszem są płacone skłądki ale jak Inspekcja Pracy zacznie sprawdzac to
    moze przekwalifikowac na umowe o prace.
    Musza byc co miesiac pisane umowy i co miesiac rachunki za usługe a nie
    jedna umowa na pół roku .I trzeba niestety prowdzaic acła ta pisanine
    żeby miec dokumenty ze to zlecenie a nie umowa o prace. czyli firma cos
    zleca ,stosunek zależnosci i podporzadkowania .bardzo wazne.

    Powodzenia j

  • 3. Data: 2004-09-17 08:05:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, janusz wrote:

    > + Użytkownik Wizart napisał:
    [...]
> [...]
    > + Owszem są płacone skłądki ale jak Inspekcja Pracy zacznie sprawdzac to moze

    100% zgody.

    > + Musza byc co miesiac pisane umowy i co miesiac rachunki za usługe a nie jedna
    > + umowa na pół roku

    ...bo ???

    Znaczy:
    - gdzie widzisz problem w zawarciu rocznej umowy ? Zostanę ukarany za to
    że zawarłem umowę na rok ?? [1] Poproszę o podstawę prawną !
    - gdzie widzisz problem z wystawianiem rachunku "później" ?? Za kwartał
    na przykład ? Albo za wykonane prace - z wyceną ? Razem za czynności
    które były przez 3 miesiące ? Znaczy: przestępstwo popełniłem
    wystawiając w sierpniu rachunek za maj i czerwiec ? ;> JAKIE ?

    W lekkim szoku jestem... :]
    Pytania nie są retoryczne: dotyczą mojej umowy :>, poza zakresem DG
    dla jasności. [1] - przewiduje świadczenia "jak są". I tak faktycznie
    jest.

    > + I trzeba niestety prowdzaic acła ta pisanine żeby miec
    > + dokumenty ze to zlecenie a nie umowa o prace.

    Co do tego - zgoda.

    > + czyli firma cos zleca ,stosunek
    > + zależnosci i podporzadkowania

    No, jak dla mnie to wręcz odwrotnie: że go NIE MA.... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-09-17 10:42:35
    Od: "Piratka" <p...@p...pl>

    ok a jeszcze pytanie co to jest .I trzeba niestety prowdzaic acła ta
    pisanine ???
    z czym się to je??
    Aha to może ja na konkretnym przykładzie podam:
    Pracuje u nas kilku przedstawicieli handlowych sprzedają materiały do
    regeneracji urządzeń biurowych
    jak napisac umowę zlecenie zeby bylo ok.
    Następni pracownicy to pracownicy produkcji chcemy również aby byli
    zatrudnieni na umowę zlecenie
    pokażcie na tym konkretnym przykładzie jak to zrobic??

  • 5. Data: 2004-09-17 21:44:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2004, Piratka wrote:
    [...]
    >+ Aha to może ja na konkretnym przykładzie podam:
    >+ Pracuje u nas kilku przedstawicieli handlowych sprzedają materiały do
    >+ regeneracji urządzeń biurowych
    >+ jak napisac umowę zlecenie zeby bylo ok.

    Hm... A da się "sensownie" napisać ?
    Mam na myśli "aby nie zahaczyć o umowę agencyjną i sławetne
    'w zakresie działalności SWOJEGO PRZEDSIĘBIORSTWA" w Kodeksie
    Cywilnym... (akcent mój).

    >+ Następni pracownicy to pracownicy produkcji chcemy również aby byli
    >+ zatrudnieni na umowę zlecenie
    >+ pokażcie na tym konkretnym przykładzie jak to zrobic??

    Przeczytaj jeszcze raz post Janusza: jak nie chcesz się *narazić*
    że "w razie zgrzytu" sąd uzna stosunek pracy to masz problem, IMHO.

    Tak *z grubsza biorąc*:
    - zleceniobiorcy nie mogą mieć szefa; ktoś może "po wszystkim" powiedzieć
    że mu się nie podoba (znaczy: ocenić wykonanie), niemniej "rozkazywać
    w trakcie" to tak umiarkowanie... Jak ktoś ma "wypełniać polecenia
    przełożonego" to jest pracownikiem i tyle !
    - ustalony harmonogram pracy stanowi pewną przeszkodę; jeśli "harmonogram"
    wynika z "przyczyn niezależnych" (np. zlecona czynność musi być wykonana
    *na rzecz klienta* - a nie firmy/zleceniodawcy ! - który coś-tam
    robi w określonych godzinach) to IMHO można usiłować się tłumaczyć,
    ale jeśli jest *narzucony przez zleceniodawcę* to jest problem.

    Zacytuję ci z Kodeksu Pracy:
    +++++
    Art. 22. § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje
    się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy
    i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez
    pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
    § 1.1. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem
    na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez
    strony umowy.
    § 1.2. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową
    cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy,
    określonych w § 1.
    -----

    A ty od nas oczekujesz że obiecamy ci złote góry.
    Tyle że to nie my będziemy się tłumaczyć (w razie choćby
    sporu ze "zleceniobiorcą" i próbie "wywalenia go za karę")
    przed ZUS, PIP i sądami. Jak umie czytać (przepisy) to pójdzie
    do wspomnianych instytucji, wypłacisz mu odszkodowanie, odprawę
    a może i na deser sąd zaaplikuje "przywrócenie do pracy"...

    >+ > godzinową, aby nie wypisywać comiesięcznie umów zlecenie czy można wpisać
    >+ > np.na pół roku.

    Podkreślam wyraźnie: jeśli są zachowane warunkie wskazujące że to
    NIE JEST "stosunek pracy", to ja (ale NIE JESTEM ani prawnikiem ani
    doradzcą) nie widzę przeszkód w zawarciu umowy na rok czy dwa.
    Osobiście stosuję. Jako zleceniobiorca. Zleceniodawca ma etatowych
    prawników, IMO wiedzą co czynią.

    >+ > w zwiazku z tym jak wygląda ewentualne rozwiązanie tego stosunku pracy??

    Kiedy "umowa cywilnoprawna" to NIE JEST stosunek pracy.
    Jak coś jest stosunkiem pracy - to patrz KP.

    >+ > czy
    >+ > pracownik bądź pracodawca może zrezygnować z niej np. za miesiąc??

    Zasady reguluje Kodeks Cywilny... no i umowa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)