  • 1. Data: 2006-02-06 20:27:38
    Temat: Wspolautorstwo utworu
    Od: "Edmund" <t...@j...pl>

    Jesli uwtor (program komputerowy) ma dwoch autorow to czy kazdy z nich moze
    sprzedawac licencje ?

  • 2. Data: 2006-02-06 20:49:47
    Temat: Re: Wspolautorstwo utworu
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006 21:27:38 +0100, "Edmund" <t...@j...pl> wrote:

    >Jesli uwtor (program komputerowy) ma dwoch autorow to czy kazdy z nich moze
    >sprzedawac licencje ?
    A co mowi zawarta pomiedzy nimi umowa?

    WAM
    --
    Sprzedam: www.nasprzedaz.pl
    Wynajme: www.nawynajem.pl

  • 3. Data: 2006-02-06 22:17:40
    Od: "Edmund" <t...@j...pl>

    Uzytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisal w wiadomosci

    > A co mowi zawarta pomiedzy nimi umowa?

    Miedzy autorami jest pelna zgoda i moze byc zawarte cokolwiek. Pytam na tej
    grupie, bo chcialbym sie dowiedzic co US na to ?

    Dokladniej to kolega mial firme i sprzedawal utwor, ale juz nie chce...i
    teraz ja mam zamiar sie tym zajac.

  • 4. Data: 2006-02-08 22:41:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, Edmund wrote:

    > Uzytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisal

    > Miedzy autorami jest pelna zgoda i moze byc zawarte cokolwiek. Pytam na tej
    > grupie, bo chcialbym sie dowiedzic co US na to ?

    *FORMALNIE* to współwłaścicielowi (w tym przypadku współwłaścicielowi
    prawa majątkowego) przysługuje "udział taki jak wynika z współwłasności".
    Czyli jak jeden z współwłaścicieli sprzedał to sprzedał nieprawidłowo,
    bo powinno być "na pół".
    Dokładniej:
    - ustawa Prawo Autorskie:
    +++
    Art. 9.
    1. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie.
    Domniemywa się, że wielkości udziałów są równe.
    Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów
    przez sąd, na podstawie wkładów pracy twórczej.
    [...]
    5. Do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom
    stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności
    w częściach ułamkowych.
    ---

    ...a dalej już z górki od art.195 (dział IV) Kodeksu Cywilnego:
    +++
    Art. 207. Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej
    przypadają współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów;
    w takim samym stosunku współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary
    związane z rzeczą wspólną.
    ---

    I ten zapis niemal wprost jest wyrażony również w ustawie
    o podatku dochodowym, sprawdź!!

    > Dokladniej to kolega mial firme i sprzedawal utwor, ale juz nie chce...

    To tu jest tak że miał dochody z *dwu* tytułów:
    - tego że jako autorowi przysługuje mu wynagrodzenie; to wynagrodzenie
    IMVHO powinno było być dzielone "na pół", na przykład w postaci
    wynagrodzenia ze zlecenia lub wrost z praw autorskich. Współautorowi.
    - tego że za prowadzenie sprzedaży przysługuje mu wynagrodzenie; na
    tej samej zasadzie powiedzmy jak sklep detaliczny sprzedaje
    Windowsy drożej niż hurtownik u którego kupił - za to że
    trudzi się sprzedażą przecież ma prawo coś dostać.

    Niemniej IMVHO pierwszy czynnik nie może mieć wartości zero,
    chyba że oprogramowanie ma licencję w stylu GPL (każdy może
    ZA DARMO wziąć i może wziąć wynagrodzenie za to że coś
    robi - na przykład sprzedaje), a na to nie wygląda.

    *Podejrzewam* że dla określenia podatku umowa "najpierw ja
    zarabiam trzy lata a później trzy lata ty" będzie nieważna.
    A przynajmniej nie znam przepisu który uprawniałby do
    złamania bezwzględnej zasady "prawa do zarobku" z przepisów
    o współwłasności.

    Acha: art.9.2 PA może wyglądać zachęcająco, ale on wyraźnie
    stanowi że współautor ma prawo do indywidualnego czerpania
    korzyści wyłacznie ze *swojej części* - czyli jak istnieje
    dowód że konkretna procedura jest napisana przez jednego
    ze współautorów to *tę procedurę* może sprzedać "tylko
    na swoje konto", a nie cały program!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)