  • 1. Data: 2004-09-16 07:27:43
    Temat: sp. z o.o. - dopłaty art. 177-179 KSH
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,

    nie jestem prawnikiem i niestety nie do końca mam pewność co do dopłat w sp.
    z o.o.

    W umowie spółki A mamy następujący artykuł:
    '1. wspólnicy mogą zostać zobowiązani do wniesienia dopłat
    nieprzekraczających trzykrotnej wartości nominalnej posiadanych przez nich
    udziałów, zgodnie z ich procentowym udziałem w kapitale zakładowym Spółki,
    na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników, w której zostaną określone wysokość
    oraz terminy wniesienia dopłat.
    2. dopłaty zostaną zwrócone Wspólnikom, pod warunkiem, że nie będą wymagane
    na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym Spółki, stosownie do
    postanowień art. 179 KSH'

    Jest to nowa spółka o minimalnym kapitale rozpoczynająca działalność i ze
    względu na spore nakłady inwestycyjne i tymczasowy brak przychodów
    najzwyczajniej zabrakło im kasy.
    Oczywiście metody 'dofinansowania' w takiej sytuacj są przynajmniej dwie:
    - podwyższenie kapitału (akt notarialny, PCC+KRS),
    - pożyczka (PCC-zwolnione, ale dochody kapitałowe pożyczkodawców - w to nie
    chce nam się bawić...)
    i pojawiająca się powyżej metoda trzecia: dopłaty.

    CZY DOBRZE ROZUMIEM, IŻ:
    - dopłata to dopłata (nie pożyczka, nie podwyższenie kapitału) - nie będzie
    objęta ani PCC ani KRS ani, co najważniejsze, nie będzie podatkowego
    "wymogu" wypłaty odsetek dla wspólników????

    Jako komentarz dodam, iż w ciągu następnego półrocza/roku Spółka powinna
    osiągać takie dochody, które pozwolą jej zwrócić dopłaty i funkcjonować
    tylko w oparciu o kapitał minimalny.

    Bardzo proszę o komentarz,

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-09-16 07:55:33
    Temat: Re: sp. z o.o. - dopłaty art. 177-179 KSH
    Od: "Tom" <t...@y...com>

    Witam,

    Od doplat do kapitalu obowiazuje PCC w wysokosci 0,5%.
    Zwrot doplat wykonywany jest bez odsetek.
    Doplaty moga zostac zamienione pozniej na kapital i wtedy nie bedzie juz
    PCC.

    Pozdrowienia,
    Tomek

  • 3. Data: 2004-09-16 08:50:49
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Tom" <t...@y...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Od doplat do kapitalu obowiazuje PCC w wysokosci 0,5%.
    > Zwrot doplat wykonywany jest bez odsetek.

    Ok, faktycznie w PCC doszukałem się tych dopłat...
    :-)

    Natomiast kto ponosi koszty PCC? domyślam się, że może to być Spółka bądż
    os. fizyczne - kwestia umówienia się?

    I dodatkowo: co w momencie zwrotu niepotrzebnej już dopłaty:
    ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym o zwrocie dopłat i dopiero 3
    miesiące po publikacji ogłoszenia mamy prawo dokonać zwrotu...?

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński